Gallring

Ännu en fråga om rotstop

13 inlägg 5661 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ännu en fråga om rotstop

boksson  
#103314 Är det vanligt bland gallringsentreprenörer att man behandlar med ofärgad rotstop?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Ännu en fråga om rotstop

Holger42  
#103315 nej men kan ju ha blivit en miss. man får ju färga själv.kan ju ha tappat bort färgtabletterna.

Avatar Fallback

Re: Ännu en fråga om rotstop

boksson  
#103327 Är det möjligt att han gått tom på rotstop i skördaren utan att märka det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en fråga om rotstop

Pidden  
#103351 Man märker om man kört tomt, har man färgtabletter i Rotstopsdunkarna och dunken körs tom så kommer man till slut att börja köra mer på vattnet i "huvudtanken" och stubbarna färgas inte längre..... Då brukar det vara dags att kliva ur hytten och blanda nytt...

Användarvisningsbild

Re: Ännu en fråga om rotstop

Mäki  
#103430 För mig låter det som en dålig ursäkt för att man inte har behandlat, att skylla på att det är ofärgat.

Det finns väl ingen som är så dum att man inte har färgat medel.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en fråga om rotstop

masterchief  
#103432 Man brukar se på stubbarna efter ett par veckor om de är behandlade eller ej.....
Blir en matt halvslemmig yta precis som de börjat ruttna....
Iofs rotstopp är en rötsvamp som inte sprider sig via rotkontakt....

Användarvisningsbild

Re: Ännu en fråga om rotstop

221  
#103434 Färgen brukar ju försvinna bara de regnar lite.. el efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en fråga om rotstop

masterchief  
#103435 Man ser sällan något efter färgen efter 1 månad....om man inte blandar i för kung och fosterland....
Med dagens dospumpar så är det risk för att de sätter igen sig av för riklig användning av färgtabletter iom de ger utfällningar och inte löser sig helt.

Avatar Fallback

Re: Ännu en fråga om rotstop

boksson  
#103442 Jag pratade med inköparen idag som sa att gallringsentrepenören inte använder färgad rotstop längre.
jag får göra som Masterchief sa, kolla efter slem på stubbarna :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en fråga om rotstop

Pidden  
#103448
boksson skrev:Jag pratade med inköparen idag som sa att gallringsentrepenören inte använder färgad rotstop längre.
:)



Var i landet håller du till??? :???: På Sydveds distrikt Älmhult så kör iallafall vi med färdigblandat Rotstop (gel) och sen har man en burk med färgtabletter som man lägger i dunkarna...

Avatar Fallback

Re: Ännu en fråga om rotstop

boksson  
#103456 Nv-Skåne, Jag har anlitat Skånetimmer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en fråga om rotstop

masterchief  
#103462
Pidden skrev:
boksson skrev:Jag pratade med inköparen idag som sa att gallringsentrepenören inte använder färgad rotstop längre.
:)



Var i landet håller du till??? :???: På Sydveds distrikt Älmhult så kör iallafall vi med färdigblandat Rotstop (gel) och sen har man en burk med färgtabletter som man lägger i dunkarna...

Hur ser ni när det är slut i dospumpen på rotstop om ni har färgen i dunkarna?

Användarvisningsbild

Re: Ännu en fråga om rotstop

Pidden  
#103468 Hela och rena.. :), kanske lite blå om fingrarna.... :P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).