Avverkning (slutavverkning)

Är gödsling verkligen bäst väg för ökad produktion?

69 inlägg 5602 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: Är gödsling verkligen bäst väg för ökad produktion?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867156 Stillastående vatten blir inga träd glada av.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

skogshare  
Skogsola skrev:Stillastående vatten blir inga träd glada av.

Inte heller av ihållande torka. Även normalt sett fuktiga/blöta marker och angränsande områden kan ju torka ut vid för kraftig avrinning under våren och därefter möjlig torka under sommaren. Min fråga är därför om det är praktiskt möjligt försvarbart att reglera vattenflöden / vattennivån på ett hållbart sätt.

TS
Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#867164 Visst ska man avväga noga om hur och om man dikar.
Sen beror det ju mkt på var marken befinner sig, djup till grundvatten , tillrinning av vatten mm.
Har några mindre områden intill avverkningar där det i stort sett inte stod några träd , pga för mycket stillastående vatten men efter dikning , så växer ungskogen så det knakar på dessa områden ! Det är roligt att se 😀

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#867165 Dessutom så brukar diken oftast slamma igen mer och mer med tiden .

Användarvisningsbild

skogshare  
Skogsnördennorrland skrev:Visst ska man avväga noga om hur och om man dikar.
Sen beror det ju mkt på var marken befinner sig, djup till grundvatten , tillrinning av vatten mm.
Har några mindre områden intill avverkningar där det i stort sett inte stod några träd , pga för mycket stillastående vatten men efter dikning , så växer ungskogen så det knakar på dessa områden ! Det är roligt att se 😀

En aspekt på detta är ju att det samtidigt ges klimatbidrag till att återställa tidigare utdikade våtmarker. Vad är rätt och vad är fel?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867167 Ur produktionssynpunkt är det givetvis fel att plugga diken. Ur klimatsynpunkt är det tveksamt. Men det är ett sätt för politiken att visa handlingskraft utan att störa någon stadsbo.

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#867172 Har än del diken som är gjorda på tidigt 1900 , under 80 talet och några i nutid !

Skulle aldrig falla mig in att plugga igen dessa , då man ser vilken skillnad de gör på rätt mark !

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#867296 Jag skulle säga att för att klara träd från torka så skulle man på många marker dika av den anledningen. Vid torra perioder så har de dikena legat torra sedan länge, och grundvattnet ligger en bra bit under dikesbotten. Men vid normal höst, vinter och vår så transporterar dikena bort det ytliga vattnet bort som gör att granarna får ytliga rötter och inte kommer åt vattnet vid torrperioder. Vid lägre vattenstånd hela året så får träden djupare rötter. Skyddsdikning vid plantering är ju en bra åtgärd. Samt att underhålla de befintliga dikena man har sedan tidigare. Men kan kanske också skulle överväga att tillåta dikning igen. Jag vet inte vad det är som är så farligt med det om det görs på rätt sätt och inte släpps direkt ut i en sjö eller liknande.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#867298 SLU-professor avråder helt från gödsling enligt SR:
https://sverigesradio.se/artikel/profes ... sla-skogen

Användarvisningsbild

skogshare  
#867423 Vilka egna erfarenheter har ni av gödslingsalternativet askåterföring? Positiva och negativa.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#867424 Och framför allt. Finns det några prisuppgifter?

Användarvisningsbild

rokon  
#867458 Nu ställer jag en relevant fråga, var ifrån tar träden upp det ämne, ämnen, som ger det största vikttillskottet när trädet skördats och helt torkat dvs absolut torr, torrsubstans.

1 Från jorden genom rötterna?
2 Eller från luften?

Ta nu denna fråga på allvar och försök ge ett svar vad ni tror, utan att försöka leta reda på fakta. Mvh rokon
Ps var nu inte blyga svara vad ni tror, det är inte värre en så, 2 alternativ, välj vad ni tror!

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#867462 Kul fråga. Som din fråga är ställd så låter det som du vet att det är luften. Eller ovan ytan. Det är väl solen. Eller du menar kanske koldioxiden i luften. Hm. Annars hade jag nog gissat marken. Men tanke på ganska snabbt resultat efter gallring så tror jag att det är upptaget av kol från grot och rötter.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
skogshare skrev:Vilka egna erfarenheter har ni av gödslingsalternativet askåterföring? Positiva och negativa.

Aska är lämpligt endast för torvmarker, då det i praktiskt sett alltid finns tillräcktlig med N av nerbrytning. P och K ligger under torvan i blöta grundjorden som rötterna har ingen tillgång.

😀 Effekten är nog helt avgörande! Boda tillväxten, men också kvaliten. 💪
Alla dikade torvmarker som har på någorlunda bra tall, borde egentligen gödslas med aska.
Samt äldre torvmarker, som redan förändrat till svartare myll liknande torvjord, har oftast brist på P och K och andra mineraler som aska innehåller.
Gran på såna marker blir vanligtvis bredda, flertoppiga och korta. Det orsakas av obalans mellan kväve och mineralerna, och det kan bäst påverkas med aska.

jannee  
#867470 Själv är jag "ganska" säker på att huvuddelen av vad ett träd består av kommer från luften.
Vissa mineraler kommer nog från jorden, där svamparna är medskyldiga till att förse träden med dessa ämnen.

Man ser när man eldar upp ett träd (ved), veden brinner INTE, det är gaserna som brinner när trädet värms upp.
När pannan fungerar optimalt är det inte mycket aska som bildas, kan gå veckovis mellan uraskningarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).