Bioenergi

Elbilarna förfall

710 inlägg 31543 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

laguma  
#832263 Som Hantverkar bil behöver man 2,8 KW, gärna ggr 2. Det medger det mesta man behöver i form av laddare, eldrivna maskiner, även en liten mig. om så behövs.
Det är tragiskt att de som tillverkar elbilar i detta segment inte begriper hur ändamålsenlig denna typ av elbil skulle kunna vara.

Användarvisningsbild

svampbob  
#832376 Jag såg just en upprörd bekant ute på sociala media döma ut sin ID03. Han parkerade den ute på gatan i Norrbotten med 49% laddningen och när han ska ha den igen 5 dagar senare så är han nere på 10% bärgning, upptining och nu i veckan byter han tillbaka till bensinbil.

Jag lider med den bilhandlaren som i förra veckan fick en arg norrbottning i luren.

Alvarsson  
Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
svampbob skrev:Jag såg just en upprörd bekant ute på sociala media döma ut sin ID03. Han parkerade den ute på gatan i Norrbotten med 49% laddningen och när han ska ha den igen 5 dagar senare så är han nere på 10% bärgning, upptining och nu i veckan byter han tillbaka till bensinbil.

Jag lider med den bilhandlaren som i förra veckan fick en arg norrbottning i luren.

Varför skulle han bärga den om han har 10% kvar i batteriet?

Användarvisningsbild

svampbob  
Sundhult skrev:
svampbob skrev:Jag såg just en upprörd bekant ute på sociala media döma ut sin ID03. Han parkerade den ute på gatan i Norrbotten med 49% laddningen och när han ska ha den igen 5 dagar senare så är han nere på 10% bärgning, upptining och nu i veckan byter han tillbaka till bensinbil.

Jag vet inte, det lilla som var kvar kanske inte räckte till laddstationen eller att bilen var för kall för att ta laddning. På bilden var den snöiga bilen indragen i en varm industrilokal eller verkstad.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
svampbob skrev:
Sundhult skrev:

Jag vet inte, det lilla som var kvar kanske inte räckte till laddstationen eller att bilen var för kall för att ta laddning. På bilden var den snöiga bilen indragen i en varm industrilokal eller verkstad.

Om jag minns rätt har den minsta ID.3 ett batteri på 58 kWh, vilket betyder att det borde vara runt 5 kWh kvar i batteriet.

WLTP för den ligger på 1,5 3 kWh/mil, så räknar jag riktigt högt och säger 2 kWh/mil så kommer den 2,5 mil. Om ägaren inte hittar ett vägguttag att ladda inom den radien känns det inte som den var lämnad på gatan. Skulle till och med tro att det kan finnas en ordentlig laddbox och laddstation inom det avståndet.

Låter dessutom som mycket phantomdrainging, men jag har iofs dålig koll på det för en ID.3.

Umea  
#832480 Denna kända motor journalist har en önskan:

Siffran för batteriförsämring är framöver det enda sättet att värdera en elbil på marknaden vid 3 års ålder. Hur hälsosamt är batteriet på den, den

siffran borde vara lika viktig på displayen på instrumentbrädan som antalet mil den har tillryggalagt.

https://carup.se/kand-motorjournalist-d ... ll-diesel/

Ha en Trevlig kväll !
Hälsningar från ett -20 grader kallt Umeå

Alvarsson  

jannee  
#832559 I min enfald tror jag personligen att man kan dra alla elbilar över samma kam.
De kan bli dyra leksaker, och som han säger Tesla är välbyggd, hurudan är då de betydligt billigare elbilarna ?
Experten:

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#832664 I Frankrike har det varit sån rusning efter elbilar så man har varit tvungen att göra paus på dom generösa subventionerna som varit.
https://alltomelbil.se/rusning-efter-el ... ventioner/

jannee  
#832701 Är det inte så pass enkelt att elbilarna är FÖR DÅLIGA i förhållande till vad biltillverkarna tar ut i priser.
M. a. o. inte värda sitt pris och just av den orsaken går franska staten in och stödjer elbilsproduktionen.
ALLA jag säger alla subventioner är på sikt skadliga för att inte rent ut säga i längden katastrofala.
När politiker stöder något blir det i 99 fall av 100 bara långsiktigt bortkastade pengar.
Om varje produkt får konkurrera på egen hand blir det till slut det bästa alternativet som överlever.
Man ser väl hur EUs subventioner (bidrag) helt och hållet förstört svenskt jordbruk.
Avgifter och pålagor som ogynnsamt drabbar de mindre medans de större i högre grad åtnjuter bidragen, sak samma snart sagt i ALLA branscher.
Svenska staten sponsrar elbilarna, undra hur transportstyrelsens 11 000 medarbetare ska överleva när det inte finns några fossildrivna bilar längre eller vem som ska stå för vägunderhållet när bilismen inte längre pumpar in 70 miljarder årligen.
Eller är det så enkelt att kilometerräknare är på väg tillbaka, tror det var 2030 det skulle vara sådana på varje elbil.
Det är något DU inte visste något om - ELLER HUR ??

https://www.flashback.org/t3557382p5

Alvarsson  
#832707 Sponsring av elbilar är en droppe i havet, gentemot de jättelika subventionerna som det mycket skadliga fossila bränslet åtnjuter. 75 Svenska årsbudgetar årligen. Vedervärdigt.
https://www.imf.org/en/Topics/climate-c ... 0Subsidies

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Sponsring av elbilar är en droppe i havet, gentemot de jättelika subventionerna som det mycket skadliga fossila bränslet åtnjuter. 75 Svenska årsbudgetar årligen. Vedervärdigt.
https://www.imf.org/en/Topics/climate-c ... 0Subsidies

Så exakt hur mycket subventioneras elbilar med globalt varje år?

Alvarsson  
#832718 Som jag skrev, en droppe i havet jämfört med de enorma subventioner som det skadliga fossila bränslet åtnjuter. 75 Svenska statsbudgetar!

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Som jag skrev, en droppe i havet jämfört med de enorma subventioner som det skadliga fossila bränslet åtnjuter. 75 Svenska statsbudgetar!

Nu var frågan hur mycket subventioneras elbilar globalt? Om du vet att det är "en droppe i havet" borde du också kunna återge siffrorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).