Öppna kategorin

Varför kan man inte bli rik på skogsbruk/lantbruk?

36 inlägg 5505 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför kan man inte bli rik på skogsbruk/lantbruk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838497 Samma med trä, den stora massan köper inte tätvuxen fura med fetved.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Varför kan man inte bli rik på skogsbruk/lantbruk?

Tralsmo  
#838519
winterbunny skrev:Ofta får man höra att man inte kan bli rik på skogsbruk/lantbruk.

Inom lantbruk kanske man kan starta ett syltföretag... göra dundersylt och sälja det? bara ett exempel...
!



Ja spinner vidare på detta.

Bärplockning!!!

Bärplockare finns de ju gott om utomlands som vill komma hit å "tjäna" pengar.

De borde ju va nått mittemellan skogsbruk å lantbruk?

Köp några solceller på biltema.
Vindkraftverk känner ja en som har ett litet som åskan slagit ut. Vill säkert inte ha mycke för de å me lite tur är de bara lödningar som gått.
Då blir de billigt å sylta ochså.

Avatar Fallback

Re: Varför kan man inte bli rik på skogsbruk/lantbruk?

jannee  
#838535 för 50 år sedan blev jag idiotförklarad när jag köpt morfars gård
- Nu har minsann pojkf*n ändå tagit sig vatten över huvudet, sas det i bygden.
I dag är skällsuttrycket helt annorlunda.
-Gubbf*n är en dj**la kapitalist tror inte ens han vet hur rik han är.
Tänker på dig Winterbunny, köp dig en skogsgård så lär du vara rik den dagen du är på väg att trilla av pinn. 😀
Visserligen få du leva sparsamt i "några" år, men det kan det väl vara värt. 😀

Avatar Fallback

Re: Varför kan man inte bli rik på skogsbruk/lantbruk?

Tralsmo  
#838538 När farsan blev klar över att ja köpt min första gammla engreppare sa han likadant.
"Nu har du väl ändå tagit dig vatten över huvet"

Avatar Fallback

Re: Varför kan man inte bli rik på skogsbruk/lantbruk?

Robur Clivus  
#838548
winterbunny skrev:Ofta får man höra att man inte kan bli rik på skogsbruk/lantbruk... varför då?

Man kan ju starta eget inom branscherna?!

Inom skogsbruk kanske man kan starta en skogsfastighetsbyrå eller vad det heter, ett skogsmäklarbolag med andra ord och göra stora pengar? bara ett exempel...

Inom lantbruk kanske man kan starta ett syltföretag... göra dundersylt och sälja det? bara ett exempel...

Precis som med folk som startar en hamburgarkedja eller liknande och bygger upp den så kan man göra samma sak inom dessa branscher... eller?

Kanske har jag missat något?!


Självklart kan du bli rik inom skogsbruk/lantbruk lika vilken annan näring som helst, allt avgörs av din kapacitet att vara entreprenör, ha affärsnäsa och arbetsvilja. Det är inte lätt, men det är det inte i någon bransch.

Avatar Fallback

Re: Varför kan man inte bli rik på skogsbruk/lantbruk?

Robur Clivus  
#838549
jannee skrev:för 50 år sedan blev jag idiotförklarad när jag köpt morfars gård
- Nu har minsann pojkf*n ändå tagit sig vatten över huvudet, sas det i bygden.
I dag är skällsuttrycket helt annorlunda.
-Gubbf*n är en dj**la kapitalist tror inte ens han vet hur rik han är.
Tänker på dig Winterbunny, köp dig en skogsgård så lär du vara rik den dagen du är på väg att trilla av pinn. 😀
Visserligen få du leva sparsamt i "några" år, men det kan det väl vara värt. 😀


Byggde den köpanalysen, någonstans i slutet på 70 talet på en insikt att nu kommer snart Reagan, Thatcher och Volcker och löser inflationsbiffen, nu kommer vi förmodligen ha 50 år framför oss med fallande ränta så det är läge att gå "All in" på långa obligationer och realtillgångar?

Lite komplettering med vad jag menar, då när du köpte Janne hade vi hög inflation, hög ränta och det var väl även reglerad utlåning, med de förutsättningarna tog du ju ett kanonbeslut. Markpriser är ju ganska närbesläktade med obligationsmarknaden fast med ytterligare en aspekt som är realvärdet, marknadsvärdet styrs till övervägande del av ränteläge. Vi har varit i fallande räntetrend sedan 1980 vilket gjort att alla som köpt fram tills för ett par år sedan haft en underliggande medvind genom "P/E multipel expansion" (Lägre och lägre avkastningskrav). Nu är vi i precis det omvända extrema läget som du var när du köpte. Om vi går in i en längre period med trendande högre ränta som kanske kommer visa sig de närmsta 10 åren, kommer den strukturella medvind alla tillgångsslag haft sedan 1980 till ca 2021 vända och bli som en våt filt och strukturell motvind. Sen kan det självklart vara en bra affär att köpa mark men då behöver man nog ha en ganska hög säkerhetsmarginal i finansieringen.

Det kan slå fort med hög belåning: https://www.atl.nu/sa-sager-gardsmaklar ... smarknaden

"Stort tapp för åkermark

Åkermarkspriserna har enligt Markus Forsbäcks bedömning gått ner cirka 20 procent jämfört med rekordåren 2021 och 2022, en nedgång som han tror fortsätter när många lantbrukare nu kämpar med lönsamheten.

Är man nystartad och högbelånad tar man extrema risker just nu.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).