Traktorn i skogen

Driven vagn till bm 400 eller mf 35

20 inlägg 10254 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90334 skulle vilja ha hjälp med beräkningar angående driven vagn till dessa traktorer.
Typ bakaxel samt mellan växellåda samt däcks dimension.
Skall funka på lågväxlar.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90350 Nu kom den till rätt delforum.
Har du data på traktorerna?

Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90370
Slurfi skrev:Nu kom den till rätt delforum.
Har du data på traktorerna?

Info på bm finns på bm sidan.
Jag själv har inte installerat word på denna dator men annars finns den där som pdf fil.
Men det skulle vara en intressant lösning typ att ta en bakaxel från en japs pickup.
Smidigt ekipage.
Angående mf 35 så vet jag inte just nu hur jag skall få info om denna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90380 Drivna militärkärror har allt du eferlyser,har för mig från lektion i lumpen att utväxling ska passa till 400:an åtminstone.
Dessa har jag för mig tillverkades av Livab som jag tror även gjorde drivna skogskärror.

Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

alias  
#90384
bengt.a skrev:Drivna militärkärror har allt du eferlyser,har för mig från lektion i lumpen att utväxling ska passa till 400:an åtminstone.
Dessa har jag för mig tillverkades av Livab som jag tror även gjorde drivna skogskärror.


Vi får väl hör med Slurfi, var det inte en Livabvagn du köpte för att modifiera?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90407
bengt.a skrev:Drivna militärkärror har allt du eferlyser,har för mig från lektion i lumpen att utväxling ska passa till 400:an åtminstone.
Dessa har jag för mig tillverkades av Livab som jag tror även gjorde drivna skogskärror.

Men nu är jag av den envisare sorten så jag skulle vilja ha hjälp med beräkningar istället.
Men ändå tack för infot.
För det skulle vara kul att bygga en efter eget huvud.
Jag är smart och kunnig ser inga omöjligheter i något samt att livab vagnar växer inte på träd.
och typ japs pickup grejor finns det en uppsjö utav.
Skulle bli ett smart och smidigt koncept.
Kan väl säga att jag har ett rulldrivet kvistningsaggregat efter en vimek 101 rullarna är hydrauldrivna.
Hela enheten sitter på en liten vagn och drivs av kraftuttaget på vimeken som då är både motorberoende och drivhjuls beroende.
Kvist knivarna är inte hydrauliska utan fjäder belastade.
och kan väl säga att det funkar mycket bra och då menar jag detta.
Kör upp till 20centimeter med detta aggregat.
Trycket på hydrauliken är kanske inte så högt men i och med variator driften som då växlas upp så får jag ett relativt högt varv på enheten i och med detta ett högre flöde samt att stammen väger en del också, det blir då en levande kraft genom detta så kvistarna skärs av smidigt och bra.
Detta är helt suveränt vid ett gran bestånd skönt att slippa jaga runt med motorsåg på småkvistar.
Rullarna är av stål med riktiga piggar sm driver MYCKET bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

totte  
#90409 Du måste ju ta reda på då hur många varv kraftuttaget på traktorn gör vid en viss hastighet. Sen måste du räkna fram hur många varv hjulen på vagnen skall göra vid den hastigheten, vilket ju beror på hjuldiametern.

Sen är det antal varv på hjulen / antal varv på uttaget som ger utväxlingen. För att veta vad du behöver i växellådan behöver du alltså veta vad slutväxeln i bakaxeln har för utväxling. Får jag bara lite siffror på hjuldiameter, kraftuttagets hastighet och slutväxeln så är det inga problem att göra en kalkyl.

Sen har jag för mig att vagnsdriften skall gå några procent fortare än traktorn, rätta mig om jag har fel ni som kan dom här sakerna, jag vet inte mycket om det, men är rätt bra på att räkna. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90438 Mycket tack för denna info Totte, jag tror att du är på rätt spår.
Skall göra allt jag kan för att få info om dom numeriska värdena.
Mycket tack.
Men vi kan väl låta denna tråd rulla vidare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

totte  
#90442 Förhoppningsvis så kan väl några av våra mera välunderättade traktorexperter plocka fram lite siffror på kraftuttagen på dom nämnda traktorerna. Hjuldiameter och andra detaljer kring själva vagnen kan du bara veta själv, det beror ju på vad du väljer för grejor. Hembyggen är alltid kul att resonera kring, skall bli roligt att se resultatet när du väl kommer så långt. Tråden bordläggs nu i avvaktan på siffor. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90452 Jo, jag har min eminenta Livab ståendes här utanför, men den är inte jämförbar med de små drivna militärvagnarna.

Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90455
Slurfi skrev:Jo, jag har min eminenta Livab ståendes här utanför, men den är inte jämförbar med de små drivna militärvagnarna.

Jag har ingen erfarenhet av dito livab vagn så berätta gärna vad du menar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90456
tjoolahopp skrev:
Slurfi skrev:Jo, jag har min eminenta Livab ståendes här utanför, men den är inte jämförbar med de små drivna militärvagnarna.

Jag har ingen erfarenhet av dito livab vagn så berätta gärna vad du menar.

Har fått lite info angående mf 35 , när traktorn har rullat 0,5 meter så har kraftuttag axeln snurrat ett varv.
Detta gäller då däcksdimension 12,4-28....

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90467
tjoolahopp skrev:
tjoolahopp skrev:
Slurfi skrev:Jo, jag har min eminenta Livab ståendes här utanför, men den är inte jämförbar med de små drivna militärvagnarna.

Jag har ingen erfarenhet av dito livab vagn så berätta gärna vad du menar.

Har fått lite info angående mf 35 , när traktorn har rullat 0,5 meter så har kraftuttag axeln snurrat ett varv.
Detta gäller då däcksdimension 12,4-28....

Samt att diametern på vagns hjulet är 1100mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

totte  
#90480 0.5 m per varv på PTO - 1.1 m diam på vagnshjulen (det var stora hjul det).

Hjulomkrets: 1.1 x pi = 3.46 m
För 0.5 m gör hjulet: 0.5/3.46 = 0.145 varv
Utväxling som då behövs: 0.145/1 = 1/6.89 för exakt samma hastighet på hjulen

Nu minns jag helt fel ovan verkar det som :oops: , vagnens hjul skall gå långsammare än traktorns, vilket ju också är logiskt som gnisten83 säger:

gnisten83 skrev:En vagn som går på det drivhjulsberoende kraftuttaget ska gå ca 5% långsammare för att traktorn inte ska bli svårkörd o knuffas framför vagnen.
viewtopic.php?f=107&t=7112#p83698

Då behöver du 5% högre utväxling vilket blir 1/7.26

Sen är då nästa fråga vilken utväxling det är på slutväxeln i den bakaxel du skall använda. När du vet det så är det enkelt att räkna ut vad du behöver för reduktionsväxel mellan PTO och bakaxel.

Avatar Fallback

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

tjoolahopp  
#90482
totte skrev:.5 m per varv på PTO - 1.1 m diam på vagnshjulen (det var stora hjul det).

Hjulomkrets: 1.1 x pi = 3.46 m
För 0.5 m gör hjulet: 0.5/3.46 = 0.145 varv
Utväxling som då behövs: 0.145/1 = 1/6.89 för exakt samma hastighet på hjulen

Nu minns jag helt fel ovan verkar det som :oops: , vagnens hjul skall gå långsammare än traktorns, vilket ju också är logiskt som gnisten83 säger:

gnisten83 skrev:En vagn som går på det drivhjulsberoende kraftuttaget ska gå ca 5% långsammare för att traktorn inte ska bli svårkörd o knuffas framför vagnen.
viewtopic.php?f=107&t=7112#p83698

Då behöver du 5% högre utväxling vilket blir 1/7.26
Suveränt Totte jag hög till angående hjulen på vagnen vet inte om jag kommer att använda så stora hjul
men vi har nåt att utgå ifrån.
Det var väl dit jag ville komma :wink:

Sen är då nästa fråga vilken utväxling det är på slutväxeln i den bakaxel du skall använda. När du vet det så är det enkelt att räkna ut vad du behöver för reduktionsväxel mellan PTO och bakaxel.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).