Motorsåg och handhållet

Renovering av Partner K12S???

16 inlägg 7967 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovering av Partner K12S???

johan eriksson  
#96826 Fick en motorkap av en bekant härom dagen, han hade haft den stående sedan första halvan av 80-talet. Från början såg det ganska enkelt ut, startapparaten saknades bara.
DSC00222-2.jpg

Sedan började jag plocka isär den för att kolla hur den egentligen mådde.
DSC00223-1.jpg

Lyfte av cylindern för att kolla. Ringarna satt fast i spåren och det berodde på att dom hade vridit sig över styrstiften, och som grädde på moset så fattades en liten bit av kolven 😡
DSC00225-1.jpg
DSC00228-1.jpg


Någon som har några teorier om vad som kan orsaka ett sådant haveri?
Kan man ha sån tur att det kan gå att få tag i grejer till den eller är det bara att förpassa den till såghimlen? Är det samma motordelar som på någon motorsåg kan det ju gå att hitta beg. delar med lite tur, men en sådan detalj som insugningsgummit är nog kalkat att hitta. nytt kan man väl bara drömma om.
Vad ska jag göra???



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Renovering av Partner K12S???

Nonkan  
#96834 Vi har en del gamla delar till Partnerkapar på jobbet, kan kolla vad som finns efter semestern (mitten av aug). Chefen gillar inte att slänga grejer så det finns lite allt möjligt jox i hyllorna...

Vetefan om det är värt besväret när det ser ut sådär dock, det är ett sånt jäkla slitage på kapar (lite beroende på material som sågas). En av våra stenhuggarkunder var imponerad av en Stihl-kap som hållit 4 år yrkesanvändning, HVA/Partner brukade hålla 2... :)

Avatar Fallback

Re: Renovering av Partner K12S???

Robertberg  
#96835 Vad är det som sliter så mycket mer på kaparna jämfört med en motorsåg?
Mer fullvarsrus och det fina dammet?

Lånar tråden liiiiiiiiiiiiiiiiiiite!
Det finns kaptillsats till min 371, skulle vara lite kul att få tag på en sån :)

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Partner K12S???

totte  
#96837 Hmm undrar vilken Partner kedjesåg cylinder och det kommer ifrån, är det samma som R12? Förgasare och det är inte samma i alla fall, ser ut att vara en Tillotson HS, på R12:an är det HL. Men antagande att det motsvaras av en kedjesåg så borde det väl gå att få fram en beg cylinder/kolv. Antar att cylindern är skrot också med tanke på hur kolven ser ut.

obantteg: Ganska bra gissning tror jag, stenkapning är ett hårt jobb för sågen, och stendammet är svårt. Sen brukar det också bli mer misshandel på ställen där sågen är "allmän" egendom.

Avatar Fallback

Re: Renovering av Partner K12S???

Nonkan  
#96841 Det är mest dammet, det är väldigt abrasivt och mycket passerar luftinsuget. Sågspån är ganska mycket snällare.

Egentligen är det inte så stora problem om underhållet sköts som det ska och man använder grejerna på rätt sätt, men det är ofta där det brister. När det sågades sten där jag bor så körde de som kapade med diamantskiva utan vattenkylning t.ex. Inte så smart med tanke på vad en diamantskiva kostar och arbetsmiljön. de hade munskydd åtminstone...

Kaptillsats? Har inte jag sett, men jag jobbar inte så mkt med kaparna. Var har du sett den? USA? Det borde vara en ganska stor ombyggnad, så den är säkert inte gratis :P

Avatar Fallback

Re: Renovering av Partner K12S???

Robertberg  
#96850 Ser det själv på jobbet, alla grejer som inte är "någons" utan alla lånar sköts ju sådär, det finns ju allid nån annan som kan serva.

Kaptillsatsen har jag sett på en sprängskiss i pdf när jag varit på mina googleresor. Har sett den som tillbehör till motorsågen, men nu när jag googlade hittade jag bara på 371K som kapen heter.

http://www.servicecentralen.se/filer_ex ... 800086.pdf

Det ser väl ut som att det skulle gå att sätta på motorsågen?
Finns även med vattenkylning ;)

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Partner K12S???

johan eriksson  
#96862 Nonkan: Vore kanon om du ville kolla :-bd
Cylinder verkar faktiskt vara användbar, det fattas åtm inga bitar i den och inga repor, dock är den kanske lite väl blank.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av Partner K12S???

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96876 Johan...

Ger du upp, har jag en plats för den på hyllan.

Denna är kap av R40, 100cc så delar här är inte lätt.

Nästa version av denna hade bättre filtersystem.

Kapdammet är grymt mot motorerna o det är mycket snå, stenhårda particklar.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Partner K12S???

johan eriksson  
#96878 Ska ge det en chans först. Annars får den hamna i din samling Mange, där vet jag att den är i tryggt förvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av Partner K12S???

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96882 Jag tror nog en post i samlarforumet kanske kan locka fram lite delar.
Hitta här kräver nog lite tur, som sagt inte vanlig här...

Avatar Fallback

Re: Renovering av Partner K12S???

Samen4  
#98611 Hej!

Jag har en Partner K12S som det är läck i tanken, förövrigt går den som en klocka.
Om du inte får igång din maskin så kan jag köpa den som reservdels maskin.
Hör av dig i så fall!

Om det är någon annan som har en tank som passar så blir jag jätte glad om ni vill höra av er.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Partner K12S???

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98621 Dessa plast tankar brukar kunna lagas rätt lätt såvida det inte är kass i gängan till locket.

Avatar Fallback

Re: Renovering av Partner K12S???

Samen4  
#98623 Tyvärr är det just det som är problemet.
Gängan i tanken är helt slut.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Partner K12S???

johan eriksson  
#98632 Ska ha det i tankarna :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av Partner K12S???

Williamm  
#696701 Hur gick det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).