Skördare

Betulas nya

5 inlägg 1911 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betulas nya

mrme  
#88540 Hur går nya ergon??
Vad är för å nackdelar mot gamla?

å varför blev de en ponsse till ni verkade vara rätt less på den förra??
Vad tyckte ni om valmets 931 som ja har för mej att ni skulle prova??



   TS
Användarvisningsbild

Re: Betulas nya

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88574 Jag är då grymt avundsjuk , vill också ha 8 hjul och H7 aggregat på "min" Ergo , hoppas den går bra.

Avatar Fallback

Re: Betulas nya

betula  
#88913 Nya Ergon går bättre än förväntat. Även i branter och stenig terräng. Det är bara fördelar mot gamla. Den är 36 % starkare i drivningen och den står på Buffalon:s boggi, med balansering både fram och bak. Ny aggregatskropp och grövre plåt och lita annorlunda utformad. Det verkar stabilare. C33-kranen är smidigare än C4-an, något svagare i kransvängen men knappt märkbart. Det som avgjorde att det blev Ponsse igen är priset vid inbyte. Den gamla har tagits in för ombyggnad. Det blir ny bom och ny svängväxel och ny kuggkrans. Nytt utförande på H-beläggen invändigt. Den är redan såld, med 6 månaders garanti. Valmet ville inte byta in den gamla för den var för ny så det blev svår att göra en rimlig affär. En rolig grej för den gamla uven som kör den är att det blir lite Masterkänsla. Stadig, stabil och robust. Det värmer ett ÖSA-hjärta.

Avatar Fallback

Re: Betulas nya

mrme  
#88943 Skulle tro att den är klart trevligare än den gamla i lite bökig terräng, c 33an tycker ja är fruktansvärt svag på svängen möjligt att dom är bättre idag än våran 07a.

Har dom fått till bättre slangdragning på aggregatet??

En nivilerande medsvängande hytt så skulle den bli ännu trevligare att jobba i, saknar iallafall medsvängning på våran beaver.


Lycka till med den nye :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Betulas nya

betula  
#89134 Det sitter en annan svängväxel nu. Knappt märkbar skillnad mellan C33 och C4. Slangdragningen är helt ny. Påminner om JD:s in i aggregatet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).