Traktorn i skogen

Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

15 inlägg 18229 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

Lucke  
#83474 Hej!

Jag har en Valmet 605 som skall ut i skogen till vårdagarna. Däcken som ligger på nu är i dim. 13,6-38 och 12,4-24. Har fått för mig att det är i smalaste laget och har hittat en uppsättning beg. däck i dim. 600/55-38 och 420/70-24. Däcken ligger på Case fälgar och vi har kommit fram till att bultmönster och centrumhål är identiskt som på min Valmet. Men hur tar jag reda på om dimensionerna "går jämt ut" med utväxlingen i fyrhjulsdriften? Jag har tabell för tumdimensioner i handboken men hittar ingen tabell för millimeterdäck någonstans.
Är det någon som vet om det finns mm-tabeller på nätet någonstans, eller har en aning om 600/55-38 + 420/70-24 är OK till en Valmet 605?

Mvh Lucke



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

HÅkan N  
#83484 Du ska ha 28 fram när har 38 bak...

Ta en tumstock så ser du tum och mm.

Användarvisningsbild

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

Lucke  
#83564 13,6-38 bak skall ha 12,4-24 fram
16,9-38 bak skall ha 13,6-28 fram

Bredare däck blir också högre.

Allt enligt instruktionsboken för Valmet 505-905.

Kruxet är att jag inte har motsvarande tabell för millimeterdäck.
Jag vet inte heller om däck i tumdimension mäts på samma sätt som däck i millimeterdimension, mm-däcken kan ju dessutom köpas i olika profilhöjder vilket inte verkar vara fallet med tumdäck. Så det kvittar att en tum är detsamma som 25,4mm, jag vet ändå inte hur jag skall mäta för att kunna jämföra dimensionerna. Den smidigaste vore att ha en tabell för mm-däck till Valmet eller en korsrefersntabell mellan tum och mm-dimensioner.

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

axwell  
#83568 Om dina tum"-däck har den vanligaste profilen så är förhållandet fram/ bak 0,91
De tilltänkta 0,89, det skulle i så fall bara vara en felräkningsskillnad.
Höjden bak skulle bli +53 mm, fram +42 mm.

För att vara 100% säker skulle jag rådfråga en erfaren däckshandlare, eller googla på dimensionerna.

Avatar Fallback

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83580 Jag kör med 600/55-38 bak o 500/60-26,5 fram på min 805a o det ger 0,8 i fördrivning på 805 o 905 samt att på de mindre modellerna skulle de ge 4,1%.
I den tabellen jag har finns inte dom storlekarna du har där.
Däremot om du kan få fram rullningsomkretsen på däcken via däcktillverkarens hemsida, går det att räkna ut om de är rätt eller ej

Användarvisningsbild

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

Lucke  
#83582 Tackar för uträkningarna!!!

Däckhandlarna lär ju som sagt veta, men det vore smidigt att ha en egen tabell.

Förklara gärna fördrivning, ni som kan!
Skall inte framhjulen ha samma periferihastighet som bakhjulen? Skall de gå snabbare eller saktare??

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

axwell  
#83599 http://www.valtra.se/extras/documents/505-805-13.pdf

Är det denna manual ni menar?

Hittade en däcksida där 12.4-24 motsvarar 320/85-24
............................... 13.6-38 ..............340/85-38
Vilket tyder på att det inte är 80-profil på de nuvarande hjulen.

På Yanmar går fram. fortare än bak och på nyare modeller bestämmer rattutslaget hur mycket framhjulen skall öka sin hastighet.

Avatar Fallback

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83698 Framaxeln ska gå fortare, max 5% normalt sett rekomenderade Scantrac på 80-90 talet för sina modeller(Valmet).
Går framaxeln med samma hastighet drar dom inget alls att tala om.
En vagn som går på det drivhjulsberoende kraftuttaget ska gå ca 5% långsammare för att traktorn inte ska bli svårkörd o knuffas framför vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

Lucke  
#83766
axwell skrev:http://www.valtra.se/extras/documents/505-805-13.pdf

Är det denna manual ni menar?

Hittade en däcksida där 12.4-24 motsvarar 320/85-24
............................... 13.6-38 ..............340/85-38
Vilket tyder på att det inte är 80-profil på de nuvarande hjulen.

På Yanmar går fram. fortare än bak och på nyare modeller bestämmer rattutslaget hur mycket framhjulen skall öka sin hastighet.


Precis den handboken är det!
På sidan 39, (75 i adobe) finns tabellen. Enligt tabellen skall det vara 12.4-24 och 13.6-38 till Valmet 605-4.
Profil står det ingenting om, är det underförstått att det är 80-profil om inget anges?? Vill minnas att det var så på gamla bildäck också.

Vore fint om du kunde posta länken till däcksidan med korsreferenser mellan tum och mm!!

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

axwell  
#83768 Om man räknar om dina gamla mot de med millimeterprofil så ligger de mellan 84 och 86%. Skall försöka hitta sidan jag refererar till, men femmilen startar snart.

Har tittat flera olika sidor, efter den dim. som är i millimeter står tumstorleken. Lägger in Trelleborgs.Den ser stor ut, får nog radera den senare.

http://www.trelleborg.com/upload/wheel_ ... i_2009.pdf

Användarvisningsbild

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

Lucke  
#84002
axwell skrev:Om man räknar om dina gamla mot de med millimeterprofil så ligger de mellan 84 och 86%. Skall försöka hitta sidan jag refererar till, men femmilen startar snart.

Har tittat flera olika sidor, efter den dim. som är i millimeter står tumstorleken. Lägger in Trelleborgs.Den ser stor ut, får nog radera den senare.

http://www.trelleborg.com/upload/wheel_ ... i_2009.pdf


Hej!

Jag har kollat lite i Trelleborg-katalogen men körde fast rätt så omedelbart...

Kan du förklara vad du menar med 84-86%, hur får du fram siffran och vad innebär den?

Vi kan ta ett exempel...

Om jag vill ha ett Twin Forestry 600/65-34 bak så kan jag se i Trelleborg-katalogen att rullningsomkretsen (RC) är 4950mm för detta däck. Målet är som jag har förstått det är att hitta ett framdäck som har ca. 5% högre periferihastighet än bakdäcket. Men för att räkna ut detta så måste jag väl dessutom veta utväxlingsförhållandet i fördelningslådan mellan fram och bakaxel, vi kan kalla detta för Y.
Jag har kommit fram till att denna formel skulle fixa beräkningen om jag kände till Y: RCbak x Y x 1,05 = RCfram.

Jag antar att ni vet värdet för utväxlingsförhållandet(Y), eller är jag ute och cyklar?

Hjälp... :???:

Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84004 Utväxlingsförhållandet på 505-705 är 1.380.
Har du en rullomkrets kan du räkna ut det andra hjulets enligt nedan

Min rullomkrets på framhjul= 0,725xrullomkrets bak, blir 0% fördrivning
Max rullomkrets på framhjul= 0,761x rullomkrets bak, blir 5%
Omvändt
Min rullomkrets bakhjul= 1,314x rullomkrets fram, blir 0%
Max rullomkrets bakhjul= 1,380x rullomkrets fram, blir 5%

Användarvisningsbild

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

Lucke  
#84011
gnisten83 skrev:Utväxlingsförhållandet på 505-705 är 1.380.
Har du en rullomkrets kan du räkna ut det andra hjulets enligt nedan

Min rullomkrets på framhjul= 0,725xrullomkrets bak, blir 0% fördrivning
Max rullomkrets på framhjul= 0,761x rullomkrets bak, blir 5%
Omvändt
Min rullomkrets bakhjul= 1,314x rullomkrets fram, blir 0%
Max rullomkrets bakhjul= 1,380x rullomkrets fram, blir 5%



Fantastiskt!

Man tackar och bugar, jag har provräknat med din omvandlingsfaktor och fick följande:
460/85-34 (motsv. 18.4-34) bak, RC=4938
380/85-24 (motsv. 14.9-24) fram, RC=3768

(dimensionerna inom parentes enligt rek.-tabell i instruktionsbok)

3768/4938=0.763
(0,763-0.725)/0.725=0.052=5,2%

Kan bara konstatera att det verka funka då beräkningen ger 5,2%, ungefär som väntat när man räknar på dimensioner som är rekommenderade enligt instruktionsboken mao. Stort tack!

Samtidigt blir jag ju nyfiken på hur du kom fram till dessa siffror, jag försökte själv genom att kolla i instruktionsbok och verkstadshandbok, jag hittade utväxlingsförhållandet för navreduktionerna(6x) och centrumväxel(2,67x) men jag kunde inte hitta utväxlingsförhållandena för differentialerna i fram- och bakaxel...

Tack, tack!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84066 Jag letade efter andra däck till min 805 när jag köpten den för den hade utslitna 70 profildäck o jag skulle ha 14 lagrade skogsdäck.
Jag frågade en kille på Lantmännen o han kopierade en lunta som de hade fått från Scantrac(dåvarande agenten för Valmet)
där fanns dels tabell med olika däckdimensioner hur dom passade mot varandra på olika Valmetmodeller(305-2105), dels denna uträkning form för att räkna ut om man bara har en däckstorlek.

Obs att olika fabrikat kan ha olika rullningsomkrets trots samma däckdimension!

Avatar Fallback

Re: Dimension på millimeterdäck till Valmet 605?

Siggetass  
#516937 Värt att notera:
Använd katalog/tabell för exakt de däck ni jämför. Jag jobbar hos en däcktillverkare, och har sett extremt däckslitage och transmissionshaverier då man inte har koll. Omkretsen skiljer mellan tillverkare, ja. Men även mellan olika mönster hos samma tillverkare! Rekommenderas starkt att ha samma fabrikat+mönster fram och bak.
Tyvärr är bara passningen mot fälg standardiserat, yttre omkrets är fritt att tillverka hur man vill. Urdumt, men det är inget jag kan styra över. Tyvärr! #:-s

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).