Motorsåg och handhållet

Stihl af äldre modischang

5 inlägg 3039 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl af äldre modischang

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85056 Jag köpte en Stihl 020AV Professional billigt på Tradera häromveckan som gds-objekt
pga att startsnöret var av men säljaren menade att den funkat bra till dess.
Nå jag ordnade det problemet snabbt och snyggt, och har nu provstartat den och den går finfint.
Jag ämnar modifiera sågen för att den ska passa att ha med sig på skotern jämt, det betyder
att flytta upp bakre handtaget upp på kroppen typ arboristmodell och bestycka med ett kort svärd
med snäll kedja, dels för att sågen ska vara så kort som möjligt samt snäll att såga med så man
törs använda den överallt.
Stihl020AV.jpg

Så ser den ut idag, jag hittade idag en Black & Decker elsåg som jag fick av svärfar för nåt år sedan, han
hade inte använt den knappt alls och för mig har den blivit liggandes, men den har en mkt kort svärd
ca 10" utstick från barkstödet som jag funderar om den går att sätta på Stihlen?
Redan där ger det ju ett par tum i totallängd, så jag ska nog testa imon.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl af äldre modischang

totte  
#85063 Om det går att passa in det, eventuellt med lite bearbetning så se framför allt upp med oljehålet i svärdet, det kan tänkas att det måste borras om.

Användbar liten såg, men ganska bökig att meka med, mycket att plocka isär för att bara komma in till förgasaren, vill jag minnas. Vi hade en sån på skogsbruksskolan när jag gick där på 70-talet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl af äldre modischang

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85076 Jo man ser förgasaren bara genom små hål i chassit, verkar som man måste ta lös tanken
och en massa för att komma åt den, men än så länge försöker jag meka minimalt med den
tills jag vet att den är värd mer insatser. Än så länge ser det gynnsamt ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl af äldre modischang

totte  
#85087 Fördelen är att om man fått den väl i ordning så behöver man oftast inte meka så mycket, så det jämnar ut sig. Går vanligtvis väldigt bra om dom används förnuftigt och i paritet med vad dom är till för.

Användarvisningsbild

Re: Stihl af äldre modischang

Williamm  
#678170 Hur gick det?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).