Avverkning (slutavverkning)

Erfarenheter av TREEBULA

5 inlägg 1785 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenheter av TREEBULA

Peter Grö  
#852234 Hej skogsvänner.
Jag planerar för kommande avverkningar och e nyfiken på era erfarenheter av Treebula (Virkesbörsen). Det är en typisk västgötsk grandominerad 🌲 skogsfastighet jag äger där jag avser att hugga ut främst gran utmed mina tegor/åkrar och även avverka löv men spara tallen. Enligt skogsbruksplanen rör det sig om ca 4-500 m3.
Istället för att låta södra avverka det till listpriset undrar jag om det kan vara värt att blanda in Treebula och låta dem skicka avverkningsuppdrsget på anbud? Vad tycker ni som tagit hjälp av Treebula/Virkesbörsen om dem och deras insats?

Tacksam för svar!

P-Grö

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Erfarenheter av TREEBULA

Axl  
#852275 Sök på virkesbörsen så finns det lite info. Men mycket tyckande och lite riktiga erfarenheter.

Användarvisningsbild

furen  
#854850 Hur har det gått? Jag tror du gör jobbet minst lika bra själv. Ring till Sydved och närmsta sågverk med eget inköp som väl troligen är Derome eller Vida för dig och jämför sen buden.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854869 Ska du göra en riktig upphandling typ det som Virkesbörsen gör så ska du sända ut ordentligt kartmaterial och bestånduppgifter. Då kan du få ett seriöst anbud på en gång. Säger du bara att du har en avverkning så kommer det en gubbe och ger dig en keps men det är inte säkert att du får bra betalt.

Användarvisningsbild

Lax  
#855035 Jag sålde ett avverkningsuppdrag via Treebula i våras. Tyckte processen var smidig och jag fick många bud, där det bästa kom från en aktör som jag inte hade hittat på egen hand. Nästa gång det ska avverkas kommer jag kontakta dem direkt och jämföra med lokala skogsägarföreningarna.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).