Börga med att se till att allt är helt o rent. Slangar bufferten mellan cylinder förg. , luftfilter, reglage etc...
Skruva (alltid) försiktigt in båda nålarna I botten. Spänn aldrig o tvinga inget. minsta antydan till stopp o där är det just stopp.
Kolla bruksanvisning eller tillverkarens hemsida vad grund inställningen ska vara.
Läs på lite o se hur den funkar. H är 9ggr av 10 huvudmunstycke o L är Lågfart/accelerations krets
Brukar normalt sett vara 3/4 ut på L och 1 varv ut på H.
Sen skiljer det här lite hur olika gör.
Jag brukar se till att den startar på grund inställning. Finns massor som kan vara slitet eller defect annars. Jag justerar aldrig en kall motor!
Jag justerar lågfart först!
Kollar var den börgar bli orkes lös i axet o går bakåt tills jag är nöjd.
Efter detta skuvar jag in topp varvet så att den precis vill takta under 50cc o över vill jag höra mer än så, gärna att den taktar ordentligt efter 10 sek.
Sen kollar jag axet igen o kanske ändrar om alltihop igen.
Får jag den o gå ordentligt justerar jag sen tomgången på T.
Den ska takta riktigt på tomgång. Varvet vill jag ha så kedjan står helt stilla vid normal spänning o slitage.
OBS!
Tvekar ni så fråga nån om de vill visa. Lyssna noga, ibland är det inte lätt o höra vad som händer.
Kör aldrig så det skriker obelastat. Motorer vill ha mer än bara luft!
Träna o testa olika inställningar.
Ju mer bränsle ju mer kraft, men ofta mingre topp varv.
Tänk på att topp varv o arbets varv är helt olika!
Arbetsvarvet brukar ligga ca 20-30% under rekommenderat toppvarv, detta är svårt att påverka med inställningar. Toppvarv har man nytta av vid kvistning av riktigt klena kvistar eller barkning etc...
Sågen har behov av bränslet för kylning o smörjning bla.
www.chainsawcollectors.se