Information om forumet

Forumtävling 1, Maj 2009

5 inlägg 28866 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Forumtävling 1, Maj 2009

Fredrik Reuter  
#58411 Dags för tävling på skogsforum, häng med, fina priser i potten, läs mer längre ner!
Ett försök har gjorts att göra frågorna såpass bra att majoriteten av användarna på skogsforum ska kunna delta i tävlingen. Svaren torde också kunna gå att söka fram på internet och på forumet, glöm ej heller att det finns en testinloggning kvar till http://www.kaparatt.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

Så här gör du:
Läs igenom frågorna och skriv ned dina svar.
Skicka sedan ett PM till mig och i ämnet anger du "din" rad, se exemplet nedan.
Skriv sedan de obligatoriska svar som önskas för övrigt i själva meddelandefältet.



Priser:
1:a pris - Hedern + 1 bokpaket "Arbete i Avverkningslag" samt 2 biljetter till Elmia Wood 2009.
2 - 5 pris - 1 bokpaket vardera likt ovan.
5 - idag okänt - 1 biljett till Elmia Wood 2009 vardera.


Reglerna:
Varje fysisk person får bara lämna in ett svars-PM, flera användarnamn genomskådas!
Enbart personer med adress i någon av de nordiska länderna får delta.
Svaret ska vara mig tillhanda via PM (personligt meddelande) senast 2009-05-17, 18:00.
Under tävlingstiden får inte svarsalternativ diskuteras på skogsforum mellan medlemmar.
Om du vinner måste du ange ditt namn och din adress för att erhålla pris, görs inte det tillfaller priset någon annan i tävlingen.
Jag, i egenskap av tävlingsledare, är enhällig domare. Uppstår tvist gällande fel/rätt svar gäller källan jag hämtat det ifrån, enda undantaget är ett uppenbart fel hos källan, isåfall stryks denna fråga.
Flest rätta svar och bästa förslagen vinner, bästa förslagen bestäms av tävlingsledaren.
Tävlingssvaren kommer inte presenteras öppet på skogsforum, dock förebehåller sig Skogsforum rätten till att använda slogans eller liknande som deltagare skickar in.
Ingen vinstskatt utgår, alla priser har ett värde < 1.400.- per styck.
I övrigt gäller de allmänna reglerna på forumet, läs om under "Om webbplatsen" om du är osäker.

Ok, då kör vi, lycka till!

Fråga 1:
Den virkestillredning som verktyget Kaparatt utgår ifrån återfinns i:
1. VMR 1-99
2. VMR 1-07 (och VMR 1-06 för mätning av massaved)
3. Träd-AMA

Fråga 2:
Ett virkessortiment kan innehålla flera kvalitetsklasser:
1. Ja
2. Inte i södra Sverige
3. Nej

Fråga 3:
Den längd som datorn under frammatningen gör beräkningar på, kallas prognoslängd. För att datorn ska kunna göra korrekta beräkningar måste den ha en minsta längd om:
1. 2 trädlängder
2. 1 stocklängd
3. 2 stocklängder

Fråga 4:
En trädslagsblandning som beskrivs: 2 7 1 kan mer ingående beskrivas som:
1. 20% löv, 70% tall, 10% gran
2. 2 granar, 7 tallar och 1 lövträd inom en provyta
3. 20% tall, 70% gran, 10% löv

Fråga 5:
Vilket påstående passar bäst in vid en avverkning nära/intill bäck eller å:
1. Avverka så nära som möjligt, vattnet behöver så mycket ljus det kan få.
2. Lämna en trädlängd närmast bäcken/ån orörd.
3. Lägg stickvägar så körspåren leder näring från marken rakt ner i vattnet.

Fråga 6:
Vad kännetecknar ett "impediment" bäst:
1. Marken producerar < 1m3sk/ha skog/år
2. Området som är direkt under stora kraftledningar
3. "Fri" mark där allemansrätten är utökad

Fråga 7:
Årsringskraven för tall bestäms i grovänden av stock, 2-8 cm från märgen, och ska för att stocken ska klara kvalitetsklass 1 uppgå till minst:
1. 10
2. 20
3. 1 per stock

Fråga 8:
Vilken radie bör en vändplats på en skogsbilväg ha:
1. 32m
2. 13m
3. 9m

Fråga 9:
Hur ofta arrangeras Elmia Wood:
1. Vart fjärde år
2. Varje år
3. Vartannat år

Fråga 10:
När startades Skogsforum:
1. 17 mars 2004
2. 23 juli 2008
3. 15 mars 2005

Fråga 11:
I skogsvårdslagen finns regler för ransonering av äldre skog. Hur stor måste skogsfastigheten vara för att omfattas av denna regel:
1. 50 hektar
2. 400 hektar
3. 1000 hektar

Fråga 12:
Hur mäter dagens skördaraggregat krök på stockarna:
1. Tappar längdgivaren mer än en meter trots att stocken matas fram blir denna vrak
2. Övre och nedre kvistknivspar jämför sig mot varandra varje decimeter
3. Dagens aggregat kan inte mäta krök.

Fråga 13:
Vilken tid på året är det lämpligt att röja tall grövre än 7cm i rotskäret...
1. 1februari tom 20mars
2. 1juni tom 15 juli
3. 1 augusti tom 15 september

Slut på 1-2-3 frågorna, nu återstår bara två, nog så viktiga, delmoment:

A) Vilka förbättringar, ändringar eller funktioner skulle du vilja att skogsforum genomför/lägger till?

B) Vilka slogans eller liknande tycker du skulle passa in på vårt forum (ex. är "Mötesplatsen för skogsfolk")

Observera att delmoment a och b är obligatoriska och måste fyllas in för att du ska kunna delta i tävlingen.

Är du klar nu? Skicka då in rätta raden + svarstext i a och b i ett PM likt ovan till https://skogsforum.se/ucp.php?i=pm&mode=compose&u=2

Till sist också ett tack till Mora in Europe och Vimek för bidragen till priserna!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Forumtävling 1, Maj 2009

Fredrik Reuter  
#58458 *bump* för att tråden ska bli ny.

Dags för tävling! Läs reglerna noga!
Välkomna att delta!

Länk till tävlingen kommer finnas på startsidan ikväll, jag har inte tid att lägga ut detta just nu.

Lycka till!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forumtävling 1, Maj 2009

Fredrik Reuter  
#58808 Hej,
Det är dags för en ny bumpning!
Ett drygt dygn kvar bara tills tävlingen stängs!
Ta chansen och var med och tävla om fina priser. Tänk på att alla svar torde finnas genom att:

- Söka på forumet: https://skogsforum.se/search.php
- Använda Kaparatt.com: http://www.kaparatt.com
- Googla!: https://www.google.se

Små ändringar har också gjorts på prisbordet. Lite oklart hur många biljetter som kommer finnas till Elmia ännu + att det tillkommer lite unika priser från bl a Vimek.
Elmia är numera också med och sponsrar tävlingen, det tackar vi för! http://www.elmia.se/wood

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forumtävling 1, Maj 2009

Fredrik Reuter  
#58901 Hejsan!
Ja, då var tävlingen avslutad!
Resultatet presenteras senare ikväll, jag har lite markgöra kvar först! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forumtävling 1, Maj 2009

Fredrik Reuter  
#58944 Ok, då kommer resultaten efter många om och men...

Nio tappra var med och tävlade denna gång.
Så här gick det:

1. Skogstomte
1. Skogsjan695xl

3. Henrik K
6. Freddy213
6. Kalhygge
6. GremoNiclas

7. Betula
8. Getost91
9. Buster67

Som synes så blev det delad seger. Både Skogstomte och Skogsjan695xl (Hatten av och grattis till er båda!) hade full pott på frågorna och jag kan inte skilja dem åt när det gäller förslag och slogans så såhär får det bli.
Samma gäller Freddy213, Kalhygge och GremoNiclas på delad 6:e plats.
Detta gör att det ställer till det lite på prisbordet så för nu måste jag skjuta på lite på själva prisutdelningen. Jag ska dock säga att jag inte tror någon kommer bli besviken, jag återkommer om detta.

Rätt rad då, här kommer den:

2133212213132

Gratulationer till vinnarna! :-bd

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).