Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skördaragg

28 inlägg 11561 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördaragg

Tillan  
#68604 Sitter och funderar på vem som är mest pålitlig av våra tillverkare i landet.
Vem har bäst kvalite och ett rimligt pris till en Rottne H-14, eller liknande storlek på maskin.


/Tillan



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skördaragg

novis??  
#68605 ja du aggregat är som allt annat mycke tycke o smak sp551 o logmax 5o6000 är nog bra man hör nästan alldrig en logmax ägare som klagar fin slangdragning pissig såg men lurvar på :???:

Avatar Fallback

Re: Skördaragg

Tillan  
#68608 Har fått för mig att SP gör bra agg, men är lite rookie i den här världen.
Men om vi vänder på det hela lite, vilka ska man passa sig för, vill inte sitta med något kina-agg.
Sen skadar det inte om det finns gott om ÅF, för återigen, vill inte stå i skogen med trasigt agg i 2v.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördaragg

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68610 Marknaden är nog självsanerande,så några direkt dåliga aggregat finns väl eg inte.
Klart alltid dyker det upp nya märken och så och där finns väl alltid en risk med dom förstås :roll:
Nåt av dom 5 stora kan alltid rekommenderas nästan var som helst i världen (Ponsse,Valmet Deere,Rottne,Ecolog)
Beror på var nånstans du håller till och vem av dom "stora" du har närmast till rent geografiskt.
Sen förstås dom som enbart tillverkar aggregat,typ Logmax,SP etc
Sen beror det på basmaskinen,pumptryck,flöde osv
Samt givetvis typ av dator i hytten

Avatar Fallback

Re: Skördaragg

gremo  
#68611 logmax svaghet är väl lövkörning har man hör,kör 561 nu hadde 551 innan.vad man hört så är det bättre fart i sp,men skruva sp är inte roligt o dom har inte gjort det lättare på 561an.hadde nog valt logmax om du bara kör gran/tall

Avatar Fallback

Re: Skördaragg

Tillan  
#68669 Tackar alla för hjälp, och siktar in mig på SP.

mvh
Tillan

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördaragg

mrme  
#68688
Tillan skrev:Tackar alla för hjälp, och siktar in mig på SP.

mvh
Tillan

Vad ja hört av några som kör och ser längdresultaten så är inte sp nått vidare på längdmätning skulle nog bra mycke hellre ta ett loggmax

Avatar Fallback

Re: Skördaragg

novis??  
#68694 T N skog är det dom du menar mrme :lol: enligt endel är valmet alltid valmet eller? sp eller loggmax är nog hugget det bästa är nog endå jd 480 kolla yt 590d-480 :P

Avatar Fallback

Re: Skördaragg

mrme  
#68700
novis?? skrev:T N skog är det dom du menar mrme :lol: enligt endel är valmet alltid valmet eller? sp eller loggmax är nog hugget det bästa är nog endå jd 480 kolla yt 590d-480 :P


Har hört nått från sca oxå om att dom som har sp ligger väldigt dåligt till.
Ett 480 funkar nog väldigt bra om man har en basmaskin med lite driv i. Går väl lite tantigt på en 1470 eller beror de på föraren??

Avatar Fallback

Re: Skördaragg

guido  
#71295
gremo skrev:logmax svaghet är väl lövkörning har man hör,kör 561 nu hadde 551 innan.vad man hört så är det bättre fart i sp,men skruva sp är inte roligt o dom har inte gjort det lättare på 561an.hadde nog valt logmax om du bara kör gran/tall


Håller inte med om problem med lövkörning på Logmax, iaf inte vanlig björk/asp. Har själv kört 2 st Logmax 5000 tot. över 11000 tim. P g a fjäderbelastad övre kniv tillsammans med den patenterade givaren som styr bl a pulsöppning gör den till en utmärkt kvistare. Problem med kvistning ligger i första hand hos aggregat med fast övre kniv, såsom valmets aggregat. Kommer du till en krök med ett sånt, att det i princip bara att släppa och ta om.

Ska inte uttala mig om produktionen och farten (har inte kört SP), men finns nog inget driftsäkrare aggregat än Logmax iaf.

Användarvisningsbild

Re: Skördaragg

skogsjan695xl  
#71304 har kört både logmax och sp i gallring som slutavv, tycker sp kändes snabbare på kapen men mätningen på logmaxet var ju säkert.
Logmax går fint i löv som tidigare säger eftersom den övre kvistkniven som har en givare som justerar pulsöppning.
Är allt inställt som det ska så går det riktigt fint i alla trädslag.
Driftsäkerheten är det nog ingen som slår logmax och fruktansvärt lättskruvat, bra slangdragning m,m.
Sp agg tycker jag det är en aning trångt på att byta slang, och så måste man skruva loss kåpan för att öppna, logmax har vanliga flaklås, så det är snabbt och enkelt att öppna för diverse underhåll.

Nu vet jag inte helt säkert hur det är på de mindre logmax med delar, men det 750 jag hade så var de mesta grejerna samma överallt, alla givare som till såg hemma, pulsöppning m.m var samma, alla kolvar hade samma dimension utom till mäthjul och tilt upp, annars var det samma om jag inte minns helt galet nu.

Mycke möjligt att SP också har så enkelt system, men jag tror ändå mer för ett Log max.

Avatar Fallback

Re: Skördaragg

Ursus 385  
#71356 Kesla aggregatet är jag mest imponerad av dem aggregat jag sett in action.
Satt på Bajlon Skog AB Profi 50 skördare. Mycket rappt o starkt aggregat,
tappade inte ett enda träd det skift jag åkte med. Tror det heter Kesla 18RH, men är osäker.
Passar bra för både slutav och gallring. Var också nåt speciellt med att matarvalsarnas skenor var snedställda och hade hullingar, vilket gav bättre grepp och mindre virkesskador, enligt entrepenören. Osäker på resvervdelar och återförsäljare dock. Finskt aggregat så borde väl ej vara nåt beskymmer. Vanliga på Profi och Sampo Rosenlew skördare, tror jag.

Avatar Fallback

Re: Skördaragg

hajo  
#71381 För att svara på första frågan! Aggregat tillverkade i Sverige så fins det igentligen bara 2 seriösa tillverkare som gör aggregat i någtra större volymer, SP & LogMax. Har själv ängnat mig åt att studera dessa två en tid. Min slutsats har blivigt att de är bra på olika saker. SP aggregaten verkar vara rappare och mer moderna än LM. Skall man sätta SP aggregaten på en H14 så får man ett mycket effektivt aggregat enligt min mening och även Rottnes mening. De har tydligen provat båda 2 innan de bestämde sig för att sätta SP 451 LF på sina H14 maskiner. LM aggregaten lever fortfarande på sitt rykte om tillförlitlighet, men i all ära så måste man i dagsläget titta på prestationen per jobbad timme och energiefektivitetn på Aggregaten. Där slår SP´t LM aggregaten med en modernare uppbyggnad av aggregaten. SP kan även köras direkt med aggregats datorn aggregatet utan några mellanboxar som LM behöver i en JD eller Valmetmaskin. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skördaragg

skogsjan695xl  
#71384 Man måste ha box mellan agg och dator även om man sätter ett SP på valmet och john deere, det är samma boxar som används när man kör LM agg.

SP kör ju med dasa 4 för det mesta så då måste den gå ihop med datorn i maskin.

Användarvisningsbild

Re: Skördaragg

skogsjan695xl  
#71388 http://www.logmax.se/produkter/styrsystem

Här är en länk till de system som används av LM och SP

Vi har en sådan box på 901 med ett SP agg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).