Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad skall jag skaffa???

11 inlägg 5241 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad skall jag skaffa???

valtrat202  
#91104 Jag har en Valtra t202 traktor som jag är rädd om och jag har en bigab 10-14 med 4,5 m flak.

Jag har ca 1000m2 som skall tas ut(träddelar/grot och en del stockar, mest träddelar).
Efter detta är gjort så har jag inte så stor nytta av en huggarvagn längre.

Så nu till min fråga.
1: Duger det att köpa mig en trepunktskran och köra ut detta med min Bigab.
2: Skall jag köpa en större Bigab och trepunktskran(4,5 m kanske är lite litet?)
3: Skall jag köpa en rejäl huggarvagn och sälja den när jag är klar

Vad skulle du gjort?

Niklas



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vad skall jag skaffa???

Torparn79  
#91111 lej in en skotare istället, då gör du nog bäst affär oavsett..

Avatar Fallback

Re: Vad skall jag skaffa???

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91112 Hejsan!

1. Tror nog de skulle funka, beror kanske lite på hurdan terräng du har, om det är mycket sten o annat kul så kanske vagnen inte är så robust undertill?
2. Storleken ska nog räcka till, de enda som blir är ju att du får köra fler gånger ;)
3. Beror ju som sagt lite på terrängen o lite så, vet inte hur bigab:en ser ut undertill.

En liten fundering iaf, får se om den kan vara nåt att hänga i granen;)

Avatar Fallback

Re: Vad skall jag skaffa???

valtrat202  
#91116
Torparn79 skrev:lej in en skotare istället, då gör du nog bäst affär oavsett..


Hmm. Fast det känns inte riktigt som ett alternativ för mig.

Terrängen är tämligen förlåtande men jag är lite frågande till om flaklängden räcker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad skall jag skaffa???

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91176 är du rädd om traktorn, tror jag inte du ska köra i skogen med den.. är inte leja en skotare nåt alternativ så tycker jag nog du skaffar någon huggarvagn. 9-12 odriven tex Farma, Möre, Palms..

Avatar Fallback

Re: Vad skall jag skaffa???

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91182 Lej en skotare blir det billigaste om du inte har användning för grejerna mer efter dessa 1000 m3

Avatar Fallback

Re: Vad skall jag skaffa???

dexter  
#91186 om terrängen är bra så går de lite fortare för skotaren också, att läja en skotare blir mycke billigare hur du än vänder på de.

Användarvisningsbild

Re: Vad skall jag skaffa???

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91188 Känner du ingen med huggarvagn i närheten som du kan få hyra av? Annonsera så kanske det finns någon, eller erbjud dig att betala 25% av någons vagn (någon som ska köpa) om du får nyttja den för detta. Om du nu inte vill ha in en skotare i skogen alltså. Kan väl aldrig bli en bra affär på nåt sätt att köpa för enbart detta om du inte ska ha den kvar sen?

Avatar Fallback

Re: Vad skall jag skaffa???

valtrat202  
#91190 Tackar för tipsen. En tanke jag har är att köpa en begagnad kran för ca 50K och sälja den för förhoppningsvis liknande summa efteråt.

Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad skall jag skaffa???

axwell  
#91195 Vagnen tycks var som klippt och skuren för den varierande lasten, men traktorn förstår jag att du inte vill sabba i skogen.
Farma verkar ha något samarbete med bigab, kan kranen sättas på vagnsramen, måste vara perfekt.

Lågbudget: Låna/hyr en lämplig traktor med lastare som har gafflar eller gödselgrep då slipper gå in i de besvärligaste partierna med T202 och Bigab.

Avatar Fallback

Re: Vad skall jag skaffa???

valtrat202  
#91392 Oki.. Imorgon skall jag testa och förhoppningsvis köpa en Palms 655 trepunktskran som jag bör kunna ha både på trepunkten och fast på vagnen. Jag skall också testa en Bigab 15-19 för att se om det är bättre att byta upp sig lite. Det kan nog vara idé då traktorn är ganska stark. Återkommer med bilder.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).