Motorsåg och handhållet

Husqvarna 435 svårstartad och dör

6 inlägg 825 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 435 svårstartad och dör

Sjobie  
#849171 Har precis tagit över en beggad Husqvarna 435.

Den är svårstartad och när den väl går igång så får man hålla igång den med lite gasjuck men efter en kort stund dör den. Det beter sig då som att man sågar i något och den inte orkar och dör av den anledningen. När man försöker starta den igen så går den trögt. Alltså det går trögt att dra runt motorn men det går dock att dra runt.

Vad säger en erfaren på forumet? Nyper den eller kan det vara något annat som är mer lättfixat? Förslag på test eller åtgärd?

Tack på förhand.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 svårstartad och dör

Rotvältaren  
#849178 Troligen behöver förgasaren justeras men om jag inte minns alldeles galet har justerskruvarna på den modellen splines så börja kanske med att kolla upp det.

Användarvisningsbild

Sjobie  
Rotvältaren skrev:Troligen behöver förgasaren justeras men om jag inte minns alldeles galet har justerskruvarna på den modellen splines så börja kanske med att kolla upp det.

Ja det är mycket möjligt. Tack! Vad kan orsaka att motorn går tungt efter den dör tror du?

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#849276 Läste ditt första inlägg igen och inser att jag missade att det är en begagnad såg du tagit i din besittning och det väcker en del onda aningar då sågens historik kanske är okänd. Det kan vara så illa att sågen är svårstartad för att den helt enkelt är skuren. Eller så kan fenomenet du beskriver bero på att förgasaren är så illa ställd att den dränker sig så till den milda grad att det går tungt att dra runt, så kallad hydrolock eller ånglås på svenska.

Vad du kan börja med är att ta loss ljuddämparen för att se vilket skick kolven är. Är det repat och skrapat är den helt enkelt skuren.

Användarvisningsbild

Sjobie  
#849289 Ja precis. Det är det jag är rädd för.
Bra idé med att kontrollera kolven! Tack!

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#849300 En titt på tändstiftet kan också ge en uppfattning om motorns skick. Är stiftet grå/vitaktigt har motorn fått för snål bränsleblandning vilket i sig kan bero på felaktig förgasarinställning eller luftläckage. Det första är enkelt åtgärdat, det senare lite knepigare då det kan vara fråga om insug eller axeltätningar.

https://blog.racing-planet.de/sv/laes-av-taendstiftet/

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).