Öppna kategorin

Idag eldade jag en pinne på min gård

18 inlägg 2576 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Idag eldade jag en pinne på min gård

Kälarn  
#841045 Jag eldade några pinnar på min gård, istället för att åka 45 km till återvinningen. Anmäl mig inte !

TS
Elmia

Re: Idag eldade jag en pinne på min gård

tallen100  
#841052 Bättre slänga de styrande "idiotidesprutorna" på tippen, så blir det en renare och bättre värld.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841060 Stanna där du är, myndigheten är på väg!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#841062 Gäller ju inte på jord/skogsbruksfastigheter. Så det går lika bra som förut.

Alvarsson  
#841063 Bra, du har koll.

Användarvisningsbild

Kälarn  
#841071 Hallå! Ska alla svenskar skaffa en lantbruksfastighet för att elda en pinne 😀 ? Synd för dottern som bara har en tomt. Men kanske jag kan ta med hennes kvistar .

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841075 Transport av avfall får bara kommunen göra!

Användarvisningsbild

Kälarn  
#841078 Ok. Jag klipper kvistar på hennes rönn, och sedan... Ska jag hyra ett släp och åka till återvinningen , eller kontakta kommunen för transport av pinnarna?

TS
Användarvisningsbild

Sjögård 4  
Trädgårdsavfall och fjolårsgräs får eldas upp, men en eldning får inte besvära människor, djur eller miljön.

https://www.gislaved.se/bygga-bo-och-mi ... da-utomhus
Gislaveds kommun

Användarvisningsbild

rokon  
#841093 Lugn nu, snart skall vi fira vår gamla hedniska sedvänja som vi alltid har gjort,.Valborgsmässoafton,
Har ni glömt att det är till brasan vid offerlunden ni skall dra ert strå till stacken!

Användarvisningsbild

Kälarn  
#841106 Nej! Kvisten ska köras med el, bensin eller dieselbil till återvinningen. Vi får bara elda ved. Alltså kvistar som är klassificerade som ved och ämnade till någon form av "värmning " ? Eller...

TS

jannee  
#841126 Finns INGET tydligt EU direktiv som förbjuder privatpersoner att elda trädgårdsavfall.
Svenska myndigheter gör sina egna tolkningar, elda du på för du kan INTE lagfaras.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#841174 I övrigt gäller väl som tidigare i de flesta kommuner att man tillåts elda under två veckor på våren respektive två veckor på hösten men att däremellan råder eldningsförbud..🤔

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#841175 https://www.gislaved.se/bygga-bo-och-mi ... da-utomhus
Nya regler för eldning av trädgårdsavfall
Nya lagändringar om utsortering av bioavfall som trädde i kraft den 1 januari 2024 påverkar möjligheten till eldning av trädgårdsavfall. Förändringen innebär bland annat att du som privatperson inte får elda ditt trädgårdsavfall och för föreningar som vill arrangera exempelvis en majbrasa krävs dispens för att få elda.

De nya bestämmelserna gäller för alla såväl privatpersoner som för verksamheter och är en del av införandet av EU:s avfallsdirektiv, som bland annat innebär att bioavfall i första hand ska materialåtervinnas.

Ser över rutinen för dispans
Vi håller just nu på att se över hur vi ska arbeta med de nya reglerna. Mer information om hur och när man ska söka dispans kommer inom kort.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841192 Hörde när dom pratade om detta på radion, dom hade med någon "expert" och denne sa något halvkryptiskt att det är ok att elda för att grilla korv.

Så det är väl i så fall bra att se till att ha ett paket korv med sig och grilla när det börjar bli bra glöd....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).