Skördare

El styrd hydraulik.

14 inlägg 16028 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

El styrd hydraulik.

sködarförare  
#70350 Jag håller på o funderar på o bygga om en Kombisladd till elstyrning på bladen.
Det ska finnas hydraulkolvar som har inbyggd hydraulpump o som styrs med 12 volts el.
Någon som vet vart man får tag på dom o ev kostnad.

Ps vet inte om det är rätt kategori.



   TS
Användarvisningsbild

Re: El styrd hydraulik.

skogsjan695xl  
#70389 http://www.blocket.se/halland/Hydraulko ... 159294.htm

Användarvisningsbild

Re: El styrd hydraulik.

Skogstomte  
#70497
sködarförare skrev:Jag håller på o funderar på o bygga om en Kombisladd till elstyrning på bladen.
Det ska finnas hydraulkolvar som har inbyggd hydraulpump o som styrs med 12 volts el.
Någon som vet vart man får tag på dom o ev kostnad.

Ps vet inte om det är rätt kategori.


Ett alternativ är ju att ta ett komplett aggregat från en bakgavellift eller kran från en mindre lastbil (typ pickup) som har 12V. Kolla blocket, skrotar mm

Den i länken ovan är nog inte så kul, troligen gjod för att stå upp och den är garanterat enkelverkande.

Avatar Fallback

Re: El styrd hydraulik.

sködarförare  
#70543 Jag lurade på ett tag o sätta en remskiva på variatorn o klämma i en servopump från en volvo 240 o 2 kolvar en på höger o en på vänster sida på bladet för o kunna skeva bladet men skotern är klubbens annat vore det om den varit min egen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: El styrd hydraulik.

Skogstomte  
#70545 Ett alternativ är ju ett elektriskt ställdon, då slipper du oljan också. Jag har sett detta till huvöppnare, hyttiltar och liknande. Möjligt att det går att hitta på gamla servicebussar också, till personliftarna.

Användarvisningsbild

Re: El styrd hydraulik.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70553 Båda alternativen är bra.

Satt själv och tänkte på el pump från bakgavel lift och sen vanliga hydraulkolvar och ett ventil paket.

Dom hel elektriska ställdonen är jävligt dyra att köpa nya så det gäller att hitta beg i så fall.

Avatar Fallback

Re: El styrd hydraulik.

Skogsmästarn  
#379435 Finns det elställdon som klarar miljön utomhus på skogsbruksredskap? t.ex. som teleskop stödben ?

Användarvisningsbild

Re: El styrd hydraulik.

Seb macahan  
#379454 Frågan var upp för ett tag sen då gällde det lastreden som skulle regleras. Höjning av stakarna tror jag det var. Jag tror att det är svårt men framförallt dyrt om de ska klara den påfrestningen. Sen inbillar jag mig att de blir ganska långsamma också. Det är mina erfarenheter av ställdon i alla fall.

Avatar Fallback

Re: El styrd hydraulik.

Skogsmästarn  
#379496
Seb macahan skrev:Frågan var upp för ett tag sen då gällde det lastreden som skulle regleras. Höjning av stakarna tror jag det var. Jag tror att det är svårt men framförallt dyrt om de ska klara den påfrestningen. Sen inbillar jag mig att de blir ganska långsamma också. Det är mina erfarenheter av ställdon i alla fall.

Jag hittade dessa och blev lite nyfiken, rimliga priser och fjärrstyrning finns som tillbehör, tyvärr är bara slaglängden 300mm, 1268kr/st. Är IP43 tätt nog? sen var hastigheten som sagt man är tveksam över...
http://www.polarprod.se/0/116/stalldon/

Användarvisningsbild

Re: El styrd hydraulik.

Seb macahan  
#379508 30mm /sek obelastad och 4mm/sek belastad. Då får man nog ha ganska bra tålamod. Annars verkar dom starka. IP43 betyder: föremål mindre än 1mm kan ta sig in och den klarar en vattenstril på 5min 0,7L/min 80-100kpa. Jag tror dom kommer o ge sig ganska snabbt.
Ska du bygga med el på maskiner för utomhusbruk bör du bygga i IP klass IP66-IP67. Då är det dammtätt, spolsäkert 66, 67 vattentätt 30min nersänkt 1m. Egentligen räcker IP66 men de flesta kapslingar som börjar på siffran 6 är 67-klassade. 66är inte så vanligt.

Användarvisningsbild

Re: El styrd hydraulik.

Temlav  
#379514 Skulle definitivt förorda elektriska ställdon till en skotersladd istf en massa tung, klumpig och sölig hydraulik.

Kolla in dessa:

http://www.interalia.se/st%c3%a4lldon.html

De säljer ställdon från Thomson vilka är ganska vanligt förekommande på skogsmaskiner.

Användarvisningsbild

Re: El styrd hydraulik.

Seb macahan  
#379518 Nu har inte jag lusläst alla deras kataloger, men det mest vettiga jag kunde hitta var 600mm slaglängd 6800Nm 60mm/s IP65.
60mm/s är inte jättesnabbt?

Avatar Fallback

Re: El styrd hydraulik.

AKKAMAAN  
#379588 I princip så skall ett elektrisk/mekaniskt ställdon drivas med en 12V elmotor på samma sätt som en hydraulisk 12V-anordning. Men du kan eventuellt förvänta dig större effekt och friktionsförluster i en hydraulisk applikation. Oavsett om du skall flytta något med elektro-hydraulik eller elektro-mekaniskt så gäller att Effekten på ställdonet är lika med hastighet × kraft. Så frågan är inte om hydrauliken är mera "effektiv" utan hellre vilken av kraft eller hatighet du vill prioritera. Förvänta dig inga "stordåd" i ett 12V system oavsett el-hydrauliskt eller el-mekaniskt.
1 kW = 1 MPa × 1 l/s
1 kW = 1000V × 1 A eller 12V × 83A
1 kW = 1000N × 1 m/s eller 2500N × 0.4 m/s

Här hos Thomson kan du använda ett väljarverktyg för att se vilka möjligheter som finns tillgängliga hos dem.....
http://www.thomsonlinear.com/website/com/eng/products/actuators/linear_actuators_selector.php

Redigerat tillägg...
Konventionell hydraulik kommer alltid att ge dig mera frihet, dock med större utrymmeskrav, så länge du kan driva hydraulpumpen mekaniskt direkt från en förbränningsmotor eller en högspänd elmotor

Avatar Fallback

Re: El styrd hydraulik.

Skogsmästarn  
#379683
Seb macahan skrev:Nu har inte jag lusläst alla deras kataloger, men det mest vettiga jag kunde hitta var 600mm slaglängd 6800Nm 60mm/s IP65.
60mm/s är inte jättesnabbt?

Exakt en sådant ställdon borde passa mig, vet någon ungefärligt pris?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).