Skogsvagn (Huggarvagnar)

fundering krin skogskran

15 inlägg 8513 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fundering krin skogskran

kockum836  
#54733 hej, jag Heter Anders och är ny här! har läst en del å förstår att de finns mycke kunskap här. Jag funderar på att köpa en ny kran, den ska monteras på taket på min ford 7600, dvs med låg fot. är sugen på en kts 5,3 meters. Nån som har en sån och kan rekomendera eller?

Eller är det dum å köpa nytt?

Tycker att de som finns begagnat verkar va gjort av rent guld om man tittar till priserna, 25-30 tusen för en gammal glapp fms 1500, var är logiken i det?

Jag kommer använda kranen till att köra min årsved (ca 25m3)+ grannars ved(ca50m3) och len del på entreprenad.


Anders



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: fundering krin skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54743 Tjena o välkommen hit!
Att sätta en Fmv 1500 på taket är ett självmål (4m)med tanke på att den hamnar så högt uppe att den når knappt ner till marken.
Hur hög är en 7600 upp till taket?
5,3meter är rätt anständigt, har själv haft en 4,8m Fmv 2500 på en BM 650 tidigare.
Att köpa nytt eller beg handlar mer om hur mycket det får kosta och begärt pris är inte samma som sålt till det :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: fundering krin skogskran

kockum836  
#54754
gnisten83 skrev:Tjena o välkommen hit!
Att sätta en Fmv 1500 på taket är ett självmål (4m)med tanke på att den hamnar så högt uppe att den når knappt ner till marken.
Hur hög är en 7600 upp till taket?
5,3meter är rätt anständigt, har själv haft en 4,8m Fmv 2500 på en BM 650 tidigare.
Att köpa nytt eller beg handlar mer om hur mycket det får kosta och begärt pris är inte samma som sålt till det :mrgreen:


just 1500 va bara en prisjämnförelse, den blir nog i minsta laget å ha på taket, traktorn är 277cm hög och en 650 är nog 265cm. Kranen kommer att vara monterad på en ram som sitter på 3-punkten fast upphöjd så den kommer över synfältet, sitter teleskopiska stödben på ramen.

Men de finns väl nån här som är inblandad i kts kranarna? tyckte jag läste nå sånt här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: fundering krin skogskran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54796 Intressant projekt, jag gillar ide'n med att ha kranen på taket.
Släng upp lite bilder när det finns.

Avatar Fallback

Re: fundering krin skogskran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54803 kockum836: Visst kan du få en K.T.S kran med kort stolpe för takmontage men vi kan ta detta via PM istället så ingen tycker att det blir smygreklam här.

MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: fundering krin skogskran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54809 Nämen kör det öppet här som en information från en säljare till en kund, jag vill gärna följa detta.

Avatar Fallback

Re: fundering krin skogskran

kockum836  
#54829
Morgan Nordin skrev:kockum836: Visst kan du få en K.T.S kran med kort stolpe för takmontage men vi kan ta detta via PM istället så ingen tycker att det blir smygreklam här.

MVH
Morgan Nordin, K.T.S


Ungefär vad är priset på en 5,3 meters med kort fot å ingen extrautrustning? bara de nödvändigaste, helst utan ventilpaket då jag redan har ett monterat på traktorn.

Pma om du vill.

Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: fundering krin skogskran

kockum836  
#54830 köpte förreten en ny motorsåg idag, en husqvarna 450, verkar vara hyffsat klipp i den. Nån som har en sån?

Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: fundering krin skogskran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54901 Anders: Pris tar vi på PM. Om jag fattat rätt tänker du bygga ett högt stativ som skall sitta i 3-punkten. Stödben fast stativet är ostagat? Hur högt fritt synfält har du tänkt dig - ofta blir det lite "gamnacke" som ngn träffande uttryckte det när man försöker se uppåt-bakåt (det är ju inte bara gripen man behöver ha koll på) och då är det inte så kul med en kranfot i vägen men bakrutans utformning spelar naturligtvis in här. Personligen skulle jag nog faktiskt bli mindre störd av en kran monterad på en vanlig 3-punktsadapter men smaken är som baken. Bild på en takmonterad kran sr du längst ned på denna sida http://kts.se/NT/svenska/produkter/huggarvagn.htm.

MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: fundering krin skogskran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54907
Bild

Där ser man alla argument man behöver!

Avatar Fallback

Re: fundering krin skogskran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54920 Slurfi: Argument för att ha en vagnsmonterad kran för det är vad bilden visar?

MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: fundering krin skogskran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54922 Haha, nej jag menade bara att det är den smidigheten man är ute efter, att plocka framför sig när man
kör in i hygget är ju kanonfint.
Sen hur man löser det är ju en smaksak och beror på många faktorer.

Avatar Fallback

Re: fundering krin skogskran

kockum836  
#57725 ja.

Jag sökte lite info om kts kranar, tyckte priset va lite högt...
Så nu blev de en fmv 1600 med hydraliska ben å 90 com utskjut. rotatorn är bytt till en runtomgående.
Mycket nöjd

   TS
Användarvisningsbild

Re: fundering krin skogskran

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57731 Morgan:
På K.T.S. sida står det att det fungerar fint att montera ett litet aggregat på kranen. Vilket aggregat avses, och vilka kranar passar det fint till.

Jag har en K.T.S.-kran som jag är mycket nöjd med. Fast idag önskar jag att jag hade valt en med utskjut, främst för att få mjukare körning. Fast det hade inte gjort illa med lite extra räckvidd också, även om kranen alltid lär vara något för kort.

//.D

Avatar Fallback

Re: fundering krin skogskran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57918 Christian: jag skulle nog rek att man har en 6,7m kran om nu vill sätta något lättare aggregat eller klipphuvud på en K.T.S kran. Den kranen tar ju strax över 500 kg i kranspets utan grip och rotator så det sätter ju gränsen för vilka aggregat som är lämpliga.

Kranar är alltid för korta. Frågar du ngn som har en 10 meters kran så fattas det där också ibland :grin:

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).