sön 12 jan 2025, 09:56#867485
Jag hoppas ni fortsätter vara lika engagerade i denna tråd och att vara riktigt förbannade och förnedrande över min person, det hjälper oss alla vettiga människor att förstå hur galet ni beter er och vad det är för slags folk som finns bakom ägarstatistiken över vårt viktigaste ekosystem.
Ni lär få det hett om öronen de närmsta åren, var så säkra, den som tror han kommer undan genom att hålla mamma i kjolen, kommer att få lära sig att släppa taget och kliva in i vuxenvärden, där finns framtiden, mamma skogsägarföreningen, mamma skogsindustrin, mamma skogsstyrelsen och mamma politiken kommer inte att stå med er så länge till, ni kommer att få en spark i arselet rakt ut i verkligheten var så säkra.
Så då börjar vi lektion ett, att ta ansvar för framtidens Svenska skogar.
Blädning var vad som gällde på 90-95% av Sveriges skogsyta fram till 50 talet, kalhygge som kommer att visa sig vara en parentes som varade ca 70 år (inte mycket i ett träds livstid) i Svensk skogshistoria har nu straffat ut sig själv, och bara idioter som är vana att styra på lokal nivå kommer att klamra sig fast vid sin idiotskogsförbrukning, men givetvis betraktas som de dårar de är om några år.
Varför jag talar om att de är vana att styra på lokal nivå, är för att de har kunnat köpa allt mer skog tack vare att vi haft en galen prisstegring på skogsfastigheter under 40 år, det har skapat små jävla skitpåvar som sperätter runt och tror de är några företagsgenier och att det är kalhyggesidiotin som gjort att de blivit rika och kunnat köpa på sig allt mer mark, nääää de har skövlat ett ekosystem som är allas vårt livsviktiga förutsättning för överlevnad och tillhör oss alla, de har inte tagit nåt ansvar whatsoever, och jag vill bara spy när man sitter här på forumet och babblar om att "ta bort skog innan den blir för värdefull för naturmupparna" tragiska grundlurade idioter, det är sånt här som gör er så förbannade, men någon måste säga det, ni ska fan inte tro ni tagit nåt som helst ansvar och ni ska veta att ni är jävligt illa sedda i de flesta byar ni terroriserar.
Nu går vi vidare med det NYGAMLA skogsbruket, det som förvirrar hjärndöda människor, för att det har så många namn, som snö för samerna så hade blädningen säkert hundra olika namn fram till 1953 när jag föddes, "dimension" var nåt tok där man matade sågverk med skog som uppnått en viss diamweter, det kunde gå fort i Norrland, där man vart årtionde fick minska toppdiametern för att de grova träden tog slut, ett sågverk hade 30 i toppen 1870, 25 i toppen 1880 och 20 1890, så det kunde gå snabbt utför med idiotblädningar, idag har vi ett snitt på 20 cm i BRÖSTHÖJD vi slutavverkningarna i dessa trakter, då var diametern 7,5 meter upp, så ja vi är fortfarande större idioter idag än då.
Men eftersom vissa dårar jämför sån idiotblädning mad dagens "fina" "kulturskogsbruk" så är jag tvingad att visa hur man kan missbruka allt slags skogsbrukande, här kommer ansvaret in, ansvaret att tala klarspråk, ansvaret att ta till sig ny forskning, att oxå diskutera alternativ och då försöka ha många tankar i hevet samtidigt.
Uno Wallman talade sig varm för blädning på sin tid men hade många fel i sina tankar, men tack vare att vi nu vet hur skogsmark fungerar någorlunda bra, så har vi aldrig haft ett bättre tillfälle att ändra vårt skogsbruk och för första gången någonsin komma så nära ett optimalt sjkogsbruk som bara gårm.
Alla tjatar på mig att visa vad jag gör som är så bra, men jag har bara blädat i liten skala med de 40 hektar jag äger, och jag hoppas kunna redovisa många bra resultat de närmsta åren, många gånger när jag går ut i mina skogar så blir jag helt rörd över hur klok naturen är, den undervisar oss människor om vi bara vill ta emot lektionerna.
Blädningens historia har nya ansikten snart när var 10 år, då avsättningen styrde väldigt mycket och vi har inte så mycket att hämta från alla avarter som förekommit, men jag kommer gå igenom dessa under detta år, och när jag är färdig så kommer ni alla stå och läxa upp kalhuggarna lika elakt som jag gör, för det ni gör är så jävla galet att ni skulle börja gråta om ni visste vad ni gjorde.
Jag återkommer.