Skördare

Producera med skördarn

7 inlägg 4088 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Producera med skördarn

Lowgrein  
#107633 Hur många stam / H ligger en "normal" skördarförare på ungefär? Alla är ju olika och alla avverkningar är ju olika! men på det stora hela ungefär och såklart kör ju en del mer fast spöar samtidigt säkert maskinerna mer...

Sluttavverkning 0.25-0.50 i medelstam? vad är "godtagbar" produktion?



   TS
Avatar Fallback

Re: Producera med skördarn

novis??  
#107638 allt mellan 27 till 50 kubik timme är väl godtagbart

Användarvisningsbild

Re: Producera med skördarn

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107835
novis?? skrev:allt mellan 27 till 50 kubik timme är väl godtagbart


jag skulle väl säga 20 och uppåt är bara bra. visserligen beror det ju vad det är för maskin och medelstam osv.

Avatar Fallback

Re: Producera med skördarn

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107983 Jag tycker att håller man 100 stam i timmen så måste det vara godtagbart. Givetvis blir de lite fler i det klena och färre i det grova men det är en bra riktlinje. Sen beror det ju väldigt mycket på om det är jämn diameterspridning, terräng etc. En del poster vi hugger kanske har 0,40 i medelstam men ändå väldigt många träd som håller både 2 och 3 kubik. Dock blir medelstammen låg av massa småskit emellan och i sånna bestånd kan det vara svårt att hugga jättemycket stammar/timme.

Avatar Fallback

Re: Producera med skördarn

Lowgrein  
#107986 Mjo har märkt det, Går just nu skola och där vi hugger är det väll mest 0.8-1.8 i medelstam på tallarna, sedan står en sjuhellvetes massa underväxt smågran på en 0.10, så de drar ju ner en hel del har man märkt, hellst när man kör med lite klenare grejjer

   TS
Avatar Fallback

Re: Producera med skördarn

kimcounty  
#112701 Hvor lang tid tar det sånn cirka for en nybegynner å komme opp i akseptabel production?

Användarvisningsbild

Re: Producera med skördarn

Cruiser_no1  
#112712
kimcounty skrev:Hvor lang tid tar det sånn cirka for en nybegynner å komme opp i akseptabel production?


det beror nog på många faktorer. men jag säger så här.

kör du varje dag och du är helt ny men har intresse, skulle jag gissa på att du är uppe i acceptabel produktion inom 6 månader.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).