Skotare

Rotator, skillnad mellan tillverkare?

5 inlägg 4157 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotator, skillnad mellan tillverkare?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4332 Vad har ni för erfarenheter av rotatorer? Det finns många på marknaden och det beror lite på hur man använder den proffs eller hobby. För en vedbonde så borde nog Finnrotor eller Baltrotor vara ett prisvärt alternativ. För proffs så borde Indexator ligga bra till. Hur är det med kvaliten på Baltrotor? Ett tag så dom väldigt grovhuggna ut på insidan. Dålig ytfinish. Men den borde räcka bra till vedkörare.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

balt,babalt veckans balt!

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4333 Hej! baltrotor fungerar bra.. vi monterade en på vår gamla valmet 860 och detta var hösten 02, vi bytte bort den hösten 05 och på den tiden hade det inte vart några problem, den hade säkert gått 6-7000 timmar med den rotatorn, det enda som blev var att den blev glapp ganska fort i upphängnings tappen mot länken! :(

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4339 6-7000 timmar måste vara godkänt :D
Sitter det någon magnetplugg på undersidan som det är på Indexators GV11? Synd att det inte sitter på alla indexators modeller. Det borde förlänga livslängden lite mer. Indexator har tagit fram en ny svängdämpare som verkar fungera bra. Tyvärr så fungerar den bara med deras rotator för att använda dämparen. Finns det någon bra svängdämpare till dom mindre rotatatorena?

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4340 JAg har en baltrotor, men jag har svarvat mässingsbussningar som jag knackat i till tappen mot länken. Har visserligen lite klenare tapp då, men jag har en av de minsta modellerna av rotor monterad på min vimek.

Den har då funkat bra åt mig och är ju riktigt billig, så för vedköraren måste den vara idealisk. Kör ju själv inte så mycket, men kan inte tänka mig att det skall bli några problem på länge :)

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4418 Vi kör med Baltrotor på 1210:an å den snurrar på som vilken rotator som helst. Vi har även en Prolenc svängdämpare å den funkar hyggligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).