Föryngring

Vilken storlek på planteringsrör?

3 inlägg 6866 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken storlek på planteringsrör?

Wasebacken  
#91177 Hej,

Angående storleken på planteringsrör... Finns det någon tumregel på förhållandet mellan storleken/diametern på planterinsgröret och åldern på plantan? Skulle tro att man bara planterar täckrötter med röret?

Är ju sugen på att trycka ner granplantor och tänkte satsa på ett planteringsrör, men blir ju osäker i och med valet av storlek.

Tack!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vilken storlek på planteringsrör?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91239
Wasebacken skrev:Hej,

Angående storleken på planteringsrör... Finns det någon tumregel på förhållandet mellan storleken/diametern på planterinsgröret och åldern på plantan? Skulle tro att man bara planterar täckrötter med röret?

Är ju sugen på att trycka ner granplantor och tänkte satsa på ett planteringsrör, men blir ju osäker i och med valet av storlek.

Tack!


Diametern på röret skall vara något större än diametern på plantans jordcylinder. Rör är bara för täckrot.

Avatar Fallback

Re: Vilken storlek på planteringsrör?

Sture Andersson  
#442508 Tänkte köpa mig ett rör men blir osäker på storleken,brukar köpa planter av södra täckrot .tydligen ska det vara lite större än klumpen ,men hur stor är den ?Kan den vara 40mm .ska röret vara 55mm då?Nån som har bra koll på detta .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).