Vedmaskiner, flishuggar

sågsvärd

6 inlägg 4140 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sågsvärd

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94851 Kör med vanligt 13" "PIXEL" svärd/kedja på vedmaskinen, när man kört 30-40 kubik ved så börjar kedjan dra till höger å det nyper, å tidigare trodde ja att det berodde på att kedjan va slö men den är vass som fasen, men däremot så snedslits svärdet närmast sågen så att säga så kedjan inte ligger "rakt" vid belastning, å det skär snett...

Gör ja nått fel eller blir dom nötta så åt er andra åxå? svärden har ju 2 sidor å det går å fila/slipa svärdet rakt igen men tänkte om det antingen är så att ja gör nått ja inte borde, eller finns det bättre svärd, jag kör med husqarnas, eller gillar man läget å filar på dom me jämna mellanrum?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: sågsvärd

Robertberg  
#94856 Det kan inte bli något knas med att stockarna trycker på så att kedjan snedbelastas och då drar snett?

Mycket möjligt att jag tänker fel, men slits inte svärdet jämt om man vänder det tex 10e kubik?

Användarvisningsbild

Re: sågsvärd

kjetilroeste  
#126016
nutte skrev:Kör med vanligt 13" "PIXEL" svärd/kedja på vedmaskinen, när man kört 30-40 kubik ved så börjar kedjan dra till höger å det nyper, å tidigare trodde ja att det berodde på att kedjan va slö men den är vass som fasen, men däremot så snedslits svärdet närmast sågen så att säga så kedjan inte ligger "rakt" vid belastning, å det skär snett...

Gör ja nått fel eller blir dom nötta så åt er andra åxå? svärden har ju 2 sidor å det går å fila/slipa svärdet rakt igen men tänkte om det antingen är så att ja gör nått ja inte borde, eller finns det bättre svärd, jag kör med husqarnas, eller gillar man läget å filar på dom me jämna mellanrum?


Har du prøvd 1,5mm sverd? Stor forskjell på holdbarheten ifra 1,3mm.

Kjetil

Avatar Fallback

Re: sågsvärd

361  
#126020 Kolla spåret i svärdet så inte det börjar bli slitet med, sen kan det vara bra och dubbelkolla så vinkeln på h/v sågtänder så dom är lika .

Användarvisningsbild

Re: sågsvärd

totte  
#126026 Vänd svärdet var 10:e kubik.

Avatar Fallback

Re: sågsvärd

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126036 Problemet är så gott som löst;)... Köpte en bandputs av logosol med anhåll så ja slipar svärden "raka" mellan var 20-30 m3 så då funkar det;)...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).