Skördare

Valmet problem

5 inlägg 4342 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet problem

M,ohlsson  
#117808 Har en valmet 901 -95 maxi dator.
Problemet är att vi inte kan styra maskinen, kan gå i ungefär 2-10 min innan allt stannar, kan inte göra någonting. (går inte att använda några funktioner som sitter ute på spakarna eller i armstöden även fram back, står bara ett Y på skärmen) har tidigare hänt under ett halvår men då har det inte kommit förens efter några timmars körning och då stod det "No VJU entering testmode" på skärmen.
Har även haft problem med att maskinen går hackigt i funktionerna, Speciellt i midjan. Förutom när man använder bahco-spaken och även utskutet som är en extra funktion som är en on-off, denna går inte via VJU:n eftersom det är bytt kran till en vikarmskran. Dessa funktioner fungerar felfritt.
Någon som har varit ute för detta eller liknande? skriv gärna vad ni tror, /M,ohlsson



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet problem

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117817 Hej på dig.Har inte haft ditt fel men kan bara tippsa om detta.
Du får kolla spakdatorn som sitter bak på stolsryggen så att kablarna spec jorden är ok.Vet ej om du kommer in i felsökningen på datorn o kan kolla temp o testa utgångarna på datorn.
Mvh Magnus

Användarvisningsbild

Re: Valmet problem

mattias  
#117829 Hej. Hade problem med att maskinen svängde konstigt på ena hållet. Den ryckte och man kunde inte smyga med funktionen. Då var det dålig kontakt i en kabel bak stolsryggen.
Tyvärr har jag ingen idé om ditt andra problem, hoppas någon annan kan hjälpa.

/Mattias

Avatar Fallback

Re: Valmet problem

M,ohlsson  
#117851 Hej! Tack för svaren. Vi har kollat kablarna på spakdatorn (VJU:n) och de sitter som de ska. Datorn låser sig tyvärr helt och hållet i startmenyn så jag kommer inte in och kan köra några felsökningar. Den tappar även abrbetsvarvet när den lägger av. Funderar på generator fel eller fel på huvuddatorn.

Mvh Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet problem

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117901 Det du kan göra är att när den funkar det första är att stänga av driftuppföljningen i maxin.Jag tror att det är den som spökar när datorn låser sig man måste ju kvitera där,om du lyckas med det så kan man logga in i blindo med förare sen område.Jag körde utan maxidatorn på detta vis medans den va på rep.Det va uppföljningen som låste maskin om man säger så.
Mvh M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).