Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4650 inlägg 355465 visningar 59 följer Svara, dela mm...   

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#867336 Är det du Ulf med röd jacka som hänger och dinglar i repet ??
När togs den bilden ?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

WarPeter  
ulf 1 skrev:Nu går jag och väntar på skogstaxeringens bedömning av tillväxten i Sveriges skogar, jag undrar hur det är att gå till jobbet och sitta och fixa och mixtra med tabellerna, vem vet, man kanske kommer på en variant som visar att tillväxten ökar i gen, men då ljuger man givetvis

Så förstår jag dig korrekt? Om tillväxten går upp så ljuger dom eller har dåliga metoder. Men du hänvisar glatt till deras siffror de redovisat att tillväxten gått ner. Men du håller inte på med cherry-picking? Jag får tacka för alla goda skratt du bjuder på i alla fall.

Tralsmo  
ulf 1 skrev:Men va fan, det ordnar sig, verkligheten kan ingen vinna över i längden.

Bra skrivet Uffe.

Det tog mig nästan en minut å radera den andra chiten du skrivit i kommentaren.

Du ska inte skriva dumheter i affect det slår bara tillbaka på dig själv å du framstår som en idiot å fårskalle.

Sen begriper ja inte varför du inte postar bilder från din egen fantastiskt väl skötta fastighet utan helt orelevanta bilder för svenskt skogsbruk.

Har du inte alla hästar hemma Uffe?

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Tråkigt med människor som skryter med att dom förstör skogsmark, eftersom vi har en industri som befolkats av korkade dårar allt sen 60 talets början, så förstår jag ju varför denna dåraktighet smittat av sig även på leverantörena av råvara ( ni skogsägare) till denna idiotindustri , det jag inte förstår, är varför ni inte sätter er in i hur ett skogsekosydtem vill bli behandlat, en sak är säker, det vill inte bli behandlat av dårar, jag kommer ihåg 1980 talet när Bo Bergren var VD för Stora, som det hette på den tiden, han hade då i rask takt kört ALLT i botten, Stora hade även flera stålindustrier fram till 1980, den som haft ansvaret för dom var dåren Bo, de lades ner ett efter ett och han flyttades runt vart efter han kört företagen i botten, men Wallenberg har alltid tagit hand om sina dårar, så det fick bli deras skogsindustrin när han förstört all stålproduktion, och gissa om det gick åt helvete där oxå.

En enda mening på 7 textrader 😮 Nytt Skogsforumrekord? Ett tips när man skriver för att lättare få läsaren att förstå är att dela upp texten i lagom långa meningar, t.ex. max två rader, där varje mening bara behandlar ett ämne. Dessutom kan man ha flera meningar i ett textstycke 😎

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#867394 Men snälla Ulf !
Vet mkt väl att Linné traskade runt i Lappland !
Han följde Umeälven uppströms ! Har väldokumenterat att han övernattade på min gård innan han fortsatte uppströms , som för övrigt varit i släkten sen tidigt 1700.
Jag har kvar träd sen den tiden , 300-400 åriga tallar , ca 30 stycken ! Så mycket kan jag säga att de är inte dubbelt så höga och några 600 kubik/ ha här , de kan du drömma om ! De tallarna är inte nämnvärt högre än de 140 åriga tallarna som står där i samma bestånd !

Användarvisningsbild

halvproffs  
#867396 Ulf lever i en fantasi som han själv konstruerat med egna påhitt som är utan all fakta. 👎

Användarvisningsbild

ulf 1  
#867410 Det är just detta som är så jobbigt med er fårskallar som jämför äpplen och päron som industrins historie"forskare" lärt att ni ska göra för att hålla illusionsnumret hemligt.
Skogsnördennorrland skriver "De tallarna är inte nämnvärt högre än de 140 åriga tallarna som står där i samma bestånd"
Vad jag vet så knallade Linne runt 100 mil i Lappland från kust till Norge och tillbaka, om din stuga har trehundraåriga tallar runt sina knutar och det är en bonitet run 2 så blir aldrig träd större givetvis, men det finns områden med 4-5 oxå och där har du ju inga urskogar som på Linnes tid, alla urskogar på bra mark är ju borta, det är den sorgliga sanningen.
Vet inte varför dessa impediment jämförs med produktiva marker, annat än i syfte att förvilla allmänheten som ska övertygas om att det var sämre förr, bara tragiskt att ni skogsägare blivit bullshitarnas förlängda arm.
Sen hade någon åsikter om att tillväxten kanske inte alls har minskat, ja tänk om det var så väl, men så är det ju inte.
Jag är så klok att jag kan ta till mig forskning som beskriver vad som händer när du kalhugger, och ja, all fri forskning som inte görs i regi av industrin, säger samma sak, du förstör marken, produktiv mark skapas inte med mallar och turboplantor, träd behöver vatten, rätt slags näring och samarbete med mykorrhiza, allt detta slås ut vid en kalhuggning, försök fatta det nu.
Träd som dör innan 10 års ålder ÖKAR inte tillväxte, bara en riktig idiot förstår inte det, sen 60 talet har plantagerna dött till 50% det är det som slår igenom nu, 6 gånger sen 1960 har 30-50% av planterade träd dött av snöskytte, knäcke, grentorka, snytbaggar och bla bla bla, då är det konstigt om tillväxten slutar på just dessa plantagemarker, man måste vara jävligt blåst för att inte förstå detta.
Ni som har varit med på resan borde ha uppfattat detta, men ändå så tjafsar ni emot mig, varför då.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Det är just detta som är så jobbigt med er fårskallar som jämför äpplen och päron som industrins historie"forskare" lärt att ni ska göra för att hålla illusionsnumret hemligt.
Skogsnördennorrland skriver "De tallarna är inte nämnvärt högre än de 140 åriga tallarna som står där i samma bestånd"
Vad jag vet så knallade Linne runt 100 mil i Lappland från kust till Norge och tillbaka, om din stuga har trehundraåriga tallar runt sina knutar och det är en bonitet run 2 så blir aldrig träd större givetvis, men det finns områden med 4-5 oxå och där har du ju inga urskogar som på Linnes tid, alla urskogar på bra mark är ju borta, det är den sorgliga sanningen.
Vet inte varför dessa impediment jämförs med produktiva marker, annat än i syfte att förvilla allmänheten som ska övertygas om att det var sämre förr, bara tragiskt att ni skogsägare blivit bullshitarnas förlängda arm.
Sen hade någon åsikter om att tillväxten kanske inte alls har minskat, ja tänk om det var så väl, men så är det ju inte.
Jag är så klok att jag kan ta till mig forskning som beskriver vad som händer när du kalhugger, och ja, all fri forskning som inte görs i regi av industrin, säger samma sak, du förstör marken, produktiv mark skapas inte med mallar och turboplantor, träd behöver vatten, rätt slags näring och samarbete med mykorrhiza, allt detta slås ut vid en kalhuggning, försök fatta det nu.
Träd som dör innan 10 års ålder ÖKAR inte tillväxte, bara en riktig idiot förstår inte det, sen 60 talet har plantagerna dött till 50% det är det som slår igenom nu, 6 gånger sen 1960 har 30-50% av planterade träd dött av snöskytte, knäcke, grentorka, snytbaggar och bla bla bla, då är det konstigt om tillväxten slutar på just dessa plantagemarker, man måste vara jävligt blåst för att inte förstå detta.
Ni som har varit med på resan borde ha uppfattat detta, men ändå så tjafsar ni emot mig, varför då.

😂😂😂😂 ulf, varför resonerar och beter du dig alltid som en obildbar tölp och idiot?

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#867417 Du är en fantasipelle utan fakta Ulf 🤣
Dom har gjort det bra de som orkat argumentera med dig i tråden !

Hoppas du är vettigare i dina relationer med nära å kära, annars tycker jag synd om dem!

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsnördennorrland skrev:Du är en fantasipelle utan fakta Ulf 🤣

Hoppas du är vettigare i dina relationer med nära å kära, annars tycker jag synd om dem!

Troligen synd om dem. När fick sonen lön på sågen?

Användarvisningsbild

Mr mister  
#867422 Två frågor ulf.

Vad är resultatet av en skogsbrand?

I inre Kanada sker bränder i områden även där inget skogsbruk sker.

Om jag gör ett kalhygge och återför all massa i form av aska. Är det samma som en skogsbrand?

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867428 Bra förbättring där Ulf. "Bara" 4 rader långa meningar i det senaste inlägget 👍

Användarvisningsbild

Vedproducent  
bengt.a skrev:
Skogsnördennorrland skrev:Du är en fantasipelle utan fakta Ulf 🤣

Troligen synd om dem. När fick sonen lön på sågen?

Det blev nog ingen lön över när man ser dom gigantiska förlusterna som är redovisade. Nu får stackars pojken inte något för skogen heller som Ulf inte kunnat behålla för att täcka förlusterna. Ja det är lite synd om pojken tycker jag. Hoppas han får det bättre efter studierna och hittar något bra som han trivs med och som ger lite betalt.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#867485 Jag hoppas ni fortsätter vara lika engagerade i denna tråd och att vara riktigt förbannade och förnedrande över min person, det hjälper oss alla vettiga människor att förstå hur galet ni beter er och vad det är för slags folk som finns bakom ägarstatistiken över vårt viktigaste ekosystem.
Ni lär få det hett om öronen de närmsta åren, var så säkra, den som tror han kommer undan genom att hålla mamma i kjolen, kommer att få lära sig att släppa taget och kliva in i vuxenvärden, där finns framtiden, mamma skogsägarföreningen, mamma skogsindustrin, mamma skogsstyrelsen och mamma politiken kommer inte att stå med er så länge till, ni kommer att få en spark i arselet rakt ut i verkligheten var så säkra.
Så då börjar vi lektion ett, att ta ansvar för framtidens Svenska skogar.
Blädning var vad som gällde på 90-95% av Sveriges skogsyta fram till 50 talet, kalhygge som kommer att visa sig vara en parentes som varade ca 70 år (inte mycket i ett träds livstid) i Svensk skogshistoria har nu straffat ut sig själv, och bara idioter som är vana att styra på lokal nivå kommer att klamra sig fast vid sin idiotskogsförbrukning, men givetvis betraktas som de dårar de är om några år.
Varför jag talar om att de är vana att styra på lokal nivå, är för att de har kunnat köpa allt mer skog tack vare att vi haft en galen prisstegring på skogsfastigheter under 40 år, det har skapat små jävla skitpåvar som sperätter runt och tror de är några företagsgenier och att det är kalhyggesidiotin som gjort att de blivit rika och kunnat köpa på sig allt mer mark, nääää de har skövlat ett ekosystem som är allas vårt livsviktiga förutsättning för överlevnad och tillhör oss alla, de har inte tagit nåt ansvar whatsoever, och jag vill bara spy när man sitter här på forumet och babblar om att "ta bort skog innan den blir för värdefull för naturmupparna" tragiska grundlurade idioter, det är sånt här som gör er så förbannade, men någon måste säga det, ni ska fan inte tro ni tagit nåt som helst ansvar och ni ska veta att ni är jävligt illa sedda i de flesta byar ni terroriserar.
Nu går vi vidare med det NYGAMLA skogsbruket, det som förvirrar hjärndöda människor, för att det har så många namn, som snö för samerna så hade blädningen säkert hundra olika namn fram till 1953 när jag föddes, "dimension" var nåt tok där man matade sågverk med skog som uppnått en viss diamweter, det kunde gå fort i Norrland, där man vart årtionde fick minska toppdiametern för att de grova träden tog slut, ett sågverk hade 30 i toppen 1870, 25 i toppen 1880 och 20 1890, så det kunde gå snabbt utför med idiotblädningar, idag har vi ett snitt på 20 cm i BRÖSTHÖJD vi slutavverkningarna i dessa trakter, då var diametern 7,5 meter upp, så ja vi är fortfarande större idioter idag än då.
Men eftersom vissa dårar jämför sån idiotblädning mad dagens "fina" "kulturskogsbruk" så är jag tvingad att visa hur man kan missbruka allt slags skogsbrukande, här kommer ansvaret in, ansvaret att tala klarspråk, ansvaret att ta till sig ny forskning, att oxå diskutera alternativ och då försöka ha många tankar i hevet samtidigt.
Uno Wallman talade sig varm för blädning på sin tid men hade många fel i sina tankar, men tack vare att vi nu vet hur skogsmark fungerar någorlunda bra, så har vi aldrig haft ett bättre tillfälle att ändra vårt skogsbruk och för första gången någonsin komma så nära ett optimalt sjkogsbruk som bara gårm.
Alla tjatar på mig att visa vad jag gör som är så bra, men jag har bara blädat i liten skala med de 40 hektar jag äger, och jag hoppas kunna redovisa många bra resultat de närmsta åren, många gånger när jag går ut i mina skogar så blir jag helt rörd över hur klok naturen är, den undervisar oss människor om vi bara vill ta emot lektionerna.
Blädningens historia har nya ansikten snart när var 10 år, då avsättningen styrde väldigt mycket och vi har inte så mycket att hämta från alla avarter som förekommit, men jag kommer gå igenom dessa under detta år, och när jag är färdig så kommer ni alla stå och läxa upp kalhuggarna lika elakt som jag gör, för det ni gör är så jävla galet att ni skulle börja gråta om ni visste vad ni gjorde.
Jag återkommer.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#867494 Du har missuppfattat en sak till Ulf! Det är du som är förbannad! Inte vi som sitter och skrattar och har roligt på din bekostnad. Sen njuter jag varje dag jag får pyssla om och göra fint i min skog som jag kan ha kvar. Något fint att lämna till nästa generation.
Vet faktiskt inte något jag hellre skulle vilja göra så då måste man vara nöjd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).