Verkstan

Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

20 inlägg 53817 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

huggarn812  
#88228 Hej på er!

Har efter en tid lyckats lokalisera läckan av kylvatten på min traktor. En liten spricka på "termostathuset". Givetvis är det trågnt och jävligt dessutom på undersidan, så svetsning är uteslutet! Nu till min fråga: Finns det någon form av kemisk metall som biter på detta? Hade en variant som var omöjlig att fästa. Beror på att det är orent där. Så om någon har nåt tips om nån mirakelmassa så vore jag otroligt tacksam!! Tack på förhand!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

Dexxaz  
#88240 Jag kan rekommendera dig att handla "Bars Leak´s" på mekonomen,den fungerar skitbra.
Min granne har en gammal Valmet traktorgrävare som frös sönder i motorblocket,nästan hela långsidan på motorn strax under topplocket var sprucket, vattnet forsade runt motorn.....
Löste upp två burkar "Bars Leak´s" pellets i en tvåliters flaska med varmvatten,hällde i soppan i motorn och under varmkörningen strax efteråt så såg man hur vattenflödet minskade för att tillslut upphöra....Det är nu tre år sedan.
Traktorn används dagligen och han brukar komplettera med en burk á 180:- om året..... :-bd
Om du inte tror mig, skicka ett PM så ska du få mobilnumret till honom.....

Avatar Fallback

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

huggarn812  
#88241 Tackar för det! har goda erfarenheter av "bars" sen tidigare, men du menar alltså att det tätade stora sprickor??? Låter helt mirakulöst.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

Dexxaz  
#88272 Trodde inte på det själv när vi testade men grävarn var för gammal för att kosta på ett motorbyte, och det var "ett test"...
Komp o lager var inte så dåligt i motorn,startar alltid utan strul oavsett temperatur...
Hur som helst, några hundringar kan man offra för att slippa skruva...eller hur??
Du nämde att det var skitigt runt sprickan,kan inte vara skitigare än nyss nämda grävare,garanterat.... :lol:

Välj Bar`s i pelletsform, den finns både som flytande o pellets....

Avatar Fallback

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

huggarn812  
#88274
Dexxaz skrev:Trodde inte på det själv när vi testade men grävarn var för gammal för att kosta på ett motorbyte, och det var "ett test"...
Komp o lager var inte så dåligt i motorn,startar alltid utan strul oavsett temperatur...
Hur som helst, några hundringar kan man offra för att slippa skruva...eller hur??
Du nämde att det var skitigt runt sprickan,kan inte vara skitigare än nyss nämda grävare,garanterat.... :lol:

Välj Bar`s i pelletsform, den finns både som flytande o pellets....



Ska följa ditt råd/tips! Vi får se hur det går! Men vem vet.... Kanske kommer in fler tips....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

johan eriksson  
#88357 Bar´s är bra.

Avatar Fallback

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88373 Även jag har bra erfarenheter av bar"s min skördetröska tryckte loss gaveln på kylaren när fläcktremmen gick
rann rakt igenom hällde i två burkar pellets har varit tätt i tre år nu :grin:

Avatar Fallback

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

mrlynx  
#88469 Annars köp natriumsilikat och prova med. Brukar också kallas vattenglas.
Brukade finnas att köpa via apoteket innan dom gjorde om det.
annars finns det på välsorterade järnhandlare.

Användarvisningsbild

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

totte  
#88483 Gammalt fint knep, farsan "lagade" våran kökspanna med det nån gång på 60-talet, hade blivit ett litet hål i bakväggen där det sprutade vatten. Så han ringde en rörmokare som han kände och fick tipset. På den tiden fanns det hos specerihandlarn, det gör det nog inte idag. Det är oftast en av ingredienserna i avgastätningspasta och liknande produkter som är värmehärdande.

Användarvisningsbild

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88509 Vattenglas heter det jag köper för att limma fast tätningssnöret runt kaminluckan. Så det finns då hos de som säljer gjutjärnskaminer. Om det nu är samma sak.

Användarvisningsbild

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

totte  
#88523
Uvskogen skrev:Vattenglas heter det jag köper för att limma fast tätningssnöret runt kaminluckan. Så det finns då hos de som säljer gjutjärnskaminer. Om det nu är samma sak.


Det är det.

Avatar Fallback

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

huggarn812  
#88533 Det här blir intressantare och intressantare! Vattenglas? Har aldrig hört talas om detta... Men låter som det vore värt ett försök! Fastnar det på orena ytor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

axwell  
#88536
huggarn812 skrev:Det här blir intressantare och intressantare! Vattenglas? Har aldrig hört talas om detta... Men låter som det vore värt ett försök! Fastnar det på orena ytor?


Inte, fråga din fru eller eller svärmor alt. någon annan kok och konserveringskunnig. Även Kajsa Warg kan ha använt vattenglas.

Användarvisningsbild

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88545 Jag drar mig till minnes ett avsnitt av MacGyver, där han fixar en sönderskjuten kylare på en Jeep medelst några äggvitor. Rent teoretiskt borde det i alla fall funka, då äggvitan koagulerar vid ca 70 grader. Hittar tyvärr inte något videoklipp från detta MacGyver-avsnitt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Reparation av sprucket gjutjärn. kemisk metall?

totte  
#88548
Niking skrev:Jag drar mig till minnes ett avsnitt av MacGyver, där han fixar en sönderskjuten kylare på en Jeep medelst några äggvitor. Rent teoretiskt borde det i alla fall funka, då äggvitan koagulerar vid ca 70 grader. Hittar tyvärr inte något videoklipp från detta MacGyver-avsnitt.
/Niklas


Äggvita är faktiskt ett känt knep för nödreparation, tror dock inte att det blir särskilt lång hållbarhet på reparationen, lagom för att ta sig till civilisationen/verkstan eller så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).