Motorsåg och handhållet

vilken motorsåg vibrerar minst?

20 inlägg 11476 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vilken motorsåg vibrerar minst?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72929 Har en tanaka 4501 som jag är mycket nöjd med då den är så lätt och smidig. men den vibrerar en hel del tycker jag. Jag kör en del vibrerande maskiner i jobbet och har märkt att jag får konstiga domningar i armarna av både dom och motorsågen numera.
Jag hade tänkt shoppa en ny såg men vilken vibrerar minst av dem?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72930 Då jag gör den här jämförelsen så fattar jag inte skillnaden mellan xp och xpg...
http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... 671,108694
Lokala handlaren säljer 346 xp med triobrake för 6500 ink moms. Känns som värsta kapet men nån sån verkar inte finnas enligt husqvarnas hemsida.

http://www.johanssonmaskin.se/index.php ... &Itemid=68

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72933 XPG har värme i handtagen,vilket är bra för att förhindra vibrationsskador.

Användarvisningsbild

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72935 Så "G" betyder handtagsvärmare?

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

dalarna  
#72936 Körde med en 346XPG i skolan.
Dom gick kanonfint. Jag upplevde då inte att den skulle vibrera så värst mycket.
En perfekt såg, rätt pigga och inte så tunga heller.

Avatar Fallback

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

Nonkan  
#72941 Det verkar på alla trådar som att 346 är den enda såg folk ska ha, och det är lite tråkigt :) Ombyte förnöjer liksom. Dessutom behöver inte alla den sågen, även om den såklart är bra (lycka till med att hitta en dålig motorsåg som kostar 9000 ;) )

Så, lite fakta om vibrationerna istället då:
HVA 450 (vänster handtag 2,3 m/s², höger handtag 2,7 m/s²) ligger lägre än 346XPG (vänster handtag 2,4 m/s², höger handtag 3,6 m/s²). 353 ligger också bra till, (vänster handtag 3,1 m/s², höger handtag 3,2 m/s²)

På Stihl ligger 361 (vänster handtag 2,9 m/s², höger handtag 3,6 m/s²) liksom 280 (vänster handtag 2,9 m/s², höger handtag 3,4 m/s²)

Konsumentsågarna (MS 211, 192, 181) ligger också riktigt bra till, alla med värden runt 3,0 på båda handtagen.

HVA 350 låg också bra till när den fanns, en sådan fräsch begagnad vore ett alternativ. Den ersattes ju av 450, men jag tycker 450 känns lite plastig för det priset den har.

Stihl MS260 är lite omodern i sammanhanget, men det lär komma en fullvärdig ersättare på sikt. Synd att Stihl-folket är så bra på att hålla käften bara...

En viktig sak att tänka på är att kedjan inte bara ska vara vass, den måste vara rätt filad också. Många tar ner ryttarna lite extra, men det höjer vibrationerna avsevärt.

På HVA vibrerar Pixelkedjan mindre (1,3 mm spår) men den är ju standard idag hos dem. Stihls RSC-kedja är också bra liksom Piccokedjorna som sitter på de mindre sågarna.

Ska man välja utan andra aspekter än vibrationer så borde HVA 450 eller Stihl MS211 kunna ersätta Tanakan ganska bra. MS192 ligger bra till viktmässigt också, men den är lite klenare än Tanakan.

Användarvisningsbild

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72951 WOW vilket svar... Det är precis sånt här man drömmer om som trådstartare... Hållar med om 346. Men att jag redan kör Tanaka visar att jag är öppen för andra influenser än de klassiska.
Min handlare som säljer både husq och tanaka har nog bara sålt en tanaka under de senast 10 åren. Han har en hemma på en undanskymmd plats i butiken och jag lovar att han har ALDRIG någonsin tagit en kund till den och presenterat den som ett alternativ.
Har kört en del 350 och tycker den varit väldigt fin i egentligen alla avseenden, visste inte ens att den slutat tillverkas. Finns jonsereds motsvarighet kvar då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72956 Läste just min instruktionsbok. Min Tanaka 4501 har enligt tanaka själva i deras egena instruktionsbok 7,0 på vänster och 6,7 på höger!!!
Finns det olika sätt att mäta detta på? I boken står det att det är mätt enligt ISO 7505. Om inte så har jag ju det mest vibrerande monstret som finns på marknaden.
Men då man kollar runt så är verkligen tanakan svårslagen i hp per kilo. Tanakan väger 4,0 kilo och är på 2,1 kw

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

totte  
#72966 Det är en klar baksida med en mycket lätt såg med mycket effekt, det vill gärna blir mer vibrationer, eftersom sågkropen är lätt så "håller den inte emot" vibrationerna. Krävs mycket av avvibreringselementen för att få ner det till måttliga nivåer. Kan också vara en orsak att konsumentsågar hamnar bra till, dom är som regel inte särskilt starka i förhållande till vikten.

Avatar Fallback

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

Nonkan  
#72967 Ptja, du ville ju veta :)

Det Tanaka (Hitachi idag) alltid har varit bra på är vikt/effekt precis som du säger, men också driftsäkerhet på motorerna. Japanska små bensinmotorer är jäkligt bra överlag. Vi säljer mycket av deras trimmers, men motorsågarna har aldrig riktigt slagit riktigt. Anledningen till att jag personligen har lite svårt att sälja deras sågar är att reservdelstillgången har varit under all kritik i några år och en motorsåg kan gå sönder på så konstiga sätt ibland (handhavandefel oftast, men ändå) och då ska det vara snabbt och enkelt med delar. En trimmer utsätts inte för samma ovarsamhet. De håller på att bättra sig på reservdelar också, men det är en lång process. Sen måste man tänka på att Sverige är ett litet land och det är svårt för en importör att få fäste. Husqvarna är oerhört stort, de har ju nästan hela konsumentmarknaden (varuhusen) iom Partner-märket.

HVA 350 är i princip en 353, fast med kompositvevhus som tar upp en del vibrationer. Jonsered 2150 tillverkas inte heller längre, det är ju en röd HVA 350. Jonsereds motsvarighet till 450 är CS2250. Att de försvann berodde i första hand på miljöskäl, det kom nya krav 1/1 2008.

Vibrationerna låter inte orimliga, så det är nog samma standard (annars skulle det ju inte vara en standard :) ). Jag har för mig att HVA 55 t.ex. låg runt 6-7 den med. Tanakan har en lite äldre konstruktion med gummibussningar istället för fjädrar. Vibrationer är dessutom jäkligt svårt att bygga bort, speciellt på lätta sågar.

Vill du räkna ut hur mycket vibrationer du utsätts för under en dag så finns det bra hjälp antingen här:
http://www.stihl.com/isapi/default.asp? ... sh/165.htm
eller här:
http://www.husqvarna.com/se/forest/supp ... alculator/

Med din såg borde du kunna köra upp till 3 timmar/dag utan större fara, men då är det ju bara sågning. Kolla förresten specarna på maskinerna på jobbet och peta in i tabellen, jag tycker själv Husqvarnas är enklast att använda, är det för mycket så måste skyddsombudet reagera, genom att fixa antivibhandskar (Ejendals har ett par bra) eller varierande arbete.

Och som avslutning innan det blir sängen så... det kunde varit värre, du har i alla fall inte en Biltemasåg, den ligger på 8 m/s², de anger ju med en decimal så jag skulle inte li förvånad om den låg på 8,49 :)

Avatar Fallback

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

Nonkan  
#72969 Och Totte sa ungefär samma sak under tiden jag skrev på ett sätt som innebar mycket mindre ordbajsande :)

Användarvisningsbild

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

stegmaster  
#72979 tittade i instr.boken til min Dolmar 5000 och den e målt efter ISO 22867. Böyle 5,2 bakre håndtag 3,7 .
Så verkar som det finns flera måter och mäta på.
Om dette e samme mätning som i ovan innlägg så törrs jag inte mäta min Jonsered 2054, då den rister som et lokomotiv i sammanställing med Dolmar`n. :wink:
Kanskje jonsered 2054 skulle klara av och "slå" tanaken ochså. :wink:

Användarvisningsbild

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

stegmaster  
#72980 OPS. Hittade instruk. bok för Jonsered 2054, skulle bli en fin utmaning för Tanaka. :wink:
enligt ISO 7505 fremre håndtak(böyle) 3,3 och bakre håndtak 8,6. :sad:

Avatar Fallback

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

Nonkan  
#72993 ISO7505 är ersatt av ISO22867 sedan juli 1995. Vet inte vad som skiljer dock, det går att ladda ner specarna från SIS:s hemsida, men gratis var det ju inte. 500 spänn för en PDF tycker jag är lite väl häftigt :)

Avatar Fallback

Re: vilken motorsåg vibrerar minst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208235 Jag har börjat få lite domningar i armen/händer vid arbete med motorsåg. Jag tippar att det har att göra med att nervinkläming pga av att musklerna har fått arbete som de inte är vana vid. ,)

Vibrerar 339xp mer än 357xpg? Den stora sågen känns mindre tycker jag.
Dan lilla är väl 8 år nu, sparsamt anävnd, den stora vet jag inte (köpte begagnad). Är det värt att titta på vibrationselementen och byta ut? I så fall, vad kostar det och var köper man?

Skulle en modern såg vibrera signifikant mindre?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).