Föryngring

Skvattramrost

1 inlägg 2481 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skvattramrost

Vedhuggaren  
#97637 Här i norra delarna av Sverige har vi de senaste åren haft stora angrepp av skvattramrost på gran. Enligt expertisen ska sjukdomen endast vara tillväxthämmande och inte dödlig, men jag ställer mig lite tveksam till det. Kvalitetsnedsättande törs jag bestämdhet hävda att den är i vissa fall eftersom den kan döda toppskottet på granar i ungskog.

I år har jag kompletteringsplanterat gran på ganska mager granmark planterad för några år sedan. Det var väldigt stora avgångar och jag misstänker stark att skvattramrosten var en bidragande faktor. Ordinarie plantering utfördes av en annan entreprenör, men eftersom objektet ligger alldeles vid landsvägen har jag varit och tittat på hur granarna såg ut strax efter plantering och de angreps tidigt av skvattramrost. Igår var jag och kollade på ett granområde som jag själv var med och planterade i fjol höstas. Överlevnaden var bra, men det fanns döda toppskott. Dessutom såg barren ut att vara ganska glesa och dessutom tämligen gula. Enligt Sveaskogs bedömning var det en G17 innan avverkning, men jag tror att med rätt skötsel så bör det vara en G20. Lågörtsmark med total avsaknad av skvattram. Min prognos är att en stor del av plantorna kommer att vara döda nästa år.

Vad har ni för erfarenheter av skvattramrost på granplanteringar?



   TS
Arevo
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).