Skotare

Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

10 inlägg 9597 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89471 Får vi höra några förslag? Inte allt för fantasifulla överbud för jag har ett facit.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

Kse  
#89472 Så det är ingen fråga då utan mer en tävling?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89473 Snarare en utgångspunkt för att diskutera prissättning och lönsamhet för små skotare. En motvikt till "Stora Skryt- tråden"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89474 beror väl på: finns olika lastbärare även på 810B väl? 810D har iaf 3,9 m2 lastyta, å sen äre bara å räkna medellängd å fastvolym%. Kan gissa att normallass i klen gallring ligger på 8,5 - 9m3fub beroende på skogens form etc.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89475 Så här ser mitt personliga facit ut:
Post 1. Blandad grov slutavverkning och sista gallring. 1328 m3fub delat på 219 lass = 6,12 m3fub
Post 2. Första gallring med hälften krokig, dåligt kvistad björk och resten klen gran. 748 m3fub delat på 148 lass = 5,05 m3fub
Allt i långlängder utom lite Vänerblock och björktimmer. Lämnat någon dm upp till grindens överkant för att jag inte gillar att få stock i bakrutan.Mesta rotändarna hamnar framåt. Vad gör jag då för fel eftersom jag inte ens får på mer än 2/3 av vad "proffsen" får?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

masterchief  
#89477 Måste nog lasta med lite råge på grinden för att få ut max.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

Skog  
#89478 Vi räknar 7-8 fub på löv men de måste vara så mycket de går på &
8-9 fub på barrved gran brukar stämma rätt bra i vilket fall
Vi har stakförlängt med 3 dec med ska sägas

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

skogsjan695xl  
#89487 Vi har stora lastbäraren på 810D och på barr och granmassa räknar vi 9 m3 löv räknar vi 8-9 beroende på krok och grovlek.
timmer 11 beroende lite på dimensioner.
Kör vi 3 meters massa räknar vi på 7 m3 med barr och granmassa.
Ändå ligger vi lite lågt mot inmätt volym, vi har ca 1dm förlängda stakar och lastar lite över grinden varje lass.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

skogsjan695xl  
#89488
Skogsola skrev:Så här ser mitt personliga facit ut:
Post 1. Blandad grov slutavverkning och sista gallring. 1328 m3fub delat på 219 lass = 6,12 m3fub
Post 2. Första gallring med hälften krokig, dåligt kvistad björk och resten klen gran. 748 m3fub delat på 148 lass = 5,05 m3fub
Allt i långlängder utom lite Vänerblock och björktimmer. Lämnat någon dm upp till grindens överkant för att jag inte gillar att få stock i bakrutan.Mesta rotändarna hamnar framåt. Vad gör jag då för fel eftersom jag inte ens får på mer än 2/3 av vad "proffsen" får?


Denna fråga har du svaret själv på, du lastar inte ända upp till grindens överkant och du har på tok för mycke rotändar framåt. Du får antagligen såna sneda lass så när det ser ut som du har mycke när du tittar på grinden så är det ingen höjd på virket baktill.

Jag har en tendens att lägga för mycke rotändar bakåt, tycker man ser lasset bättre om man lägger lite högre i bakkant och när man har drygt halvlass så vänder man och börjar lägga mer rotändar framåt.

20090923012.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lastar en Timberjack 810B?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89496 Ja jag vill gärna lägga rotändarna framåt. En ovana från maskiner som BM 462 och Mini 578 där kranen kändes starkare på lite kortare kranarm och där långt virke kunde ramla av. När skördaren kör som han ska och risar vägen så blir rotändarna från vägen och hamnar gärna framåt också. :???:
Att förlänga stakarna med tre dm som nån gjort, det är ju ett radikalt grepp för att få större lass. :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).