Vedmaskiner, flishuggar

Ny eller beg. vedmaskin, är väldig "kluven" i frågan!

9 inlägg 11754 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny eller beg. vedmaskin, är väldig "kluven" i frågan!

Mats karlsson  
#57887 Ligger risigt till med veden,funderar på vad man skall köpa för vedmaskin,klinga,svärd eller klipp,ny eller begagnad.Tänker spendera ca.45000+moms,har för övrigt mycket som skall klyvas framöver, upp till ca. 30cm.Tacksam för åsikter och förslag!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ny eller beg. vedmaskin, är väldig "kluven" i frågan!

masterchief  
#57892 Jag skulle satsa på en vedmaskin som förenklar så mycket som möjligt för dig...
Inmatningsband till kapen så du slipper handdra stockarna sedan transportör efter klyven.
Sedan för att förenkla ytterliggare så är ett påläggningbord väl investerade pengar. Då slipper du lyfta alla stockar från marken.
Jag är av den filosofin att veden ska värma så få gånger som möjligt :lol:
Begagnade maskiner kan vara lite vankliga emellanåt,,, ofte är de lite vekt gjorda, så de kan vara lappade lite här och där... men man kan ha tur och hitta en pärla till en vettig peng...
svärd eller klinga tvistar de lärda om,,, har bara kört med svärd så jag kan inte råda dig angående motsattsen..
Sedan finns alltid alternativet att hyra in maskin, det gjorde jag tom i lördags 8)
På en helg kör du upp årsbehovet med en vettig maskin...

Avatar Fallback

Re: Ny eller beg. vedmaskin, är väldig "kluven" i frågan!

Mats karlsson  
#57895 Ja begagnat har väl alla någon dålig erfarenhet av 😡 men ska man ha inmatning så kryper priset upp en del, så det är väl därför man kikar på beg. Det finns ju en del maskiner annars tex. Lennartsfors vedkombi, KTS vedkombi, hakki pilke 60oh eller woodmax hawk. Funderar så det ryker. :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny eller beg. vedmaskin, är väldig "kluven" i frågan!

masterchief  
#57898 Du har inte tillgång till någon maskin du kan hyra av någon bekant under tiden du letar?
Märkligt det här med begagnat är att lämliga objekt sällan dyker upp när man behöver dem...
Ska du ha traktordrift?

Användarvisningsbild

Re: Ny eller beg. vedmaskin, är väldig "kluven" i frågan!

Fredrik Reuter  
#57899 Hej,
Ok, ingen aning om skick, avstånd till dig osv, men skulle du kunna plussa på 5.000 vore en sådan kanske inte fel:

http://www.blocket.se/vi/21399943.htm?ca=7_s

En Easy dessutom, kanske du slipper "vedmaskinsarmbåge" om du tänkt köra mycket... :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny eller beg. vedmaskin, är väldig "kluven" i frågan!

Mats karlsson  
#57945 Den finns ca. 3 mil hemifrån, har kollat på den, tyckte den såg sliten ut, oxå var det mycket delar bytta,negativt eller bra en smaksak innan man vet.Ringde en som ville sälja sin Bilke årsmodell 04 max diam.25 cm pris 40000 är det rimligt? Någon som har erfarenhet av den och så pass grov ved som 25 cm?(känns som den får slita ont)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny eller beg. vedmaskin, är väldig "kluven" i frågan!

masterchief  
#57957 Jag har dålig koll på Bilke och kapacitet eller prissättning...
Om man tar Hakki pilke 1X37 så fungerar de bra med grov ved... upp till drygt 30cm iallfall.
Sedan bökar sig rotben mm .
Jäklars vad det sprutar kubik genom dem när det är mellan 20 och 30cm ved 8)

Avatar Fallback

Re: Ny eller beg. vedmaskin, är väldig "kluven" i frågan!

fredar  
#58074 Vill kasta in Peltec 550 (www.vedmaskiner.se) i leken också.

Det är en lite enklare maskin utan fast monterat transportband. Den har 18" svärd
så 35 cm i diameter är inga problem och tvåstegsklyv där normalläget klyver med 3
ton i skaplig hastighet och kraftläget klyver med 7 ton i långsammare takt.
Köpte min i höstas och har nu kört upp årsförbrukningen. Tycker att det är en bra
maskin som inte kostar skjortan som alla dom finska gör.
Men visst dom finska apparaterna är fina förståss...

Betalade 42 tusen inkl moms för maskin samt ett 5 meters transportband...

/Mikael

Avatar Fallback

Re: Ny eller beg. vedmaskin, är väldig "kluven" i frågan!

Mats karlsson  
#58941 Nu är veden kapad o kluven med den nyinköpta Bilken, riktigt nöjd måste jag säga ,med mycket ved under 20 cm i diam. slår den nog det mesta.Än så länge är jag nöjd alltså! :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).