Traktorn i skogen

Läckande lyftcylindrar Valmet 605

10 inlägg 4999 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läckande lyftcylindrar Valmet 605

Lucke  
#111051 Upptäckte idag att lyftcylindrarna på min Valmet 605 har börjat läcka.
Skulle vilja ha tag på packningssatser eller andra cylindrar att byta med så att jag inte riskerar att stå utan traktor vid nästa snöfall... Kör bort snön med trepunktsmonterad slunga.
Dessutom har de övre fästöronen på kolvstängerna lossnat och behöver svetsas...

Lantmännen vill ha 1040 + moms för packningarna, per cylinder... En hel cylinder kostar 6950 + moms..
Tycker att det verkar lite dyrt..

Misstänker att samtliga tätningar kan köpas i lösvikt på t.ex. Swedol el. dyl för betydligt mindre pengar.

Någon som har en förteckning över vilka tätningar som ingår?
Eller tips på vart man kan köpa billigare tätningssatser alt. kompletta cylindrar?

Mvh Lucke



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Läckande lyftcylindrar Valmet 605

MrEast  
#111052 Har du kollat på http://www.oeparts.se/ dom brukar ha det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Läckande lyftcylindrar Valmet 605

Lucke  
#111056 Jag har kollat där men de har bara manschetten, jag skulle vilja ha en komplett sats med alla tätningar.
Jag har även ringt till OE men de hade inte mer än denna tätning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckande lyftcylindrar Valmet 605

Lucke  
#111058 Köpte precis en cylinder på TK-traktordelar, skicket verkade bra enligt dem så jag byter den direkt mot en av mina läckande cylindrar och sedan kan jag renovera i lugn och ro..

Jag återkommer till den här tråden med en innehållsförteckning när jag har renoverat cylindern!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckande lyftcylindrar Valmet 605

Skogshuggarn  
#111061 1040:-

Har dom redan börjat med "mellandagsrean" hos Lantmännen?. :wink:

Annars så kan du testa med "Momentum" gällande tätningar.

Användarvisningsbild

Re: Läckande lyftcylindrar Valmet 605

Lucke  
#111063 Precis vad jag tänker göra också, (min granne jobbar på Momentum!), en komplett sats med tätningar från t.ex. Momentum kostar väl 250:- eller nåt sånt.. Kruxet är bara att få reda på vad det sitter för tätningar inuti cylindern utan att få stillestånd på traktorn.

Men nu byter jag den cylindern som gaffeln har lossnat på, och så kollar jag i den vad det skall vara för tätningar. Den cylindern går nog iofs. att reparera så jag kommer att få en cylinder över men det verkade vara en storsäljare hos TK-traktordelar så den är säkert säljbar när jag är färdig..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckande lyftcylindrar Valmet 605

Skogshuggarn  
#111067 250:- låter å andra sidan billigt, men det kanske ingår "grannsämjerabbat" i det priset?. :wink:
Runt 500:- gissar jag som normalpris, om Lantmännen tar styva tusenlappen. :lol:

Hör av dig när du packat om! - kanske finns andra med liknande problem.

Användarvisningsbild

Re: Läckande lyftcylindrar Valmet 605

hadas67  
#736956 Har nu också fått problem med läckande lyftcylindrar, som behöver renoveras, hur gick det med dina, hittade du några artikel nummer som du kan dela med dig av.

Användarvisningsbild

Re: Läckande lyftcylindrar Valmet 605

Lucke  
#737000 Hej,
Jag köpte tätningarna via M-seals. Inga konstigheter vad jag minns. Men detta är rätt länge sedan, jag kan kolla om jag hitttar fakturan, borde stå artikelnummer där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckande lyftcylindrar Valmet 605

hadas67  
#737027 Hej, det var länge sedan, så en ren chansing från min sida, men hittar du artikel nr så vore det kanon. Stort tack

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).