Motorsåg och handhållet

Stamkvista med batteridriven såg?

15 inlägg 16051 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stamkvista med batteridriven såg?

magnum_4wd  
#95009 Undrar om ni har provat eller vad ni tycker om nån av följande batteridrivna grensågar?

Ryobi OPS1820: http://se.ryobitools.eu/local/pdf/OPS18 ... 74545f.pdf

Black & Decker GPC1800: http://www.blackanddecker.se/gardentool ... GPC1800NM/

Flymo Sabre Trim (med tillbehör Sabre Saw): http://www.flymo.se/node2417.aspx?nid=16710

Är tänkt att använda till bla stamkvistning av tall.
Alla modeller ligger i pris mellan ca 1500-2500 kr beroende på batterier m.m.. kanske finns fler modeller i denna prisklass? Har ju kollat på Pellenc Selion tidigare men då är priset 10 ggr så mycket.

Fritt fram för åsikter.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

M_M  
#95011 Nu vet jag ju inte hur mycket du ska kvista, men en manuell grensåg av bra kvalité är rätt så effektiv.

Avatar Fallback

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

magnum_4wd  
#95018 Det kan vara totalt 6-8 hektar tall som är tänkt att stamkvistas.
Det låter inte så kul att gå med en vanlig grensåg, då det är ganska tätt planterat och vill ju kvista 4-5 meter upp och vill göra det så enkelt som möjligt för mig då jag inte har obegränsat med fritid..

   TS
Avatar Fallback

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

Robertberg  
#95025 På jobbet har de en batteridriven flymo-trimmer, med ett batteripack om magen.

Kan inte säga vilken modell det är an trimmern, vet inte heller om det finnns flera olika batteridrivna?
Men det jag tänkte säga är att med trimmer så är batteritiden ca 60 minuter, och det kanske är lite lite?

Kan även tänka mig att sågkedjan drar mer batteritid än ett trimmerhuvud.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95036
Bild

Fin bild, nåja jag tänkte igen på min gamla idé om ett elverk på atv;n och en lång sladd till stamkvistsågen?

Användarvisningsbild

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95056 En riktigt bra stångsåg är lika effektiv som dessa hobby såg.
Om man ska ha nåt riktigt bra i kedjesåg väg så kostar det.

Jag hade satsat på en riktigt bra stångsåg o riktiga blad till den!

Användarvisningsbild

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95107 Magnum_4wd! Vad gäller dessa tre sågar, så misstänker jag att batterikapaciteten är ett skämt utifrån dina här redovisade behov. Klarar du 30 minuters praktiskt drift/laddning, så får du nog vara mer än nöjd. Ett gäng reservbatterier med tillhörande laddare kostar ju rätt mycket.

Jag har förvisso ingen som helst erfarenheter av just dessa maskiner. Dock vet jag av egen erfarenhet att min 14,4 V vinkelslip drar ur ett 2,0 AH batteri efter ca 5 minuters effektiv drift, vilket onekligen begränsar användningsområdet en del. Jag misstänker att en nätdriven stångsåg har ungefär samma effekt som en nätdriven vinkelslip.

Angående Pellenc Selion, så lär batteriet räcka en full arbetsdag, efter vad jag har hört - åtminstone så länge det är fräscht! Men priset är ju därefter!

Det finns en del bensindrivna varianter, som är klart billigare än Pellenc Selion. Men då är det hjälm och hörselskydd som gäller! (Enligt Arbetsskyddsstyrelsen så råder hjälmtvång vid all stamkvistning på stående träd - oavsett vilket redskap som används!) Se tråden viewtopic.php?f=12&t=6355

Precis som M_M och Mange, så vill även jag slå ett slag för manuella stångsågar av bra kvalitet - och främst sådana med japansk tandning. De är förvånansvärt effektiva, även om de kostar en bra slant. Enligt egen erfarenhet, så är det särskilt viktigt att teleskopskaftet är stabilt i utdraget skick, samt att teleskopskaftet tål en del ryck utan att dela på sig. Mina erfarenheter av stångsågar finns samlade i tråden viewtopic.php?f=12&t=6222&st=0&sk=t&sd=a&start=15

Läs även tråden viewtopic.php?f=12&t=1215 och viewtopic.php?t=497&highlight=stamkvistningss%25E5g för mer info.

PS! Notera att när du stamkvistar, så ska du bara stamkvista de fåtal träd, som bör stå kvar till slutavverkning. Alltså inte varenda träd i dagens bestånd, vilket reducerar tidsåtgången ganska avsevärt... Glöm heller inte att färgmarkera de stamkvistade träden, så att de inte röjs/gallras bort dem av misstag...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

Robertberg  
#95120 Kan även tillägga lite erfarenheter av Pellenc-sekatören vi har på jobbet, den är riktigt stark! Blir lika imponerad varjegång. En tums granbrädor klipper man med lätthet, oavsett fiberriktning.
Batteritiden kan jag inte säga nånting om då jag aldrig har mer än testat den, men det håller mer än en dag.

Avatar Fallback

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

Kjt  
#95594 Vi kör med Pellenc-sekatörer på jobbet och har gjort det väldigt länge vi var en av de första som köpte en i Sverige.
Tror vi köpte den första -98 -99 någon gång och den var det dax att byta nu i vintras så det är bra kvalitet och skulle gissa på att den nya typen av batteri håller ännu bättre.
Man kör nog 2-3 dagar mellan laddningarna med sekatören, så man borde klara en dag med sågen.
Det lilla jag kört med sågen på demo-dagar osv så tycker jag den verkar bra väger lite och är tyst att arbeta med.

Men som sagt priset är ju därefter men ska man köra mkt så tror jag det är värt det.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95719 Jag har inte någon erfarenhet i ämnet men funderar på hur lätt det är att lägga ett bra snitt med en kedjesåg på stång. Inte skava barken, men ändå ta nära stammen.

Jag tror att dessa stångsågarna är bra. Har inte testat just stångsågen men handsågar från samma leverantör och är mycket nöjd. http://www.gronytekonsult.se/gronyte/stangasgar.html


Martin

Avatar Fallback

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95722 Inte lätt alls. Finns det någon som stamkvistar med kedjesåg? Silkysågarna är bra men dyra. Jag har bl a deras zubat som är rätt trevlig.
För lite större arealer föredrar jag skaft i fasta längder för kvistning till 3 resp 5m. Synd bara att inte silky har ett fast skaft runt 3,5-4m.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95733 Det är väl en sak när man "stamkvistar" längs vägar och liknande, då huvudsyftet är ökad framkomlighet för diverse fordon. Vid en sådan "stamkvistning" gör det sällan något om det blir en massa kvarlämnade grenstumpar på 10-20 centimeter. Här borde en motordriven stångsåg kunna funka (även om jag bara använde manuell stångsåg när jag rensade mina vägkanter viewtopic.php?f=12&t=6222&st=0&sk=t&sd=a )

Vid en "riktig" stamkvistning däremot, där huvudsyftet är att få fram kvistfria bottenstockar vid slutavverkningen om kanske 50-100 år, så är ju kvarlämnade grenstumpar en styggelse. Här skulle jag noga akta mig för motordrivna stångsågar, då jag misstänker att den exakta placeringen av snittet kan vara svår att kontrollera. Däremot skulle jag kanske tänka mig att använda en motordriven stångsekatör i ett sådant objekt, då jag misstänker att en sådan borde vara lite enklare att kontrollera när själva klippet görs.

Dock har jag ingen egen erfarenhet av "riktig" stamkvistning, varför mitt resonemang här blir helt teoretiskt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

magnum_4wd  
#96341 Hej på er.
Jag köpte en Ryobi batterisåg med två batterier, ska erkänna att jag var ganska inne på det innan jag startade den här tråden också och man vill ju gärna prova...

Jag tycker det går riktigt bra, man slipper stå där och skava med en manuell såg, det är ju tillräckligt jobbigt ändå att sträcka sig upp och ner och åt alla håll. Jag upplever även att det är lätt att styra bladet rätt, kan nå kvistar upp till ca 4,5 meter.


Köpte två 2,4 Ah batterier som håller en timma var, alltså två timmar varje pass, ett pass på förmiddan, sedan hem och ladda upp och iväg och göra ett pass igen på kvällen tex.. Lagom med två timmar varje pass, åtminstone för min del för man blir ju lite trött och stel efter ett sånt pass.


Men tack för alla förslag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96346 Lycka till med din batteridrivna stångsåg och skriv gärna en längre recension när du har kört en tid med din såg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stamkvista med batteridriven såg?

Axa  
#530257
Niking skrev:Lycka till med din batteridrivna stångsåg och skriv gärna en längre recension när du har kört en tid med din såg.
/Niklas
Hadde varit fint med en liten uppdatering. Har den fungerat felfritt efter hur många timmar ungefär?
Fungerar på vad som är värt att skaffa ofta pris på Husqvarna är minst det dubbla..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).