Skogsröjning

jonsered 52e

18 inlägg 17441 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

jonsered 52e

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83013 Har en gammal Jonsered liggande, troligen slut i membranet eller nåt. men den är lite körd. Hur står sig en sån gammal pjäs mot moderna maskiner? Tror den är från tidigt åttiotal.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: jonsered 52e

Nonkan  
#83389 Jämfört med nyare är den förbannat tung och vibrerar en hel del! Mycket av delarna har utgått också.

Ska du röja tillfälligt så funkar den, men det är absolut ingenting att använda mycket.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 52e

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83440 Startfjädern verar av, och så troligen membranet i förgasaren. Den har aldrig sett service, och använts mycket lite.
Reparera för en tusing eller slänga är frågan? Kommer kanske max att köra den 40h per år.
Alternativt kanske man kan hitta något begagnat modernare.

   TS
Avatar Fallback

Re: jonsered 52e

Nonkan  
#83563 Jag hade slängt. Även om den har gått lite är den omodern, främst ur ergonomisynpunkt. Du borde kunna få tag i en vettig 2 år gammal röjsåg för ca 2000-3000:- från något skogsbolag. Den kanske har gått många timmar, men brukar vara välservade.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 52e

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83598 såg att gefle forest syd sålde ut sina stihl 550 på blocket! tror dom begärde 3500 för dom! man blir ju onekligen sugen! :mrgreen: har aldrig provat 550n riktigt! lagomt pris om man vill prova och inte blir nöjd! nån som vet hur dom sköter sina prylar? Nonkan,du kanske vet om stihl har nåt nytt på gång med röjsågar? ny 550 kanske? den har ju varit med ett tag nu!!

Avatar Fallback

Re: jonsered 52e

Robertberg  
#83600 Det har legat ett helt gäng med både sågar och röjsågar på kvarndammen senaste tiden kan kanske vara ett tips :)

Avatar Fallback

Re: jonsered 52e

Nonkan  
#83613 Det går inte ens rykten om nya röjsågar än :/ Det folk pratar om är nya kläderna och MS 261.

Skogsröjsågar är ju så jäkla liten marknad jämfört med motorsågar eller grästrimmers, hörde siffran 15 000/år för ett tag sedan och det är inte orimligt. Det röjs väl mest i Skandinavien, Kanada och Ryssland typ?

550 är ju en kul maskin, men den är ju ungefär lika modern som Jonsereden tråden handlar om :)

Avatar Fallback

Re: jonsered 52e

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83688 550 är ju inte världens nyaste årgång på men den går ju bra o håller ihop.

STIHL hade väl konstruerat nya modeller om de ansett att hva o gänget hade konstruerat ett röjsåg som är bättre än deras. :wink:

Användarvisningsbild

Re: jonsered 52e

masterchief  
#83711 RS52 håller samma ergonomi som hva RS250 och 252.....
Vibrerar lika lite eller mycket.
Selen är betydligt snällare mot kroppen än dito Hva.
Tråkigt är att varma sommardagar kan bensinen "koka" med driftstörningar som följd iom tanken ligger nära motorn...
Begränsat bekymmer dock...
Har en själv i ladugården, men tyvärr är den skuren....
Stihl 550 är ett gammalt spett som kan jämföras med hva rs65 och 165....
Vibrerar i en helt annan klass...
Men starka är de....
Har både en fungerande 65a och stilhl550 i ladugården 8)

Avatar Fallback

Re: jonsered 52e

Nonkan  
#83714 Jag kanske har fel (men bara kanske eller inte alls, jag är nog ganska säker ändå) men Jonsered R52e är inte samma som Jonsered RS52.

R52e är den jättegamla röjsågen som bygger på en tvärställd motorsåg 52e. Övre delen av riggen består av tre parallella rör mellan motorn och handtagsfästet där axeln går i mittersta röret. Sågen väger satan och är stadig nog att använda som brytjärn.

Farsan hade en sån på gården som vi körde ihjäl med grästrimmerhuvud med trådarna utdragna alldeles för långt.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 52e

masterchief  
#83719 Goglade lite på jonsered 52e
Hittade bara motorsågar...
http://www.raketlasse.se/system/visabil ... ldID=15514
Men det kanske finns en röjare vid det namnet..

Användarvisningsbild

Re: jonsered 52e

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83720 Nonkans beskrivning av sågen är korrekt, fast den kallas för RS 52E. Amatör på röjsågar som jag är kan jag dock inte se några avgörande skillnader mot moderna röjare, men just därför frågar jag er proffs. Jag avskyr att slänga användbara saker jag ändå inte skulle arbeta proffesionellt med, men kanske är det det bästa i det här fallet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 52e

masterchief  
#83726 Någon som har en bild på skapelsen...
Alltid intressant med kuriosa saker.
Jag var övetygad om att det var den här :oops:
http://www.jonsered.se/node324.aspx?id=2669

Avatar Fallback

Re: jonsered 52e

Nonkan  
#83731 Tänkte nästan slå vad om en flaska whiskey först :)

Jag har inga bilder heller, mer än i huvudet. Har en gammal sprängskiss på jobbet, om inte någon slängde den i senaste rensningen. Kollar upp det efter helgen om någon är intresserad.

Avatar Fallback

Re: jonsered 52e

Nonkan  
#84539 Hittade en sprängskiss, inte i en gammal pärm som jag trodde, utan den fanns faktiskt på en av de senare skivorna.

Lite meningslös kanske då mycket har utgått, men det kan kanske vara intressant för eftervärlden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).