Motorsåg och handhållet

Problem med 254 XP, tändspole ?

17 inlägg 12350 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med 254 XP, tändspole ?

Mikael_E  
#8035 Får ingen gnista och misstänker tändspolen då jag inte får något motstånd när jag mäter mellan jord och stiftet som är kopplat till stopp-knappen. För så ska det väl inte vara? Skillnaden mellan stopp-knappen påslagen och avstängd är ca 1ohm... Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8050 Det kan ju också vara stoppknappen som är fel. Prova att mäta på stoppknappen med ledaren till tändenheten bortkopplad.

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8057 Nej, stoppknappen är det inte, skrev nog lite dumt... Med tändspolen bortskruvad från motorsågen så mäter jag på stiftet som kabeln till stoppknappen är kopplad till och på den svarta kabeln som går till jord och får däremellan inget motstånd. Kortslutning i tändspolen antar jag..? Kan detta ha med överhettning att göra? Sågade ganska mycket ved innan den la av. Måste väl ändå vara ganska ovanligt att tändspolen ger upp på en motorsåg?

   TS
Avatar Fallback
fm  
#8059
Mikael_E skrev:Nej, stoppknappen är det inte, skrev nog lite dumt... Med tändspolen bortskruvad från motorsågen så mäter jag på stiftet som kabeln till stoppknappen är kopplad till och på den svarta kabeln som går till jord och får däremellan inget motstånd. Kortslutning i tändspolen antar jag..? Kan detta ha med överhettning att göra? Sågade ganska mycket ved innan den la av. Måste väl ändå vara ganska ovanligt att tändspolen ger upp på en motorsåg?

På min p 5000 gav tändspolen upp, så visst händer det ibland

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8065 Det kan inte vara så att jag pressat den för hårt och att om jag fortsätter på samma sätt så går den nya sönder också..? Finns det någon firma som säljer begagnade motorsågs-delar? En ny kostar runt 700kr vilket är lite mycket pengar just nu. Någon här på forumet kanske har en liggandes som ni vill sälja..? Är det samma tändspole på någon mer HVA modell, 242 el dyl?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8070 Jag ska kolla om jag har nån över.

Fel stift, dåliga stift kan nog påverka livslängd, att dra runt motorn utan stift o dödaren "på" kan åxå ställa till det.

Spolar kan överhettas, men om man håller lite rent o snyggt ska de hålla ett bra tag.
Vissa nyare modeller är undantag...

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8073 Vill först och främst tacka för alla svar!
Tändstiftet var inte bytt på länge och nog av lite fel sort, iaf inte samma som jag fick när jag var hos den lokala handlaren och köpte ett nytt... Kanske detta har påverkat något då. Får byta spolen så ska den väl gå ett tag till förhoppningsvis.
Mange, hade varit toppen om du har någon du vill sälja!

   TS
Avatar Fallback
Mikael_E  
#8149 Var hos en handlare och köpte en ny spole, testade att mäta på den nya och fick inte något motstånd där heller, gick in igen för att fråga vad detta berodde på och fick till svar att det inte var något att hänga upp sig på och så provade dem den gamla spolen i en testapparat och den visade sig fungera utmärkt. Så jag fick lämna tillbaka den nya och åkte hem och provade med den gamla igen och efter en del försök startade den. Men, den är fortfarande väldigt svårstartad när den blivit varm. Och står den på tomgång så dör den efter en stund. Antar att förgasaren behöver justeras lite..?

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8151 Har du bytt membran i förgasaren på länge ??
kostar en hundring och gör en väldig skillnad om dom är slitna/utmattade !

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8159 Låter som om du skall titta igenom maskinen lite grann..

Har du rengjort mellan bläcken på cylindern? Vinter kåpan är inte på?
Har du rengjort samtliga filter? Tillluft? Bränsle? luft? Membranen i förgasaren? Skruvarna i förgasaren?
Hur är det med kolvringar och vilken soppa blanding kör du med?

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8167 Har inte haft den så länge så jag vet inte riktigt vad som är bytt och när. Enda jag vet som är bytt är luftfilter och så har jag bytt tändstift och tändhatt. I plastkåpan som sitter över cylindern och förgasaren så finns det en "lucka" mellan dessa två vilken jag antar öppnas vintertid för att värme från cylindern ska spridas in till förgasaren..? Kan för mycket olja i bensinen orsaka detta? Tror den bensinen jag kört med har lite för mycket olja...

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8416 hej, hur har det gått för dig?

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8421 Hej hej. Jodå den går helt ok nu när jag kör på miljöbensin. Ska ställa in förgasaren också när jag har tid... För tillfället har jag större problem med att den drar väldigt mycket åt vänster så skäret blir som ett c och svärdet kilas fast... Har köpt nytt svärd och kedja som jag ska testa med någon dag. Verkar bero på att svärdet är snedslitet.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8423 ah det klassiska problemet, ja det broro som sagt på två saker, slitet svärd, och slitet svärd beror på fel slipad kjedja.

Förmodligen så har du glömt att slipa både höger och vänster. utan bara filat vänstersidan.
eller om det nu var tvärtom?? :shock: :?: :roll: :roll:

Sedan så efter dagens slut så vänd på svärdet så det slits jämt på bägge sidorna.
Behöver du även byta styrrulle nu när du byter svärd?

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8433 Motorsågen och svärdet var ju som sagt begagnat när jag köpte det så jag vet inte riktigt om detta är mitt eller tidigare ägares fel... När jag har filat den så har jag tagit alla på en gång, länk efter länk, varannan åt vänster och varannan åt höger. Tror inte jag filat dem annorlunda...
Styrrulle..?

   TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).