Gallring

Stammkvistning

13 inlägg 9195 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stammkvistning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65235 Någon som praktierar detta? Att gå med en liten grensåg och stammkvista?
Hur gör ni?
Vad använder ni för utrustning?
När gör ni det?
Hur mycket tar ni?

Berätta gärna vad ni har för erfarenheter?
Är det lönt att göra det?
Mår skogen bra av det?
Får man bättre kvalitet på virket?

Många frågor, Förhoppningsvis blir det mycket svar... :grin:



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stammkvistning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65239 Jag har stamkvistat en del granar som står inom synhåll från huset, sommartid så det vallar över inför vintern.
Hittills har alla granar klarat sig, trots att jag hört att det alltid blir röta osv.
Manuellt med 2m skaft.
Tätt med stammen upp till 4,5 m höjd.

Användarvisningsbild

Re: Stammkvistning

halvproffs  
#65265 Stamkvistning ska utföras under den sk vegetationsperioden dvs när trädet växer, för att kådan ska bli som ett plåster över sågytan. Runt kvisten intill stammen finns en sk kvistkudde, den ska vara rädd om och såga av grenen alldeles intill den. Det är i första hand tall som stamkvistas, för att kvaliten på stocken ökar rejält, tyvärr inte priserna i samma utsträckning. gran är mycket känsligare för stamkvistning. Grövre grenar än ca 20mm är det ingen ide att såga bort, för att det trädets kvalitet är ända undermåligt. Skogsstyrelsen har bilder som visar hur man går tillväga om man är osäker.

Avatar Fallback

Re: Stammkvistning

hawk  
#84511 Stamkvistar tall upp till fyra och en halv meter. På sikt blir det ju kvistfritt virke att sälja. Förmodligen inte för mig men kanske för barnen. Tallarna är ca 8 m, brösthöjdsdia cirka tio-tolv cm. Jag hinner med i snitt tio stam i timmen. det brukar bli två timmar åt gången.

Om det lönar sig? Nä inte för mig men jag har lite tid över och investerar den i kvistfritt virke. Annars skulle jag väl legat av de timmarna på sofflocket. Rappar man på lite går pulsen upp och då får man tillgodoräkna sig det som fys-tid :smile:

En kompis som jobbade som virkesinköpare till snickerier berättade att om han bara fick önska en sak så önskade han kvistfritt virke.

Jag har en två-delad alustång á la bacho och kvistsåg.

Avatar Fallback

Re: Stammkvistning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84596 Någon som sålt stamkvistat virke och fått bra betalt?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stammkvistning

Contorta  
#84599
nisse skrev:Någon som sålt stamkvistat virke och fått bra betalt?

/Nisse


Nej, eftersom de personer som stamkvistat inte längre lever.

Stamkvistad tall är och kommer att vara en bristvara. Dokumenterar man stamkvistningen väl, del på papper och dels märker träden så att de inte ryker av misstag i gallringen, så kan det blir en god affär. Men bara OM man gör sig omsorg i försäljningen av den mogna skogen och hittar en köpare som värderar kvaliteten.

Med tanke på hur lite tall det planteras nu för tiden, tror i alla fall jag att den som gillar att svettas lite i skogen kan ge sina barn en ökat värde genom att stamkvista. Tall blir en bristvara och stamkvistad fura ännu mer bristvara i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Stammkvistning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84613 Klart det har avverkats stamkvistade bestånd,även om stamkvistaren själv dött.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stammkvistning

hawk  
#84646 Jag har hört priser på sågad kvistfri furu på mellan 5-12 tusen + moms (per m3). Kärnvirke och täthet mellan åldersringar gör väl skillnaden.

Motvarande pris på sågad "vanlig" furu ligger väl på 2-3 tusen.

Någon som vet mer?

Avatar Fallback

Re: Stammkvistning

alias  
#84733
hawk skrev:Jag har hört priser på sågad kvistfri furu på mellan 5-12 tusen + moms (per m3). Kärnvirke och täthet mellan åldersringar gör väl skillnaden.

Motvarande pris på sågad "vanlig" furu ligger väl på 2-3 tusen.

Någon som vet mer?


Nu snackar du väl om priser på sågad vara från sågverket, annars vill jag veta vilket sågverk som betalar
2-3000 +moms/m3toub eller m3fub för sågtimret?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stammkvistning

hawk  
#84810 Ja, sågad.

Avatar Fallback

Re: Stammkvistning

axwell  
#84828 Där blev man en dagdröm fattigare.

Avatar Fallback

Re: Stammkvistning

hawk  
#85449 Sorry :lol:
"När något ser ut att vara för bra är det oftast det"

Avatar Fallback

Re: Stammkvistning

flisshejk  
#85828 Har man inget annat att göra i skogen så kan man som terapi ägna sig åt stamkvistning det blir onekligen fint, men att hinna skörda avkastningen tar ju en och en halv generation. Jag tror att det är mycket bättre att låta naturen själv får sköta stamkvistningen genom att inte röja för hårt i de unga bestånden, med det energi sortiment som blir mer och mer efterfrågat så får man betydligt snabbare avkastning på nedlagda pengar och arbete.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).