Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

70 inlägg 25177 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

micke1982  
#100140 tänkte höra lite vad lönerna ligger på på en skotarförare o skördarförare.
om man jobbar "borta" betalar arbetsgivaren boende /traktamente? hur mkt i traktamente isf?
enl kollektivavtal så betalar dom 112 kr i timmen för sotarförare vilket va dåligt.


jag undrar som anställd och ej som f skattare



   TS
Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

sködarförare  
#100145 Ja kan du köra både skotare o skördare o är självgående så ska du minst begära 140kr/timme det finns dom som har upp mot 180kr/timme.
Simon Göransson (karlerik Göransson på smfs son) betalar sina gubbar 150kr/timme.
Traktamentet ska ligga på mellan 400-600kr/dygn men det tycker jag är för dåligt borde ligga upp mot 1000kr/dygn man ska ju ha en ersättning för att man är borta från familjen o dom kostnader som det medför.

Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

dexter  
#100148 1000kr/dygnet är inte ens rimligt. kan man inte ligga borta för dom pengarna som står i kollektivet så kan man lika gärna söka vidare efter ett närmare jobb.

Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

novis??  
#100153
sködarförare skrev:Ja kan du köra både skotare o skördare o är självgående så ska du minst begära 140kr/timme det finns dom som har upp mot 180kr/timme.
Simon Göransson (karlerik Göransson på smfs son) betalar sina gubbar 150kr/timme.
Traktamentet ska ligga på mellan 400-600kr/dygn men det tycker jag är för dåligt borde ligga upp mot 1000kr/dygn man ska ju ha en ersättning för att man är borta från familjen o dom kostnader som det medför.

vem betalar 600kr i trakt . du måste ha en bra arbetsgivare :roll: borta ligget på GS tror jag är 240kr +att arbetsgivare håller med bostad

Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

micke1982  
#100165 jag ska jobba mellen 13-20 mil hemifrån så kan jag begära både att chefen ska betala boende +traktamente?

   TS
Användarvisningsbild

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

masterchief  
#100177
micke1982 skrev:jag ska jobba mellen 13-20 mil hemifrån så kan jag begära både att chefen ska betala boende +traktamente?

Lite osäker på det, traktamente bygger på att man jobbar borta från ordinarie stationering.
Dvs om maskinlaget drar iväg från ordinarie arbetsområde.
Bor du på ett ställe och blir antälld 20 mil bort så har du inte rätt till traktamente utan får överväga att flytta eller pendla på eget bevåg.

Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

micke1982  
#100181 isf så är det ju ingen ide att jobba "borta"
det verkar ju vara brist på maskinförare i skogen därför har denna entreprenören kontaktat mig...

   TS
Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100192 Om det är brist på förare så fattar jag inte varför du ens är intresserad av ett jobb "borta" då du bör har lätt att hitta jobb på hemmaplan, eller tror du lite för väl om din egna kapacitet?

Användarvisningsbild

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

Thunborg  
#100209
sködarförare skrev:Ja kan du köra både skotare o skördare o är självgående så ska du minst begära 140kr/timme det finns dom som har upp mot 180kr/timme.
Simon Göransson (karlerik Göransson på smfs son) betalar sina gubbar 150kr/timme.
Traktamentet ska ligga på mellan 400-600kr/dygn men det tycker jag är för dåligt borde ligga upp mot 1000kr/dygn man ska ju ha en ersättning för att man är borta från familjen o dom kostnader som det medför.


Håll dig till fakta 😈 😈 Jag börjar förstå varför du inte får ett maskinjobb :surp:

Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100214 Ang, traktamente så har jag en kompis som jobbar i USA 3 veckor varje kvartal, han får nästan 900 kr i traktamente varje dag. Då är det ju inte lika roligt att vara så långt hemifrån på helt galna tider, samt att han jobbar i ett välavlönat jobb som krävt 5 års universitetsstudier samt en del arbetserfarenhet.

Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100226
micke1982 skrev:jag ska jobba mellen 13-20 mil hemifrån så kan jag begära både att chefen ska betala boende +traktamente?



Rätta mig om jag har fel, men traktamentet ska du väl själv ha till just logi osv om du ligger borta? Det ska ju inte arbetsgivaren betala...

Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

novis??  
#100258
micke1982 skrev:jag ska jobba mellen 13-20 mil hemifrån så kan jag begära både att chefen ska betala boende +traktamente?

om du är efter traktad så ska du ha bortaliggca240kr för varje dygn du varit borta + drägligt boende typ stuga lägenhet det är vad som varje seriös entrepenör/ bolag betalar, står du sen för boendet så tror jag att traktet i skogen är 400kr någon ting. o som thunborg skrev så får nog du skördarförare hoppas att såssarna vinner för jobb i skogen :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

sködarförare  
#100375 hur menar du nu......

Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

Elfving  
#100376 Angående detta med traktamente:
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 06547.html

Om man vill ha mer ersättning än vad som föreskrivs i länken för att "jobba borta" så får man förhandla till sig ett separat avtal med arbetsgivaren. Detta låter kanske besvärligare än vad det är, men arbetsgivaren har ingen skyldighet att betala mer om ni inte gjort upp annat.

"Såsarna" kommer inte att göra jobben i skogen bättre...

Avatar Fallback

Re: LÖN SKOTAREFÖRARE/SKÖRDARE

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100379
micke1982 skrev:tänkte höra lite vad lönerna ligger på på en skotarförare o skördarförare.
om man jobbar "borta" betalar arbetsgivaren boende /traktamente? hur mkt i traktamente isf?
enl kollektivavtal så betalar dom 112 kr i timmen för sotarförare vilket va dåligt.
jag undrar som anställd och ej som f skattare


112kr är väl grundlönen sen tillkommer det olika tillägg. Bl a spelar din erfarenhet i yrket in och om du kan köra både skördare och skotare samt om du kör skift eller dagtid.
Traktamentet ligger på dryga 200 per dag och allt hänger på vilken stationeringsort du och arbetsgivaren kommer överens om. Stationeras du på din hemort ska arbgivaren betala resor och trakt när du övernattar, stationeras du där firman har sin adress utgår du därifrån och får själv bekosta resorna dit som du sen får dra av i deklaration minus en egenavgift.
Längesen jag läste avtalet nu och det senaste har jag inte läst alls så jag är inte helt uppdaterad men man tjänar inte bra som skogsmaskinförare om man jämför med andra branscher..

sködarförare skrev:Ja kan du köra både skotare o skördare o är självgående så ska du minst begära 140kr/timme det finns dom som har upp mot 180kr/timme.
Simon Göransson (karlerik Göransson på smfs son) betalar sina gubbar 150kr/timme.
Traktamentet ska ligga på mellan 400-600kr/dygn men det tycker jag är för dåligt borde ligga upp mot 1000kr/dygn man ska ju ha en ersättning för att man är borta från familjen o dom kostnader som det medför.


Det är nog få anställda skogsmaskinförare, i rena avverkningsföretag, som har 180kr/tim här i Sverige och traktamenten på upp till 600kr per dag är tyvärr ren fantasi.
Och SMFbasen heter LarsGöran om rätt ska vara rätt :smile:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).