tis 02 mar 2010, 21:24#84011
gnisten83 skrev:Utväxlingsförhållandet på 505-705 är 1.380.
Har du en rullomkrets kan du räkna ut det andra hjulets enligt nedan
Min rullomkrets på framhjul= 0,725xrullomkrets bak, blir 0% fördrivning
Max rullomkrets på framhjul= 0,761x rullomkrets bak, blir 5%
Omvändt
Min rullomkrets bakhjul= 1,314x rullomkrets fram, blir 0%
Max rullomkrets bakhjul= 1,380x rullomkrets fram, blir 5%
Fantastiskt!
Man tackar och bugar, jag har provräknat med din omvandlingsfaktor och fick följande:
460/85-34 (motsv. 18.4-34) bak, RC=4938
380/85-24 (motsv. 14.9-24) fram, RC=3768
(dimensionerna inom parentes enligt rek.-tabell i instruktionsbok)
3768/4938=0.763
(0,763-0.725)/0.725=0.052=5,2%
Kan bara konstatera att det verka funka då beräkningen ger 5,2%, ungefär som väntat när man räknar på dimensioner som är rekommenderade enligt instruktionsboken mao. Stort tack!
Samtidigt blir jag ju nyfiken på hur du kom fram till dessa siffror, jag försökte själv genom att kolla i instruktionsbok och verkstadshandbok, jag hittade utväxlingsförhållandet för navreduktionerna(6x) och centrumväxel(2,67x) men jag kunde inte hitta utväxlingsförhållandena för differentialerna i fram- och bakaxel...
Tack, tack!!
Lucke