Vedmaskiner, flishuggar

Kapklinga - slipa & skränka + underhåll av vedkap

4 inlägg 32475 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kapklinga - slipa & skränka + underhåll av vedkap

Crille68  
#56642 Hej!
Har införskaffat en g a m m a l vedkap med en väldigt rostig klinga - men den var billig! :lol:
Den snurrar relativt lätt men låter "lite" illa...
Jag har kollat och kompletterat lagren i motorn med lite färskare fett. Öppnade lagerbockarna på axeln och fettade in dem lite extra också. Hur mkt fett ska man ha i dem egentligen? Jag har inga fettnipplar utan man måste öppna dem för att få i nytt/mer fett.
Hur gör ni? Fettar ni in dem ofta eller först när de nästan skär? :???:

Nu till huvudfrågan...
Klingan är väldigt rostig men jag antar att det slits bort när man kapat lite.
Fast hur slipar man klingan? Jag har förstått att man gör det bäst med fil då man en vinkelslip riskerar att överhetta tänderna.
Men vilken vinkel och var & hur? Jag är helt novis på detta och skulle behöva en bra instruktion och gärna ngn bild och/eller skiss...
Sedan var det skränkningen...gör man det "lite på känn" med en skiftnyckel eller?

Jag vet att det bästa vore att lämna in den men det kostar ju pengar...kanske mer än vad min såg kostade...och sedan vill man ju prova lite själv och "en bra karl reder sig själv"...men att fråga lite om hjälp är ju aldrig fel. :wink:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Kapklinga - slipa & skränka + underhåll av vedkap

Skogshuggarn  
#57198 Lämna in klingan för maskinslipning och skränkning hos någon firma istället.
En 60´s brukar ligga på facila 150-200:- och då blir det som att "kapa i smör".

Det värsta som kan hända en slipmaskinsoperatör, är om någon har varit på klingan med rondell och skiftnyckel (typ), ett antal ggr för den lämnas in.
Brukar resultera i att man får "lägga om" hela skiten och köra helt ny tandprofil 😡 = mer tid och då blir det naturligtvis dyrare.

Mycket vanligt när det gäller snåla bönder och "fattiga" pensionärer,,,,fråga mig - jag vet! :wink:

Avatar Fallback

Re: Kapklinga - slipa & skränka + underhåll av vedkap

Nolltax AB  
#57201 Skogma säljer skränktänger.
Mekonomen säljer krypolja. Allmänt kallat torrolja.
Klibbar inte, perfekt på rostig klingsida... Alternativt gångjärn, kärvande kökslåda eller blixtlås som tagit stryk av alltför mycket kalk i tvättvattnet t.ex..

Användarvisningsbild

Re: Kapklinga - slipa & skränka + underhåll av vedkap

Skogshuggarn  
#57208 "Dieseltängerna", (+ 4 mm), ligger på runt 1000:- st, och skränkklockan kostar ungefär samma.
Ovanst räcker för att få "halva jobbet gjort",,,,,

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).