Sågverk (mindre)

Batteridriven bandsåg från Wood-Mizer - Världspremiär?

17 inlägg 1309 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Batteridriven bandsåg från Wood-Mizer - Världspremiär?

Torbjörn Johnsen  
#856847 Sågverkstillverkaren Wood-Mizer kommer nu med en batteridriven version av sitt bandsågverk Wood-Mizer LT15 Wide. Tanken är att batteridrift ska kunna vara ett alternativ för den som vill såga utanför elnätet och som inte vill köra förbränningsmotor. I grunden så är sågverket ett LT15 Wide (Classic) där bensinmotorn har bytts ut mot ett batteripack och en elmotor.

1727175968_woodmizer-batteri-1.jpg

Med fyra litiumjonbatterier i batteriboxen får man 4 x 1,4 kWh (totalt 5,6 kWh) att jobba med och det ska enligt Wood-Mizer räcka till "flera timmars kontinuerlig drift". Batteriboxen kan fyllas med fyra, fem eller sex batterier och med sex batterier ger det enligt Wood-Mizer "en imponerande driftstid om 8 timmar beroende på trädslag och sågkrav".

1727175968_woodmizer-batterier.jpg

Batterierna laddas i en 240V-laddare och det tar fyra timmar att ladda fyra batterier, fem timmar att ladda fem och sex timmar för sex batterier.

Batterisågverket går enligt Wood-Mizer att beställa redan nu för leverans i slutet av 2024. Priset finns ännu inte på Wood-Mizers svenska sajt men jag har ställt frågan och återkommer så snart jag vet mer.

Så här beskriver Wood-Mizer funktionerna för LT15 Battery Sawmill:
- Smart Power Feed: Innovativ teknologi som kontinuerligt övervakar sågparametrar och optimerar motorns prestanda för att leverera de bästa möjliga skärresultaten.

- SW-B Kontrollpanel: Har automatisk justering av skärhöjd och ger viktig information som batteriets laddningsnivå, energiförbrukning samt motor- och batteritemperaturer.

- Hållbart batterihus: Beläget på en lättåtkomlig plats där en traditionell motor vanligtvis skulle vara monterad. Batterihuset är dammtätt, fuktbeständigt och utformat för att tåla utomhusförhållanden.

- Batterikonfigurationer: Sågverket kan köras med 4, 5 eller 6 batterier, vilket ger flexibilitet och förlängda driftstimmar för stora projekt.

- Snabbladdning: Den medföljande laddstationen möjliggör samtidig laddning av upp till 6 batterier och kan anslutas till ett standarduttag. Laddning av fyra batterier tar cirka 4 timmar, och varje ytterligare batteri förlänger laddningstiden med en timme.

- Mobilt sågverk: Sågverket är redo för transport på allmänna vägar, vilket gör det möjligt för sågverksoperatörer att arbeta med avlägsna projekt.

Här finns några videofilmer om batterisågverket:

?

Inklusive en amerikansk YT-video:
?

Samt lite mer bilder:

TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven bandsåg från Wood-Mizer - Världspremiär?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857219 Riktigt spännande, när kommer första till Sverige?

Användarvisningsbild

Badger  
#857235 Här blir man onekligen nyfiken på hur de räknat. Motor 7,5 kw enligt deras Usa sajt. Batteri 1,4 kwh som mest 6 = 8,4 kwh. Det får inte jag till flera timmar... såg även att listpriset var 26995 USD i dagens växelkurs ca 272000 kr. På det tull och säkert säljarens påslag. 350000kr här?

Användarvisningsbild

Per Malmsten  
1727535068_img_5924.png
Verkar finnas i Sverige
Från 207 000:-

Användarvisningsbild

Badger  
Per Malmsten skrev:
1727535068_img_5924.png
Verkar finnas i Sverige
Från 207 000:-

Låter osannolikt bra att det skulle vara mycket billigare här än over there. Langa över en länk. Om det stämmer kanske man rent av slår till av ren nyfikenhet.

Användarvisningsbild

Per Malmsten  
1727547126_img_5925.jpeg

Användarvisningsbild

#857274 Tänkte på en grej, kan man ladda medan man kör?
Isf så är det ju idealiskt att dra en kabel från elbilen som
man dragit dit sågen med så har man nästan oändligt med ström.

Användarvisningsbild

Badger  
Per Malmsten skrev:
1727547126_img_5925.jpeg

Nä dra mig på en liten vagn. Det verkar faktiskt vara en rejäl rea " Ord. pris: 322.000:-, KAMPANJPRIS 207.000:-". Orginalpriset stämmer ungefär med vad jag gissade med vanliga svenska påslag jämfört med Usa. Sen ska ju tilläggas att Usa inte har någon moms så ska man jämföra med Usa så är det 258750, men vi är ju vana vid att våra priser är ex moms. Det här får undersökas lite. Det luktar lite död grävling om en så stor sänkning. Barnsjukdomar? Noterar att Vanliga LT15 Wide utan batteri med motsvarade sågpanel ligger på 120000 så batteribiten kostar ca 90000, värt det?

Svar på frågan om man ska vara petig. Först i världen = Nej.
Nu när kollar lite filmer ser jag att batterisågen funnits i staterna i cirka 1 år.
Senast redigerad av Badger sön 29 sep 2024, 07:00, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Badger  
Slurfi skrev:Tänkte på en grej, kan man ladda medan man kör?

Fast då är väl risken att du tömmer bilen så du inte kommer hem?

Användarvisningsbild

Badger skrev:
Slurfi skrev:Tänkte på en grej, kan man ladda medan man kör?

Fast då är väl risken att du tömmer bilen så du inte kommer hem?

Nej det är nog ingen risk, tex en vanlig Tesla har ganska stort batteri så om man inte har mer än 60 mil
till sågstället så är nog den risken relativt liten.

källefall8  
Badger skrev:Här blir man onekligen nyfiken på hur de räknat. Motor 7,5 kw enligt deras Usa sajt. Batteri 1,4 kwh som mest 6 = 8,4 kwh. Det får inte jag till flera timmar... såg även att listpriset var 26995 USD i dagens växelkurs ca 272000 kr. På det tull och säkert säljarens påslag. 350000kr här?

Det är ju sällan motorn drar lika mycket som märkströmmen, kanske i närheten precis vid uppstart och om man matar hårt i en grov stock. Sedan blir det ju inte så mycket motortid på en dags sågning, den mesta tiden går till hantering runtomkring.

Användarvisningsbild

Badger  
#857496 Kontinuerlig drift bör vara räknat på att sågen går mer eller mindre hela tiden och att det är en som sköter sågen och två eller tre gubbar som plockar fram stockar och plockar bort det som är sågat och staplar det. Och utgå från något realistiskt snittvirke med angiven 60 cm snittdiameter på stock och gran och vad belastningen är då. En sak som jag gillar med deras batterisåg är att det finns en amperemätare och någon slags optimering på matningshastighet baserat på det.

Användarvisningsbild

#857546 Jo precis, en siffra för normal körning för 1 man och en siffra för kontinuerlig drift med 3 man.

Användarvisningsbild

Badger  
#857548 Jag såg inget om hur woodmizer räknat. Om någon ser det vore det kul att läsa även om jag nu bestämt mig för att batteridrift inte tillför något för mig. Skaffar jag såg ska den ändå stå i ladan så det blir fast el på den.

slatte  
#857555 Hade varit trevligt om man kunde ladda under drift, antingen via kabel eller batteri, och då även kunna ha en större motor som drar mer ström om det krävs. Detta för att slippa att ha stora/dyra huvudsäkringar. Det är ju oftast mycket tid som motorn står still skulle jag säga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).