Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

47 inlägg 37356 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Fiat 60-90  
#155513 Sthil har ju även en modell 480 som är en såg som man kan köra med 225 klinga.
Vi har kört Husqvarna tidigare men gått över 100% på Sthil 480.
Tycker man inte om deras sele kan man ju byta ut denna till annan, typ Husqvarna.
Nu har ju även Sthil kommit med en bra sele X-fit.

Inte en skärning eller sprängd startapparat i vinterkylan efter byte till Sthil.
Garanti på vinkelväxel är 2 år. Det ryktas att den ska vara utökad på den nya 480 som kommer i år.

Svagheter 480 finns. Kör man mycket vintertid behöve man ibland plocka lös ljuddämparen och rensa utblåset som kan lägga igen. Var dessutom rädd om tändhatten, det är ju tillrättat på 460 med ett skydd över.
Något "vekt" riggrör, men man ska ju såga ner träden och inte slå ner dem.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155636 Åker in med min 545 till husqvarna-handlaren idag. Är så j-a trött på att varja gång den ska användas så är det något man behöver justera. Jag kör inte proffesionellt men ändå. När man väl har några timmar över för skogen så får man börja med att skruva. Antingen ingen tomgång eller så är den fruktansvärt seg eller båda. Bytte in en 250 till denna, hoppas den finns kvar!!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Fiat 60-90  
#156351 Vill du slippa allt skruvande, köp en Stihl 460 den har ju m-tronic.
Eller så väntar man några veckor för nu ska ju 490 släppas, efterträdare till 480.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

staffi  
#175054 Köpte en 545 förra hösten, efter ca 5 tankar brast "styret" loss från riggröret. Vingmuttern som sitter på styret som man kan lossa för att ändra vinkel osv, bulten under den bröts loss från sitt fäste. Fick förstås ny mellandel mellan styre o riggrör på garanti, men idag hände samma sak igen. Själv tycker jag att jag inte alls tar i hårt eller är ovarsam när jag röjer. Tycker annars mycket bra om 545:an, men vet inte vad jag ska göra med den nu. Kan ju inte ha en röjare som man måste fundera på om den håller ihop eller inte... Någon som råkat ut för samma sak?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175079 Själv kan jag inte förstå varför man ska få kalla nåt som det står husqvarna på för: "proffsgrejor"?? "stålet" dom använder i bla skruvar är av ett blötjärn av sällan skådat slag! deras sexkants skruvar är runda dom flesta på min 560xpg! plasten på framförallt bakre handtag ser ut som om den skulle ha varit med om en smärre bergsprängning, trots att den är max ca 4 mån! jag har stihlsågar som är MYCKET mer använda än 560n......ser nya ut i jämförelse! dom har dessutom RIKTIGT stål + t27 i sina skruvar!

det enda positiva med 560 är att den går som en skållad råtta.....men det är fanimej det enda också!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

björn91  
#176346 har röjt professionellt i tre år å det jag kan säga är att stihl 480 tål fruktansvärt mycke stryk, jag och jobbarkompisen håller stumt i gasen å det ända som har hänt är väll att riggröret har blivit lite krokigt och några plastkåpor har gett upp men motormässigt är dom klockrena. har kör 460 en vecka som test å den var väldigt välbalanserad och m-tronic var suveränt men den hade inte det riktiga rytet i motorn som jag vill ha men nu har ju stihl 490 kommit som lär ha blivit begåvad med mer pulver :D

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176379 480 är ruskigt bra sågar. 460 känns inte alls lika rapp. Men om man tar det lugnare och röjer med insidan så hinner man mer med 460 för man blir inte alls trött.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Davvi  
#515977 Gammal tråd men samma fråga som kanske passar nu när modellerna hängt med ett tag.
Står i kast med att köpa första egna röjsågen men har för lite erfarenhet på den sidan för att veta vad jag vill ha :)
Bland motorsågar är det Stihl som gäller för min del, av den enkla anledningen att ergonomin på dessa passar mig bäst.

545 har väl tumgas, för eller nackdel? Andra avgörande skillnader att ta med?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

rikard_e  
#515995 Enda två för och nackdelen är vad man är van vid , och att tumgas ofta leder till frusen tumme när man kör vid blötsnö.

Stihl har m-tronic som ställer in sig självt, upplever dock på dom två som jag arbetar ihop med att dom rycker en del och luktar lite speciellt. Men det kanske är två undantag.

Husqvarna har nyligen släppt sina röjsåg 545 och 555 med autotune. Har inte hört något om problem med dessa.

Själv kör jag husqvarna 545 utan autotune. Är nöjd förutom att den tar 30 sekunder på sig att gå riktigt bra efter kallstart.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

bgl  
#516001 Tumgas eller pekfingergas?
Tumgas försvann från motorsågar i början på 1960-talet. Då hade Partner 2 skäl för att byta.
Det första var att tummen behövdes för att hålla i sågen på ett säkrare sätt,
det andra var att tumbasleden (längst in) inte mådde bra av att hållas stumt under längre kapning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Davvi  
#516035 Är principen den samma för m-tronic och autotune? Upplever ni någon praktisk förbättring med detta eller mera nymodigheter?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Davvi  
#516250 Vart erbjuden en ny 490 ca 3000kr billigare men det är en hyllvärmare från 2012. Väger ju lite mer än 460 men kanske värt extra vikten ändå?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

JensSkoog  
#517117
Davvi skrev:Vart erbjuden en ny 490 ca 3000kr billigare men det är en hyllvärmare från 2012. Väger ju lite mer än 460 men kanske värt extra vikten ändå?

Sex år i väntan på en köpare :-o
Undrar hur slangar och annat är i skick då?

Du kommer känna den extra vikten, men ochså att 490 är starkara och rappare.
Allt beror ju på vad du själv tycker. Känns det rätt när du hänger på dig
sågen, så duger båda 460 och 490 :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Davvi  
#517122
JensSkoog skrev:Sex år i väntan på en köpare :-o
Undrar hur slangar och annat är i skick då?

Du kommer känna den extra vikten, men ochså att 490 är starkara och rappare.
Allt beror ju på vad du själv tycker. Känns det rätt när du hänger på dig
sågen, så duger båda 460 och 490 :wink:


Valde att passa på den, 460 eller motsvarande känns som lämpligare storlek men avvaktar lite nu då annat måste prioriteras före :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

JensSkoog  
#517128
Davvi skrev:Valde att passa på den, 460 eller motsvarande känns som lämpligare storlek men avvaktar lite nu då annat måste prioriteras före :)

Håller jag med dig i. När sågen har varit i hyllan så länge, så kan den bara stanna där. :wink:

Nu har jag inte körd någon Husqvarna eller Jonsered på många år, så jag kan inte säga något om dom, men FS460 är en bra såg som jag använder i båda röjning och i svår gräs/slyröjning. Har ochså en FS480, men den extra vikten känns genom en dag. Jag gillar principet att alltid ta lättaste pryl som duger till jobbet, vara sig motorsåg eller röjsåg, därför körer jag ofta med med FS 130 i gräs och med MS192 eller 200 i gallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).