Motorsåg och handhållet

Activ Motorsåg!!

18 inlägg 12807 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Activ Motorsåg!!

Fröjerum Forest  
#81610 Sibro säljer Activ motorsågar är det någon som provat eller hört något om dessa sågar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

Yanmar 1502d  
#81663 Den lilla sågen såg intressant ut. Men det är alltid kul att läsa som man vill.
En mindre lättstartad såg.

Skulle själv skrivit : En lättstartad mindre såg.

Vem vill ha en såg som inte går att starta :lol:

Användarvisningsbild

Re: Activ Motorsåg!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81665
Bild

http://sibro.jetshop.se/
Högintressant.

Användarvisningsbild

Re: Activ Motorsåg!!

totte  
#81673 Italiensk tillverkare, hemsida; http://www.active-srl.com/eng/home.html

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

Robertberg  
#81675 På hemsidan fanns ju även en ryggburen kedjesåg, kan ju vara ett alternativ till Hva om man lyckas få hem en :)
http://www.active-srl.com/eng/catdecesp ... izaino.pdf

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

Nonkan  
#81725 Klippo sålde Active trimmers under eget namn innan de blev uppköpta av Husqvarna.

Trimmrarna var riktigt prisvärda och det gröna trimmerhuvudet är bland de bästa jag sett. Ergonomin var whelt ok, men inte toppklass.

Vet inte hur motorsågarna är dock. Troligtvis prisvärda, men inte top of the line när det gäller acceleration och reservdelsförsörjning/serviceställen.

För privat användning är det nog värt att prova en, men jag hade nog tittat på HVA, Jonsered eller Stihl för yrksanvändning, om det inte är så att man har en ÅF runt hörnet, alt eget lager med förbrukningsdelar.

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

senmathal  
#82909 Blev lite nyfiken på dessa sågar. Kollade lite på deras hemsida och det verkade ju vara ganska seriöst. Jag menar att det inte verkar vara typ några chinatillverkade rustasågar me påklistat Bruksbomärke. Naturligtvis en chansning då det verkar vara gansla liten erfarenhet av dessa sågar. Det jag undrar lite över är dock om man kan lita på Sibro när det gäller reservdelar och service. Den såg jag är intresserad av är nog den större av de två. Men jag letar runt och försöker bilda mig en uppfattning tills det blir lite utrymme i ekonomin. Naturligtvis lockar priset, en Hva i samma storlek torde väl närma sig 10 papp.

/Mats

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

axwell  
#82910 Clas Ohlsson sålde tidigare Partnermodeller som var betydligt klumpigare och rundare än de svenska. Det stod "made in Italy" på dem, låg effekt och hög vikt. Kan activ ha varit inblandat?

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

Nonkan  
#82911
axwell skrev:Clas Ohlsson sålde tidigare Partnermodeller som var betydligt klumpigare och rundare än de svenska. Det stod "made in Italy" på dem, låg effekt och hög vikt. Kan activ ha varit inblandat?


Nej, de var gjorda i McCullochfabriken i Italien. Husqvarna (som äger Partner) har fabriker lite överallt. De där bulliga sågarna tycker jag hade rätt risig kvalité, framför allt kedjespännare och startapparater.

Activ är ett eget märke. Det enda jag störde mig på när Klippo använde Activ-trimmers under eget namn var att tankhålen var så små att Husqvarnas kombidunk var svår att tanka med, men det ändrades senare. Sedan sålde vi dem inte speciellt mycket till företag då vi inte kunde garantera snabba reservdelsleveranser.

Reservdelarna var ganska dyra också, men det var ju fler led i.o.m att Klippo skulle tjäna en del också.
Senast redigerad av Nonkan sön 21 feb 2010, 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

senmathal  
#82912
axwell skrev:Clas Ohlsson sålde tidigare Partnermodeller som var betydligt klumpigare och rundare än de svenska. Det stod "made in Italy" på dem, låg effekt och hög vikt. Kan activ ha varit inblandat?


Vad jag förstår så har Partner lanserats som ett lågprismärke med ett namn som antyder kvalitet. Vad än man tittar på med märket Partenr tycker jag det verkar plastigt. Har själv en trimmer av det märket och det känns som att det är på nåder varje gång den startar och går ett arpetspass.

Dessa sågar ligger ju dessutom lite över de flesta Partnersågar prismässigt. Nu har väl även partner lite dyrare modeller också men det verkar ju inte säljas några poffsågar av märket. Får för mig att många av deras modeller är tillverkade i China. Kollar man in Partners hemsida finner man att deras största såg är på 42 cc vilket jag tycker antyder lite hobbysågar. Ingen utseendemässig likhet med Active verkar de ha heller.


/Mats

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

senmathal  
#82913 Oppsan! Både kunnigare och snabbare svar före mig.

/Mats

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

Robertberg  
#82919 Har för mig att nät jag kollade actives hemsida så hade de tre olika sågar, olika cc och effekt men samma vikt. Kan man då anta att alla sågarna är i princip likadana? Förutom cylinder och kolv då..

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

senmathal  
#82933 Jag hittar 6 modeller mellan 38 och 62 cc där de mindre modellerna har en helt annan och lite annorlunda design. Vekar inte vara ett märke som bara kopierar andra sågar. Fast min inblick i sågvärden är ju rätt begränsad.

http://www.active-srl.com/eng/catmotoseghe.pdf

Och av röjsågar finns det runt 30 modeller av, både två och fyrtakt så något litet uddamärke verkar det inte direkt vara.

http://www.active-srl.com/eng/catdecesp ... afissa.pdf

/Mats

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

Nonkan  
#82941 Partner var ett riktigt bra märke innan Husqvarna bestämde sig för att göra det till stormarknadsmärke.

Active är nog bra, men som sagt, det är nog mer eftermarknaden man ska fundera på. Se till att det finns någon som kan serva dem i närheten så ska det inte vara något problem.

Det är alltid svårt för ett nytt märke att ta sig in på en såpass liten marknad som den svenska, speciellt då det är hemmamarknad för Husqvarna, Jonsered, Partner och Stiga. Stihl har ett starkt fäste också, det är ganska mycket prestige att bli stor på huvudkonkurrentens hemmamarknad så de är ganska aggresiva här.

Frågan är om importören av Active (tror det är http://www.grasvardsmaskiner.se/) har energin och kapitalet att konkurrera med de stora.

Jag tror Sverige är för litet, så Active tror jag inte blir något stort märke, hur bra eller prisvärda produkter det än är.

Avatar Fallback

Re: Activ Motorsåg!!

senmathal  
#82964 För min del räcker det om det går att hitta reservdelar till sågen. Skruva dit dem ska jag nog kunna greja själv. Men jag håller nog med om att det knappast kommer att bli något större märke om dom nu inte är stor på någon annan produkt så motorsågarna kan haka på. Om någon stor leverantör till parkförvaltningar och kyrkogårdar lyckas sälja in märket kan det nog gå fort om kvaliten visar sig vara bra. Men då är det nog grästrimmer och röjsågar som ligger närmare till hands skulle jag kunna tro.

/Mats

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).