Traktorer och processorer

Ratt byte VALMET 805

14 inlägg 7892 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ratt byte VALMET 805

HÅkan N  
#100516 Jag tänkte byta ratt i 805an till en lite mindre ,har tagit bort ratten nu. nu ska jag ta bort ratten på 6850 om den kan passa??? vad tror ni ??? Eller har ni någon annan lösning. Jag har flyttat fran stolspelarn så nu blir det lite trångt när jag snurrar runt stolen......


Senast redigerad av HÅkan N mån 13 sep 2010, 18:35, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100550 Du kan alltid labborera lite var centrumet på hur svängen sitter i stolen oxå, den gör en del skillnad.
Har inte tänkt på ett rattbyte själv ännu.....hm

Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

Robertberg  
#100571 Om du har tillgång till en mindre ratt, är det väl det bästa och snabbaste sättet att bara testa?
Mäta går ju också bra..

Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

HÅkan N  
#100660
gnisten83 skrev:Du kan alltid labborera lite var centrumet på hur svängen sitter i stolen oxå, den gör en del skillnad.
Har inte tänkt på ett rattbyte själv ännu.....hm


Problemet är löst jag har provat med framratten från min VALTRA 6850 -07.

Det blev KANON bra :lol:

Ratten bak från Twib-tracen blir för liten..............

   TS
Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100678 De blir inte tungstyrt eller du har den nyare med Siege framaxel?
Med 500 hjul fram blir min lite tungstyrd när kranen är svängd framåt...

Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

HÅkan N  
#100746
gnisten83 skrev:De blir inte tungstyrt eller du har den nyare med Siege framaxel?
Med 500 hjul fram blir min lite tungstyrd när kranen är svängd framåt...



Det är den nya siege axeln. En tidig 89a samma som dom sena med svart hytt :wink:

lika lätt styrd som 6850 :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

HÅkan N  
#100749
gnisten83 skrev:De blir inte tungstyrt eller du har den nyare med Siege framaxel?
Med 500 hjul fram blir min lite tungstyrd när kranen är svängd framåt...


Det går att plocka dit en styrkolv till på dom gamla axlarna.....

Måste finns på TKs traktordelar :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100821 Visst de finns fäste på högersidan oxå och jag ökar styrkraften med drygt 50% men håller styrleder?
Och samtidigt blir det fler varv på obitrolen för att styra fullt.
En fördel vore att de blir samma antal varv från höger till vänster som tvärt om :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

HÅkan N  
#101199
gnisten83 skrev:Visst de finns fäste på högersidan oxå och jag ökar styrkraften med drygt 50% men håller styrleder?
Och samtidigt blir det fler varv på obitrolen för att styra fullt.
En fördel vore att de blir samma antal varv från höger till vänster som tvärt om :mrgreen:


Tror du det, kolvarna seriekopplas ju. som på ett snöblad med två kolvar . När den ena tömmer så fyller det den
andra mitt i mot.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101249 Kolvarna parallelkopplas på ett snöblad, den ena kolven fyllas på kolvstångssidan och den andra på tubsidan, har kollat på 2 olika Vretenplogar som jag snöröjt med i många år.
Iom att kolv arean blir mindre på kolvstångssidan (stången är i vägen) så blir de mindre kraft på den sidan än på tubsidan där hela diametern ska fyllas med olja, mer kraft men långsammare.

Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101266 Enkelverkande funkar ju bra på snöblad, borde funka fint om man använder det som styrkolvar också. En fördel till är att man får en kraftig kolvstång.

Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101374 Nackdelen är isf att du kan få in fukt iden sidan som de bara sitter en luftningsnippel eller som måste man ha olja från returen där men då blir det lika många slangar ändå.

Tanken på dubbla kolvar låter mera lockande av en annan anledning och det är att jag har satt ditt en spakstyrning men en on/off/on ventil(el) och mer/större kolv skulle ge en mindre stirrig styrning.
Har borrat strypningen för stort 2 ggr :oops:

Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101385 Nja, jag tänkte på vanliga enkelverkande, en med bara en ingång, så är det gjort på snöbladet vi använder.
He He , har också borrat några strypadaptrar men det var några år sedan då till skördar rotator.... man ska nog borra så litet hål som chucken i borrmaskinen nyper fast ............ :smile:

Avatar Fallback

Re: Ratt byte VALMET 805

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101391 Kommer föresten ihåg en liten fadäs angående styrning som jag gjort. Servade styrningen på markberedardragaren och min chef kom glad i hågen med en "bättre" ventil.... mjahaja.... dåligt fotjobb.... det visade sig vara en ventil med flytläge i mitten :oops: Man ska kolla märkningen kan man tycka men plattan var bortskrapad och ingen tid att göra om........... Det blev en lite irriterande avslutningsmånad på beredningen det året :roll:

(det här hade i alla fall lite med ratt att göra :wink: )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).