Skogsmiljö och Trädlära

Skyddsjakt älg

13 inlägg 6036 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skyddsjakt älg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90656 Börjar fundera på om man kan bråka till sig skyddsjakt på älg. Ni som sett mina foton kanske förstår varför jag önskar detta. :)

Om inte annat, så kanske det blir lite opinion om många gör det.

Någon som har gjort, eller funderar på?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt älg

Fredrik Reuter  
#90658 Hej,
Ja, jag förstår dig, himla surt faktiskt med skog som äts upp.
Själv verkar jag bo i rovdjursland så skogen här idkas det automatisk skyddsjakt i.

En galen idé vore om du kunde få tag på vargurin med jämna mellanrum (affärsidé för zoo kanske?) och "bespruta" de värsta områdena så viltstråken styrs i andra riktningar (läs grannens skifte... :wink: ).
Humbug eller inte, men enl vissa ska detta vara riktigt bra metod.

Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt älg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90660 Det kan vara en metod, men jag tänkte mig se hur man gör, och om det går med skyddsjakt. Samlar därför ev. erfarenheter, även om jag tror det inte är vanligt alls.

Om jägarna fick skjuta en tjur istället för en E-kalv, skulle de nog inte bli alltför ledsna... :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt älg

Fredrik Reuter  
#90662 Annars för du åka till Ryssland och köpa varg och plantera in ett revir.
Enligt vargjägarna i dokumentären i SVT i söndags var det just det Stora Enso gjorde för att minimera betesskador på egen skog... :wink:

Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt älg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90663 Som sagt var, skyddsjakt i denna tråd, tack. Vargdiskussioner blir ofta lite väl animerade...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt älg

Fredrik Reuter  
#90664 Jepp, sorry, lämnar över till dom som kan mer om skyddsjakt än jag!

Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt älg

flisshejk  
#90702 Vist kan du söka skyddsjakt, det gör man hos länsstyrelsen, skyddsjakten måste ske i anslutning till det skadade området.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt älg

Skogshuggarn  
#90708 Brukar man inte ta ut Skogsstyrelsen för en "betesskadeinventering" först, flisshejk?,,,,

Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt älg

flisshejk  
#90837 Sorry skogshuggarn vist gör man det, skadan skall bedömmas innan Länstyrelsen ger sitt tillstånd

Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt älg

Skogshuggarn  
#91040
flisshejk skrev:Sorry skogshuggarn vist gör man det, skadan skall bedömmas innan Länstyrelsen ger sitt tillstånd


Finns färdiga mallar för att beräkna/utföra betesskadeinventering (har gjort det själv), men jag tror att man har allt att vinna på att anlita "opartisk expertis" i frågan om man vill få gehör i nästa instans,,,,alltså Länsstyrelsen.

Sidofråga:

Har du något grepp om hur man ställer sig till betesskadeinventering i områden med sk "vandringsälg", flisshejk?

Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt älg

flisshejk  
#92229 Skogshuggarn skrev hur ställer man sig till betesskadesinventeringar i områden med sk vandringsälg, det är ingen skillnad mot om det är en mer lokal älgstam som gör skadan, det har beviljats skyddsjakt på sådana områden som varit skadade av sk vandringsälgar. Här uppe kan det vara älgar som vandrat från kusten upp mot inlandet det kan röra sig om åtskilliga mils vandring, det gäller även där att älgarna skall skjutas inom det skadade området.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt älg

halvproffs  
#493728 Bumpar tråden igen. Kollade hygget som jag planterade i våras och kunde konstatera att rådjuren gått hårt åt tallplanten. Har därför beställt syntetisk vargurin. Tror ni att det hjälper?
Skulle kanske varit en egen tråd? @fredrik reuter

Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt älg

isteskog  
#493754 Samma problem för mig, rådjuren äter upp toppskottet ett par år och det bildas många nya toppar! Kanske de samverkar med älgarna så att de får mer att käka när tallarna blir för grova för rådjuren .... :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).