Skördare

Envirosys sågkedjefett

11 inlägg 7566 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Envirosys sågkedjefett

Fredrik Reuter  
#58477 Hej,
Läste en annons om ett sågkedjefett som Skogma säljer.
Är det någon som testat eller har synpunkter?
Det står ganska utförligt i länken nedan för den som vill ha mer information.

http://www.skogma.se/pdf/Envirosys%20Skogma.pdf



   TS
Användarvisningsbild

Re: Envirosys sågkedjefett

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58483 Klart intressant grej, påfyllningen av kedjeolja tar ju en del tid på årsbasis räknat - kan man spara nåra timmar såå..

Men jag vill hellre ha den ute på aggregatet - om det går..
Visst går det med en slang extra över kran, men vore skönt å slippa det!
Men för de som har tex Droppen smörjning med tank på maskinen, så äre ju enkelt att byta till fett..

Avatar Fallback

Re: Envirosys sågkedjefett

erik1234  
#61005 Verkar vara en bra grej, kollade på det på elmia, men det är för dyrt för att det skall löna sig.
Tyckte att försäljare sa att det kostade 5800 euro

Användarvisningsbild

Re: Envirosys sågkedjefett

masterchief  
#61021 På 5005an fyller jag på sågkedjeolja 1 gång i veckan...då är det sällan tomt...
Har för mig jag läste att tanken rymmer 60l.
Jäkligt smidigt att bara stjälpa i direkt från 20l dunken, bra arbetshöjd och allting...
Beroende på vad man kör så brukar en tjuga räcka i veckan gott och väl....

Avatar Fallback

Re: Envirosys sågkedjefett

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61056 jag pratade med försälaren på Elmia o det lät ju bra men när vi frågade om en liten visning så tyckte han inte att det var så kul längre. dom stog o grävde ett tag med sina verkyg o konstateradeade att det borde har kommit ut fet nu. inte kul o försöka sälja grejer o det inte fungera när man ska vissa hur mycket fet som skulle kommit ut

Användarvisningsbild

Re: Envirosys sågkedjefett

rocky  
#61508 Det lät VÄLDIGT bra i skrift och även han som körde maskinen men men det kanske funkar som allt annat när det är nytt :mrgreen:
Nästa fråga om det ska vara miljöanpassat Vad gör man med dom tomma behållarna? Sänds dom i retur och återfylls :?:

Avatar Fallback

Re: Envirosys sågkedjefett

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62075 om man slipper oljefilmen på rutorna är det mycket värt! men det verkade ju lite halvosäkert system än så man får nog vänta lite.

Avatar Fallback

Re: Envirosys sågkedjefett

Greaser  
#234738 Prova hultdins system istället. Klockrent byggt, en simpel pump på aggregatet, tyvärr ingen variabel inställning, men de nipplar som följer med funkar finfint. Dessutom har Agrol fett som funkar för både kedja och generell smörjning för både skotare och skördare. Färre sorter och färre transporter.

Avatar Fallback

Re: Envirosys sågkedjefett

BSM  
#234888 Har en slipkund som kör ett 480H med detta system. Helt värdelöst imho, skrotar ett absurt antal kedjor pga de har skurit i nitarna och inte går igenom slipmaskinen. Kedjorna blir stela och jävliga... Kanske är ett problem med just deras system, men det är min erfarenhet med Envirosys.

Avatar Fallback

Re: Envirosys sågkedjefett

skogmaman  
#292094 Om man använder Envirosys kedjefett, garanteras att kedjorna INTE är stela och jävliga.
Det har extrem vidhäftning vid höga hastigheter.
Tyvärr så förekommer det i diskussionerna att det skulle fungera lika bra med sk. entreprenad fetter, samma som till centralsmörjning.
De fetterna är väl framtagna för att STANNA på PLATS under högt tryck.
Och jag skulle väl vilja påstå att det är raka motsatsen till Envirosys fett, som är ett höghastighetsfett.
Eftersom Envirosys fettet reducerar förbrukningen med 90 % jämfört med olja, så blir kostnaden inte hög.
Förbrukning 1/10, och Envirosys pris per kilo är 170 kr, så blir jämför priset 17 kr / liter!!
Envirosys Kedjefett är framtaget speciellt för kedja och svärd. Det kommer från Canada och är baserat på en raps olja som är framtagen för livsmedelsindustrin.
Fettet har funnits på SP listan sedan 6 år sedan minst.

Nämnas bör att för att garantera bästa prestanda i systemen så bör man använda rekommenderat fett.
Vem skulle använda hydralolja till en bilmotor?

De e skillnad på fett och fett.;-)

Ha de!

Avatar Fallback

Re: Envirosys sågkedjefett

novis??  
#292316 kör prolong i fettsmörjningen funkar lika bra som envs...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).