Traktorer och processorer

Jag har skaffat en grålle

11 inlägg 16249 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jag har skaffat en grålle

dieseltomten  
#56679 Som dessvärre växlarna inte vill gå i. Nån som har nå stall tips om den?
Jag tänkte ha den som kraftkälla till vedmaskinen ändå men vore ju kul om den gick att köra.
Fotogen driven sak det där. Men jag har hört att man ska blanda diesel och bensin för att få fram liknande soppa som
fotogen.
Nån som kan dementera detta?
/T



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Jag har skaffat en grålle

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56713
dieseltomten skrev:Som dessvärre växlarna inte vill gå i. Nån som har nå stall tips om den?


Låter som det gamla tricket att skruva ur oljelocket och köra runt med skruvmejsel?

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=96924

Inlägg #5 där är bra beskrivning. En MF35:a och grålle är snarlika

Avatar Fallback

Re: Jag har skaffat en grålle

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56734 Hej, f

Går inte ngn växel i eller eller är en växel fast?

Fotogen är ett skitbränsle som användes för att det var billigt på den tiden. Finns ingen anledning att blanda egna häxbrygder om du nu inte vill slita ner motorn i förtid, få dålig effekt och äckliga avgaser. Kör på bensin. Se bara till att ta bort ev förvärmningskåpa över förgasaren.

MN

Användarvisningsbild

Re: Jag har skaffat en grålle

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56737 Du kanske skulle gå med i Grålleklubben ! Medlemsavgiften är 200 kr/år. Då kan du anlita deras "Grålledoktorer".

Avatar Fallback

Re: Jag har skaffat en grålle

dieseltomten  
#56800 Växelspaken går att föra till höger och till vänster men inte rakt fram eller bakåt för att få i nån växel.
Men jag ska ta mej en titt på det hela för att se vad det kan vara.

Men apropå förvärmarkåpan, är det den aluminiumfärgade kåpan över förgasaren alltså`?

men vore det inte smidigt att köra på diesel-bensinblandning ändå, då dieselskatten är återbäringsbar.
Eller kommer den gå dåligt rentutav. Men det är ju lägre kompression i dessa jämfört med bensindrivna dito.
Tänkte mest på att de är tillverkade för att gå på skitsoppa...

Tack för svaren.
Återkommer om jag lyckas peta i nån växel och få den att gå.
Ska sätta i ett batteri med lite snurr i så jag kan provstarta den i allfall...
Testade med startmotorn och petade i kraftuttaget och det fungerade iallafall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har skaffat en grålle

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56802 Förvärmarkåpan är den som sitter över grenröret. Sitter med två långa bultar mot topplocket.

Vissa påstår att om man skall köra en TED-Grålle på bara bensin så bör man även byta till ett grenrör från en bensinare (TEA) för att minska förvärmningen av insugsblandningen ännu mer. Tror nog att det är mest i varmt klimat som det är viktigt.

Användarvisningsbild

Re: Jag har skaffat en grålle

totte  
#56813 Ett problem med fotogenmotorer är att om man har det förvärmda insugningsröret kvar så kan dom bli fruktansvär tjuriga att starta när dom är varma, eftersom bensinen förångas helt. Har den erfarenheten från en gammal jordfräs från 40- 50-talet som var gjord för fotogen, stannade man den varm så fanns det ingen möjlighet att få igång den förrän den svalnat minst en kvart. Vet nu inte säkert om det gäller Grålle. Annars går väl en fotogenare väl så bra på bensin.

Avatar Fallback

Re: Jag har skaffat en grålle

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56967 Det kan vara så att kulan som sitter på växelspaken blivit sliten så även växelförarna. Då kan man få spaken med kula att hoppa ur läget i bryggan för växelföraren.
Testa att skruva upp de två muttrorna som fäster spaken i lådan. Lyft upp spaken. Peta med en mejsel till växelförarna så att de ligger på en fin linje och sätt tillbaka spaken så att kulan passar i sitt tänkta läge.

Avatar Fallback

Re: Jag har skaffat en grålle

dieseltomten  
#57942 Fick växellådan att fungera...
Skruvade av växelspaken och oljelocket. Tog sen den listigt utplacerade startveven och rörde om i grytan.
Satt lite hårt, men sen lossnade växelförarna.
Nu går den som en klocka.
Återstår nu att ta reda lite uppgifter på riksarkivet så att det går att återregistrera den.
Den nuvarande ägaren av regnumret är en volvo 740 från 1990 så det var ett tag sen den försvann ur registret.
Är den bara inte "skrotad" i papperen så går det visst att lösa.
Packningarna till tankväljaren svällde och tätade efter en stund. Sen var det bara att tanka och köra.
Ska gå igenom den och byta oljorna så den inte havererar pg nåt sånt.
Fick till och med den att starta med veven.
Skitkul traktor :-)
Tack för tipsen... synd nu att farsan blev eld och lågor så den traktorn får jag väl inte tillbaka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har skaffat en grålle

totte  
#57947 Men vad kul att det fixade sig! Då får man önska lycka till med pappersexercisen och hoppas att du får låna den av farsan din nån gång ibland :lol: .

Tänkte på det med, om du kör på bensin, kolla om det behövs nån sån där tillsats för att ventilstyrningarna skall smörjas. Finns säkert nån här som vet hur det är med den motortypen.

Användarvisningsbild

Re: Jag har skaffat en grålle

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57954
totte skrev:Men vad kul att det fixade sig! Då får man önska lycka till med pappersexercisen och hoppas att du får låna den av farsan din nån gång ibland :lol: .

Tänkte på det med, om du kör på bensin, kolla om det behövs nån sån där tillsats för att ventilstyrningarna skall smörjas. Finns säkert nån här som vet hur det är med den motortypen.


Skall inte behövas nåt särskilt, de här motorerna konstruerades på 40-talet innan man började med blytillsatser och annat elände i bensinen. Kolla vidare på effektskillnad 95-oktan handelsbensin/aspen 2-t för mer om denna diskussion

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar