Verkstan

För kall olja

144 inlägg 52171 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76001 Min nya dyra Claas traktor funkar dåligt, pga kall transmissionsolja.
Går inte att växla.
Får varmköra hur länge som helst.
Lantmännen maskin i Västerås svarar,
Jaa det är ett problem det där.
Dom är så där.
Det måste gå att få på, någon form av värmare,
En vatten kyld oljkylare som får upp temperaturen ? Motorvärmare i växellådan?
Att elda under är inte aktuellt. (den är för dyr)
Varmgarage har jag inte.
Jag behöver lite råd om det här.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

skogsjan695xl  
#76002 Måste ju gå att eftermontera en dieselvärmare, och ex en vattenkyld oljekylare så att du kan starta värmaren 1.5 till 2 timmar före användning så får den ju en aningen varmare olja iaf.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76004 Dieselvärmare har jag inte tänkt på. Får fundera vidare på det.
Lantmännen Staffantorp som är huvudman för fabrikatet verkar inte vilja släppa ifrån sig sprängskisser på växellådan,
så jag kan se om det går att få in en el motorvärmare.
Det här problemet måste flera än jag dras med.
Låter som det är vanligt bland automat växlade traktorer.
Är ju förstås inget man skryter med, om nya traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

jorgst  
#76005 det finns ju olika kvaliter på oljor kan ju vara en som inte är så bra i kyla

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76076 Det är det här med garanti oxå Lantmännen kräver hybrain.
Finland eller Norge kan ju inte behöva använda Agrol oljor, till sina sålda traktorer.
B Lindfors som tidigare arbetade med skogsmaskiner sa att det var samma problem i början med automatlådorna på skogsmaskiner.
Där sattes det in termostat till oljekylaren.
Har inte kunnat få reda på om det är så på min traktor.
Lantmännen maskin har tagit helg ledigt från och med igår kväll.
El uppvärmt oljefilter, motorvärmare i växellådan, vattenkyld oljekylare, rätt olja ja vad som helst bara den blir användbar.
Det här problemet måste lösas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

halvproffs  
#76088 Fråga Slurfi! Han säger så här: Köp en NH!! Förresten du ska väl inte ha en oljekylare, du måste ju ha en oljevärmare.
Senast redigerad av halvproffs ons 30 dec 2009, 18:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Nolltax AB  
#76089 Finns oljekylare så finns det en oljeslang från växellådan.
Doppvärmare att ansluta till slang finns i överflöd.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

jorgst  
#76100 Agrols hybran olja finns ju två olika
http://www.agrol.se/PageFiles/854/Produ ... Hybran.pdf
http://www.agrol.se/PageFiles/854/Produ ... 20Plus.pdf

vilken är det i din ??? det är ju bla skillnad i lägsta flyt temp
för det är väl hybran du menar
vad säger lantmännen dom kan ju inte bara skita i sånna problem

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Knegarn  
#76101 jag skulle nog byta olja först, kolla runt med olika handlare vilken som är bäst i köld, alla dom transmisionsoljorna är ju samma sak så skulle de bli bök och garantigrej så har du ju "aldrig" bytt olja! annars skulle väl en blockvärmare i botten av lådan funka.
Men klaga så in i helvete åt lantmännen och fråga var i köpekontraktet det står (går ej att använda under minus 10)

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76107 Håller med Knegarn...
Klaga så in i helvete.. och ring inte till dom, utan besök dom fysiskt på plats och var riktigt envis.
Lantmännen maskin äger problemet...dom säljer en produkt som inte håller måttet i ett land, där det blir minusgrader ett antal månader om året.
Jag skulle inte ge mig förräns jag har en traktor som fungerar i alla väder..eller att köpet går tillbaka.

MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76145
halvproffs skrev:Fråga Slurfi! Han säger så här: Köp en NH!! Förresten du ska väl inte ha en oljekylare, du måste ju ha en oljevärmare.

Nä faktiskt inte i detta läge! Jag säger köp TVÅ NH! Claas är så schwajnigt dyra så man måste gå ut om man ska läsa broschyren.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76158 Ja jag ska på Lantmännen igen efter helgen. Det här problemet måste dom bara lösa.
Egentligen är jag jävligt sura på dom, det här med för kall olja kan inte vara en överraskning.
Hoppas jag är framgångsrikare i den här traktoraffären än förra.
Valtran jag köpte ny 2005, hoppade växlarna ur på.
Fick aldrig någon rätsida med garantin den gången.
Skulle bli bra av sig själv var svaret.

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

Robertberg  
#76195
Slurfi skrev:Nä faktiskt inte i detta läge! Jag säger köp TVÅ NH! Claas är så schwajnigt dyra så man måste gå ut om man ska läsa broschyren.


NH verkar ju inte vara så bra traktorer om man måste köpa två för att ersätta en claas :roll:

Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#76223
Famag skrev:Min nya dyra Claas traktor funkar dåligt, pga kall transmissionsolja.
Går inte att växla.
Får varmköra hur länge som helst.
Lantmännen maskin i Västerås svarar,
Jaa det är ett problem det där.
Dom är så där.
Det måste gå att få på, någon form av värmare,
En vatten kyld oljkylare som får upp temperaturen ? Motorvärmare i växellådan?
Att elda under är inte aktuellt. (den är för dyr)
Varmgarage har jag inte.
Jag behöver lite råd om det här.


Vilken modell av Claas är det? Om man vet det blir det enklare att se vilka typer som kan accepteras. Det finns ju många olika oljor, en del är mindre dåliga vid låga temperaturer men kan då ha för lågt "viskositetsindex" dvs. de är kanske inte tillräckligt bra vid höga temperaturer.
Shell skall ha en helsyntetisk som heter "Donax TDS som borde duga men den är nog inte billig. Tyvärr är Shell återhållsamma med att uppge viskositet vid tex. -20 grader men det skall väl din traktorleverantör kunna pressa fram. Jag har tittat på några nyare Claas modeller(Axion 810 820, Arion) där är shells första val Donax TDS, lågbudgetvalet är en mineralolja Donax TD 10w-30 http://www.shell.com/home/page/nor/prod ... match.html
Till hösten kommer jag att skifta, i min minitraktor Yanmar, till den av Agrols som har visk.ind 125 vilket nog inte duger sommartid. Det kan jag ta, då systemet bara innehåller 10 lit. Men innan dess har jag kanske fått dit den "motorvärmare" som manualen visar en bild av med artikelnummer. Det finns en speciell plugg, med fyrkantsskalle, långt ned på sida av växellådan. Tror nog att även Claas har förberett med extraplugg.
Skippa det där förslaget om att byta till NH, för du vill väl inte ha någon nedlagd Fiatkopia
Senast redigerad av axwell fre 01 jan 2010, 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Knegarn  
#76226 jag tror inte byte till nh är aktuellt men om det skulle va det så vill jag bara säga GÖR DET INTE! finns inte en axel i traktorskrällena som håller!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).