Uppvärmning

Temp i botten på Acc tank

4 inlägg 3551 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Temp i botten på Acc tank

MrEast  
#107564 Är eldvakt åt farsan i helgen och märker att han har mkt lägre botten temp på sin acc tank än vad jag har.

Vi har exakt likadana system inköpta samtidigt, Orlan pannor med laddomat 21 som går mot acctank.
Som sagt så tycker jag att det är lite låg temp i botten hos farsan, i morse så va det knappt 50grader så jag pillade lite på pannan och laddomaten. Vid inlägg nu ikväll så va pannan 88 grader och alla tre termometrar på laddomaten visade ungefär detsamma medans det endast var ca 60 grader i botten på tanken ska det va så? Om inte vad kan man göra åt det?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Temp i botten på Acc tank

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107572
MrEast skrev: det är lite låg temp i botten hos farsan, i morse så va det knappt 50grader


Tja, antingen har du inte retat honom tillräckligt eller... :wink:

Nä, men hos mig så har ju inte panntemperaturen något med acktankens temp att göra förrän på slutet. Dessutom tar det ju längre för bottentemp att stiga jämfört med toppen, i varje fall i mitt system. Laddomatens tre termometrar visar ju bara tempen på in/ut pannvattnet och styr öppningen av laddningen och har heller ingen direkt relation med ack.tankens temp. Så det är nog ok givet ni har samma inställning på laddtemperatur, men eftersom ni har exakt samma system så är det nog inte heller nåt att fundera över.

Avatar Fallback

Re: Temp i botten på Acc tank

ulfgustav  
#107605 Om laddomaten läcker igenom så kan du direkt få upp temperaturen i botten på tanken men då laddar du ju inte tanken på optimalt sätt. Den skall laddas från toppen och sedan så skall det vara en klar skiktning i tanken, endast på slutet av eldningen så skall temperaturen i botten på tanken börja stiga

Avatar Fallback

Re: Temp i botten på Acc tank

MrEast  
#107607 Grejen är att våra pannor brinner dygnet runt och vi har endast en 500l tank var, innan ni idiot förklarar oss så vill jag bara säga att det fungerar ganska bra 3 ilägg/dygn och man slipper tända upp ganska skönt tycker jag. Det var även en sådan installation vi fick förslag på av han som tar in pannorna i sverige. Både jag o farsan funderar på att komplettera med mer tank men det är såhär det ser ut idag.

Alltså om pannan brinner dygnet runt borde inte botten o acc tanken vara varmare eller verkar det ok?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).