Motorsåg och handhållet

Husqvarna550 XPG startar ej.

21 inlägg 1859 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna550 XPG startar ej.

blandadskog  
#843111 Har en Husqvarna 550 som inte vill starta. Det började med att den blev allt svårare att starta, fick dra många gånger innan den ville. När den väl startade gick den bra. Men nu är det dött. Jag har bytt tändstift, kollat gnistan, droppat bensin direkt i tändstiftshålet, men icke! Kompet känns bra, men jag funderar på om det är elektronik som styr förgasaren, kan det vara något där?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Nils_Nilsson  
#843114 Startgas?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

blandadskog  
#843115 Har jag inte provat, men jag tvivlar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

hfab  
#843134
Nils_Nilsson skrev:Startgas?

Startgas är ett otyg!
Löser inga problem överhuvudtaget.
En maskin som inte startar på det bränsle den är avsedd för, är det något fel på.
Startgas kan då få motorn att starta, men du får inget svar på varför den inte startat utan.

Jag sticker ut hakan och påstår att bara amatörer använder startgas.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Lindveden  
#843140 Kan vara elektroniken som styr blandningen mellan bränsle o luft intag.
Att den lägger på "choke" fastän den inte behöver eller att den inte gör det alls i vissa lägen

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Skogsfix  
#843161 Hade en med samma problem där var det vevhustätningen samt lagret på kopplingssidan som var felet

Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

blandadskog  
#843214 Det jag tycker är lite underligt är att det inte händer något när jag droppar i bensin i tändstiftshålet och sedan försöker få igång den. Det borde bli en sekund eller två som den går på dropparna. Jag läste en annan tråd med liknande problem, där pratades det om elektroniken till förgasaren, men hur kontrollerar jag den? Någon som har en länk till verkstadshandbok till 550? Kan tillägga att det sågen är en 550 Mark 1, jag har även en Mark 2, den känns som en betydligt bättre såg!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

blandadskog  
#843219
Skogsfix skrev:Hade en med samma problem där var det vevhustätningen samt lagret på kopplingssidan som var felet

Om det är vevhustätningen som läcker borde sågen starta tycker jag, men gå illa? Om lagret på kopplingssidan är slitet borde jag känna att det glappar, men det känns bra. Jag lutar nog åt den förbenade elektroniken, men hur skall jag kunna laga/ kontrollera den? Lämna den till verkstaden kostar väl lika mycket som sågen är värd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Williamm  
#843268
blandadskog skrev:
Skogsfix skrev:Hade en med samma problem där var det vevhustätningen samt lagret på kopplingssidan som var felet

Om det är vevhustätningen som läcker borde sågen starta tycker jag, men gå illa? Om lagret på kopplingssidan är slitet borde jag känna att det glappar, men det känns bra. Jag lutar nog åt den förbenade elektroniken, men hur skall jag kunna laga/ kontrollera den? Lämna den till verkstaden kostar väl lika mycket som sågen är värd!

Det kan vara så mycket läcka att den inte kan kompensera mycket nog och då startar den inte.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Skogsfix  
#843273 Exakt som william skriver den jag hade hade tätningen helt och hållet blåst bort. Kan vara värt att kolla iallafall

Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Tralsmo  
#843275 De ja ochså kan tycka är att några droppar bensin i tändstifts hålet ger alltid ett eller några host när man drar.

Kan ju vara andra fel samtidigt föralldel.
Men bensin i cyllen brukar ge ett livstecken om tändningen är iordning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Djurängen  
#843321 550:n har debatterats en hel del och har haft betydande "barnsjukdomar" mark II:an är i allt väsentligt en helt annan såg. De problem du beskriver kan bero på flera olika saker, även kombinationer av olika fel.
Har jobbat med service och annat med dem och har några själv, senast hela jag en (markI) som betedde sig son din och jag letade efter elektroniska fel, förvärmning mm men hittade istället ett förgasar fel. ett av "membranen" i förgasaren hade släppt på insugssidan och vikt sig.
den fick alltså inget bränsle. köpte nytt och bytte sedan gick den! Lite pyssel att lossa alla slangar mm men går absolut att fixa själv.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

blandadskog  
#843322 Intressant! Jag har också funderat på om det kan vara ett trasigt membran, har beställt ett. Finns det flera membran i förgasaren? Skall ta och riva sågen och se efter. Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att det inte händer något då jag droppar i lite bränsle i tändstiftshålet. Summa summarum, det är en riktig skitsåg! Men Mark två är betydligt bättre, i alla fall har den nya jag köpte nyligen betet sig helt annorlunda mot den gamla! Någon som har åsikter om varför Mark 2 är en bättre såg, om den nu är det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Djurängen  
#843329 Det är flera packningar och membran eller liknande +en metallspiral som skyddar det tunna membranet för övertryck och skall ge effektivare funktion.
Att den inte startar kan bero på att när den inte får bränsle så justerar bränsle sensorn ner luften så det blir till sist inte rätt blandning (något förenklat)
MarkII är en helt ny konstruktion,, block vevhus,, rubbet även förgasaren är ändrad dock fortfarande onödigt mycket så kallade finesser!!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Odalbonden  
#843398 Kolla kompressionen med en mätare om möjligt. Om än det känns bra i startsnöret.Vet inte hur låg komp man kan ha och att dom ändå startar? Har själv en 2012 550 som startar hur bra som helst varm som kall.Tror jag glasar in den! Jag måste ha ett sällsynt exemplar,då man läser hur mycket problem det varit med dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).