tis 05 okt 2010, 13:13#102682
Hannes KTH skrev:Okej! Låser sig midjan och aktiveras parkeringsbromsen automatiskt när maskinen stannar? Eller slår man som förare på bromsen?
Det beror på hur transmissions systemet är designat...
kranarbete/upparbetning kräver högt pumpflöde och därmed högt motorvarvtal.....
I dag så har uteslutande alla maskiner hydrostatisk transmission (framdrivning). Det systemet består av en bi-directional pump med variabelt deplacement, samt en motor med variabelt deplacement. De båda är ihopkoplade is en sk closed loop. från hydraulmotorn är det sedan en konventionell mekaninisk drivlina. (Det finns också system med en hydraulmotor för varje hjul men är nog inte så vanligt idag på skogsmaskiner). Denna design ger drivsystemet både en drivkraft och en bromskraft som är lika stor. Så när maskinen inte är i "växel" dvs står stilla, då är maskinen "bromsad". En förutsättning för full bromskraft är fullt markrepp påp alla hjul. Men det är funktioner i den mekaniska drivlinan som komplicerar "bromsfömågan"....jag tänker då på drivaxeldifferentialerna, (vissa maskiner kan också vara utrustade med en differential i längdled, mellan fram- och bakaxel, sk mellanaxeldifferential).
Vid kranarbete på sidan av maskinen så förflyttas ju tyngpunkten så att ena sidans hjul förlorar en del av markkontakten. Står man du i en brant lutning så kommer de upplyfta hjulen roterar baklänges, differentialerna att börja rotera, och maskinen rullar nerför branten tills alla hjulen har fullt markgrepp igen. Den här effetkten är ett säkerhets problem och kan bara lösas med mekaniska bromsar mellan differentialerna och hjulen (alternativt en 100% mekanisk differentialspärr/klokoppling,vilket är uteslutet av tekniska skäl).
Det hydrostatiska framdrivningssystemet, är vanligen elektroniskt kontrollerat, via en dator enhet. Input är vanligen en körriktningsväljare, en gaspedal (varvtalsgivare) samt samt någon form av max hastighets begränsare.
En skördare körs med ett konstant motorvarvtal hela tiden, både vid upparbetning och förflyttning under upparbetningen...vid transport så kör föraren vanligen med "gaspedalen"....
När riktningningsväljar omkopplaren (kan vara fotpedal i bakvänd åkriktning) läggs i neutralläge så
ansätts bromsarna automatiskt. Ev stabiliseringslåsning,
midjelås alt pendelaxel, ansätts samtidigt med bromsarna.
Vid transportkörning så är det vanligt att
bromsarna ansätts, automatisk, när maskinen kommer till ett stop, föraren släpper upp gaspedalen, motorvarvtalet sjunker under en viss gräns typ 6-700rpm, OCH hjulen/hydraulmotorn står stilla.
Jag reserverar mig för variationer mellan olika tillverkare och maskintyper, men jag tror min beskrivning representerar majoriteten av maskiner....jag är inte fullt uppdaterad på all ny elektronik....hoppas någon kan fylla på alt korrigera om jag missat något....
Man lär så länge man undervisar...
//Per A