Virkesmätning och Matrisfub

Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

26 inlägg 9375 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60422 VMF Qubera var på Elmia. Jag passade på att fråga vad de gör av vraket på industrin. De lägger vraket i samma hög som resten och in i processen. Är enda lösningen att sälja inkusive vrak?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

tredor  
#60424 kan tro det!rena stölden.

Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Skogstomte  
#60427 Ständigt detta VMF. Vid leverans av massaved har vi fått vrak för grov dimension, de verkar ha dåligt ögonmått (för hade de använt mäverktyg hade det inte blivit vrak), inga klumpar över 70 cm, det lovar jag. "Röta max 50% av ändytan" står det. När det börjar närma sig 50% av diametern (=under 25% av ytan) så vrakas det för röta. Maxgränsen för hela vältan var vi inte ens i närheten av. Upp till 4 fub per lass har vrakats, felaktigt anser jag. Ur samma välta, från samma bestånd upparbetat av samma personer var 3 lass vrakade upp till 4 fub, övriga 7 inget vrak alls. Vältan var homogen, ungefär likartad rakt igenom. Man har inte en chans att klaga, "VMF är oberoende" gömmer de sig bakom. Bevisen är undanskaffade. Detta är stöld 😡
Undrar hur stor vrakandel det skulle bli om man mätte VMF :ymsmug: ? Funderar på att kräva bilvägsmätning och förhandsbesked, sköter de sig inte så finns ju facit kvar.
Undrar hur många entreprenörer som fått klä skott för VMF:s godtyckliga mätning?

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Mickev  
#60431 Om man som säljare inte skulle vara nöjd med mätningen kan man väl begära stickprov på lassena. Då mäts varje stock för sig och torde då visa vad som är rätt och fel. Dock skulle det ju kräva att du som säljare är på mätstugan när lasset mäts in eller att du "beordrar" lastbilschaffören att inte godta tex vrak över en viss mängd osv.

Om jag inte minns fel så har du som säljare rätt att kunna kräva stickprov om du inte är nöjd med mätningen nämligen. Jag jobbar rätt mycket med stickprov och vill du så kan jag fråga vmf killarna vad som gäller? Säg bara till så frågar jag. Jobbar med dom nästan varje dag.

Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Skogstomte  
#60438 Ja tack, vill du göra det så vore jag tacksam. Vi är nog många som skulle vilja veta. Verkar ju bra om det är så, frågan är bara hur man ska kunna passa avhämtningen, massan som anmäldes 12 mars hämtades förra veckan...

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

orre  
#60450 Jag snackade med en snubbe i södras monter och han bekräftade en annan sak, nämligen det att vrakprocenten varierar med konjunkturen 😡

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Mickev  
#60516 Då ska jag försöka komma ihåg att fråga de imorgon. De man kan göra för att veta när de ska levereras är att helt enkelt kontakta timmerbilsföraren och be han ringa när han tänker hämta virket.

Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Christer j  
#60521 Det är något jag har noterat med.Stor efterfrågan på virke=väldigt lite vrak. Liten efterfrågan= ca 5 % vrak.
Jag hugger allt själv och sorterar alltid noga och på samma sätt.

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Mickev  
#60581 Ja då ska jag försöka att skriva kortfattat vad dom sa.

Du får som säljare vara på plats när lasset mäts in, dock får du inte "följa" mätaren medans han/hon mäter lasset. Igentligen får du inte bara fara dit utan ska vara medåkande till timmerbilen, men som dom sa, hur man tar sig dit är väl oftast sak samma. Som sagt, du får inte vara med då mätaren mäter ditt lass men när det är färdimätt kan du få se resultaten såklart.

Känner du att du inte är nöjd med mätningen kan du begära provmätning, dvs stockmätning av lasset. Det kostar kring 3000-4000:- för ett lass. Eftersom jag i regel varje dag kör virke åt tummarna (stockmätarna alltså) så han man väl börjat känna dom vid dehär laget ;) Dom berättade iallafall att dom i regel hittar mer vrak i bunten än vad travmätningen visar. Sedan ska man komma ihåg att det är betydligt svårare att travmäta då det är mörkt, lätt att missa röta, klykor osv.

De var lite kort vad tummarna sa på vmf husum. Hoppas det var till någon hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Skogstomte  
#60654 Mickev!

Jag tackar för att du tog dig tid att kolla detta :-bd .

Nej, det är ju klart att man inte kan hänga över axeln på mätaren, i så fall skulle ju i princip köparen också vara med.

Det där med bilen känner jag igen från mitt jobb, där är det en försäkringsfråga, händer något så får man pynta upp för reparationen ur egen ficka, kanske samma sak här???

Det jag vänder mig mest emot är att man är så maktlös när mätsedeln kommer, då är det redan för sent. Inga chanser att begära upprättelse 👎 👎 👎 Ett konstigt system egentligen att varor för miljarder varje år skickas iväg utan att man vet vad man ska få, även ett omedvetet misstag (medvetna misstag existerar inte hoppas jag) kan bli dyrt för säljaren och väldigt svårt att bevisa/korrigera i efterhand. Men så var det ju det där med logistik också...

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Mickev  
#60706
Skogstomte skrev:Mickev!
Det där med bilen känner jag igen från mitt jobb, där är det en försäkringsfråga, händer något så får man pynta upp för reparationen ur egen ficka, kanske samma sak här???

Hänger inte riktigt med vad du syftar på?

Det jag vänder mig mest emot är att man är så maktlös när mätsedeln kommer, då är det redan för sent.


Då du är på mätstugan och får se mätsedeln, dvs före bilen har farit så är det inte för sent vidta åtgärder... men som sagt, hur många engagerar sig så mycket att man är på mätstugan när virket sitt mäts in? Jag har aldrig sett nån iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Skogshuggarn  
#60710
Jasi skrev:VMF Qubera var på Elmia. Jag passade på att fråga vad de gör av vraket på industrin. De lägger vraket i samma hög som resten och in i processen. Är enda lösningen att sälja inkusive vrak?


Varför inte reglera in redan i säljkontraktet att påförda vrakandelar åtminstonde omvandlas till energived mot ersättning av gällande energivedspriser?.

Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

masterchief  
#60712
Skogshuggarn skrev:
Jasi skrev:VMF Qubera var på Elmia. Jag passade på att fråga vad de gör av vraket på industrin. De lägger vraket i samma hög som resten och in i processen. Är enda lösningen att sälja inkusive vrak?


Varför inte reglera in redan i säljkontraktet att påförda vrakandelar åtminstonde omvandlas till energived mot ersättning av gällande energivedspriser?.

Det vore det rättvisaste, men det gäller att komma dit.
Kan tänka mig hur industrin gnekar och påtalar den så kallade extrahanteringen, som de tydligen inte gör ändå :???:

Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Skogshuggarn  
#60717 Dit kommer vi inte sålänge industrin förlorar pengar på att vraken försvinner. (däribland landar även Skogsägarföreningarna).
Det hänger alltså (i nuläget), på oss enskilda skogsägare hurpass bra vi är på att förhandla om/runt våra pinnar/leveranser.

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

e97eda  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60732 En stilla undran i ämnet. Om vrakdelen i massaveden betalades som rötved, skulle ni då bry er om att sortera ut rötveden överhuvudtaget?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).