Skogsarbete

Hyra skogsmaskiner?

10 inlägg 10102 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyra skogsmaskiner?

AndreasH  
#117136 Hej,

Jag funderar på om det finns någon som hyr ut skogsmaskiner?

Kan en skogsentreprenör hyra en maskin under ett projekt?

Ser fram emot många givande svar

Andreas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra skogsmaskiner?

söderlund  
#117151 tjena Andreas!

tror de finns en del företag som hyr ut skogsmaskiner eller så kallade "leasing" bara maskiner..
dock tror jag man måste bestämma hur länge man ska ha maskinen till låns och där efter bestäms nog prislappen.

kör själv en "hyr" maskin en timberjack 1110D som chefen har hyrt in då han tycker de är billigare än att köra med egen skotare efter en av skördarna på företaget.

mvh jonas

Avatar Fallback

Re: Hyra skogsmaskiner?

AndreasH  
#117165 Tjena Jonas,

Ok, hur många är ni på det företaget du jobbar? hur länge pågår i genomsnitt ett avverkningsprojekt som du jobbar på?

Mvh Andreas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra skogsmaskiner?

AndreasH  
#117168 Funderar även på om det finns att hyra mer nischade maskiner typ grotbuntare, flismaskiner eller markberedningsmaskiner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra skogsmaskiner?

söderlund  
#117173 vi är i dagens läge 13 stycken som jobbar där dock hyr vi bara en maskin resten äger chefen själv.

vi kör på fast avtal hos stora enso på mälardistriktet inriktning gallring.

posterna vi kör brukar ta allt från 1 vecka till 1 månad att köra beroende på uttag körväg,bärighet o planering.

men maskinen jag kör är skriven på ett hyr avtal på 1 år som skrevs sommaren 2010 och när de börjar närma sig slutet så får chefen välja att förlänga avtalet eller lämna tillbaka maskinen.

har ingen anning om de går att hyra markberedare o dylikt eftersom vi bara kör vanlig avverkning skördare och skotare.

mvh Jonas

Avatar Fallback

Re: Hyra skogsmaskiner?

macke  
#117202 Hej
Om man hyr eller leasar en maskin ,får man betala /driftimme eller månad är det någon som vet hur det funkar ?

Avatar Fallback

Re: Hyra skogsmaskiner?

AndreasH  
#117203 Hej

Jag vet inte hur det fungerar för skogsmaskiner.

Men hyr man maskiner från CRAMO eller Ramirent eller liknande så betalar man per dag.

Andreas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra skogsmaskiner?

Cruiser_no1  
#117207 detta har jag funderat på med, tex som när våran maskin brann så fick vi ingen lånemaskin under tiden, så vi försökte hyra en men det var inte många tillverkare som var sugna på det när det gällde några veckor.

I ett annat scenario som man kan tänka sig är om man har typ en skördare och kör skift, sen kanske man får två stora hyggen som ska ner snabbt, som ligger långt ifrån varandra. Och göra som skrivet innan i tråden att kunna hyra el leasa en maskin i några veckor. för man vill ju inte släppa ifrån sig kubik te nån annan hehe :)

Avatar Fallback

Re: Hyra skogsmaskiner?

AndreasH  
#117215 Intressant scenario

Eller om man som entreprenör kan offerera GROT uppsamling eller markberedning på ett jobb också...en möjlighet att ta på sig mer och större arbeten.

Ett annat scenario som jag funderat på är om man inte får ett jobb... så står man där med sin maskin med fasta kostnader. Finns det möjlighet att hyra har man som entreprenör större flexibilitet?

   TS
Avatar Fallback

SV: Hyra skogsmaskiner?

andreas.larsson  
#148971 Hej!
Att leasa istället för att köpa är oerhört vanligt om man behöver en maskin i sin ordinarie verksamhet - att du t.ex. kör en skogsmaskin dagligen och det är det du erbjuder dina kunder.
Titta t.ex. bara på alla företagsbilar/tjänstebilar - det är sällan någon köper en Volvo, BMW etc. De leasar dem på t.ex. tre år. Vanligtvis sker leasing direkt med maskinhandlaren, via ett av marknadens finansbolag eller via din vanliga bank.

Behöver du däremot en maskin för en kortare period eller om du som t.ex. privatperson behöver en maskin för någon enstaka skotning, där du inte vill ha maskinen en längre period (i din ordinarie yrkesutövning) så att leasa eller köpa inte är intressant för dig, så kan du hyra. Finns flera aktörer som du kan hyra av - bara att t.ex. googla.

Mvh Andreas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).