Skördare

ÖSA kran 164 långbom

5 inlägg 4369 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ÖSA kran 164 långbom

Wolf  
#93621 Jag har skaffat en tvågreppare med en ÖSA 164 kran. Den där långbommen har den otrevliga egenskapen att rasa ur hela tiden. Är det någon som vet om det går att åtgärda? Är hydraulmotorn slut och måste bytas? Skulle det hjälpa? Någon som jobbat med en sån kran tidigare och har lite erfarenhet?



   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA kran 164 långbom

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93632 Du har alltså en 250 som basmaskin lr :?:
260 och mastern har en hydraulbroms på utskjutsmotorn men den mindre modellen saknar en sån.
Vi hade 2 av dom där igång men aldrig nåt problem med att dom rasar ut,trots avsaknaden av hydraulbroms.
Danfossmotorn är otroligt slitstark,visst kan den ha fel men jag misstänker i första hand ventilbordet.
Testa först med att kasta om slangarna vid motorn,bägge sidor har 19Mpa-s chockventiler så det är ingen skillnad.
Om han då istället börjar "dra in" utskjutet är ventilen inte centrerad,( insexskruvar olika långt inskruvade,magnetventil som inte går helt tillbaka)
Annan felmöjlighet är en chockventil men det utesluter du om du skiftar slangarna.

Lycka till :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ÖSA kran 164 långbom

Wolf  
#93668 Tack för ett uttömmande svar. Ja, det är en 250. Ingen broms där inte. Jag hade förväntat mig nåt sorts hydraullås eller lasthållningsventil men hydraulschemat visar ingenting. Ska testa som du säger.
Skulle vilja lägga in en bild på snyggingen, nån som kan förklara för mig hur man gör?

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA kran 164 långbom

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93679 Lite info om hur man sätter in bilder:
viewtopic.php?f=18&t=71

Avatar Fallback

Re: ÖSA kran 164 långbom

Wolf  
#93688 Så här ser den ut iaf.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar